D300 en MB-D10 met MS-D10 met AA batt.
D300 en MB-D10 met MS-D10 met AA batt.
Hallo Nikon gebruikers,
Ik heb het volgende probleem met mijn D300 en de MB-D10 met daar in de MS-D10.
Bij gebruik van 8 AA alkaline batt. van Duracell of Kodak in de MS-D10 geeft de D300 na minimaal gebruik aan dat de AA batt. leeg zijn. De spanning van de 8 batt. is dan totaal nog 11,8 volt.
Ook het plaatsen van nieuwe Duracell geeft de status leeg. Spanning 12,3 volt.
In het display is wel te zien dat de houder geplaatst is (licht grijs).
Met nieuwe alkaline batt. van Kodak-Max in eerste instantie wel resultaat, maar na een aantal opnamen en een aantal keren terug kijken van de opnamen geeft de D300 weer de status batt. leeg in de MS-D10.
Instellingen in het menu zijn, eerst MB-D10 en accu in de camera.
En instelling type accu in het menu is AA alkaline.
Zijn er meer gebruikers die deze ervaring hebben
m.v.g. F. Michel
Ik heb het volgende probleem met mijn D300 en de MB-D10 met daar in de MS-D10.
Bij gebruik van 8 AA alkaline batt. van Duracell of Kodak in de MS-D10 geeft de D300 na minimaal gebruik aan dat de AA batt. leeg zijn. De spanning van de 8 batt. is dan totaal nog 11,8 volt.
Ook het plaatsen van nieuwe Duracell geeft de status leeg. Spanning 12,3 volt.
In het display is wel te zien dat de houder geplaatst is (licht grijs).
Met nieuwe alkaline batt. van Kodak-Max in eerste instantie wel resultaat, maar na een aantal opnamen en een aantal keren terug kijken van de opnamen geeft de D300 weer de status batt. leeg in de MS-D10.
Instellingen in het menu zijn, eerst MB-D10 en accu in de camera.
En instelling type accu in het menu is AA alkaline.
Zijn er meer gebruikers die deze ervaring hebben
m.v.g. F. Michel
Een reactie van mijn kant heeft even op zich laten wachten, maar ben weer een klein beetje verder in mijn onderzoek naar het probleem.
1e: Patrick,
Dat oplaadbare batterijen goedkoper zijn op termijn is mij geheel duidelijk.
En dat deze een lagere spanning hebben van 1,2 volt t.o.v. 1,5 volt per cel van een Alkaline batterij is geen probleem. Dit kan je instellen in het menu van de D300.
2e Maar de vraag was dan ook of er meer gebruikers zijn die ervaring hebben met AA Alkaline batterijen. (Dit om in geval van nood Alkaline batt. te kunnen gebruiken, deze zijn overal te verkrijgen)
3e Heb in middels ook al contact gehad met div. mensen van Nikon (ook het service center in Beverwijk) Die hebben hier nog geen antwoord op.
4e Het probleem doet zich vooralsnog niet voor bij het gebruik van oplaadbare NiMH cellen.
Is er iemand die deze ervaring ook heeft, en er misschien iets zinnigs over kan vertellen.
m.v.g. F. Michel
1e: Patrick,
Dat oplaadbare batterijen goedkoper zijn op termijn is mij geheel duidelijk.
En dat deze een lagere spanning hebben van 1,2 volt t.o.v. 1,5 volt per cel van een Alkaline batterij is geen probleem. Dit kan je instellen in het menu van de D300.
2e Maar de vraag was dan ook of er meer gebruikers zijn die ervaring hebben met AA Alkaline batterijen. (Dit om in geval van nood Alkaline batt. te kunnen gebruiken, deze zijn overal te verkrijgen)
3e Heb in middels ook al contact gehad met div. mensen van Nikon (ook het service center in Beverwijk) Die hebben hier nog geen antwoord op.
4e Het probleem doet zich vooralsnog niet voor bij het gebruik van oplaadbare NiMH cellen.
Is er iemand die deze ervaring ook heeft, en er misschien iets zinnigs over kan vertellen.
m.v.g. F. Michel
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik heb afgelopen zaterdag met zo'n D300 met handgreep en 8 AA oplaadbare batterijtjes mogen spelen. Wat is 8 frames per seconde waanzinnig snel! Bizar gewoon!
Waarom koop je niet "gewoon" 2 sets van 8x oplaadbaar, bijvoorbeeld GP 2700MAh. Daar gaan heel wat fotootjes uit! En dan heb je ook je normale batterij nog. Volgens mij ben je met die lading zeker zo'n 3000 foto's verder!
Ik heb trouwens een heel goed en gunstig adres voor die batterijen als je geinteresseerd bent! Een PB'tje en je weet het ook!
Waarom koop je niet "gewoon" 2 sets van 8x oplaadbaar, bijvoorbeeld GP 2700MAh. Daar gaan heel wat fotootjes uit! En dan heb je ook je normale batterij nog. Volgens mij ben je met die lading zeker zo'n 3000 foto's verder!
Ik heb trouwens een heel goed en gunstig adres voor die batterijen als je geinteresseerd bent! Een PB'tje en je weet het ook!
Het heeft iets te maken met de inwendige weerstand van akaline batterijen die tov NIMH/Nicad relatief hoog is waardoor de piekstromen meer beperkt zijn. Simpelgesteld is de spannig onbelast wel hoger dan NIMH maar zodra je wat stevigere stromen gaat trekken stort die spanning bij akaline veel sneller in.
Dat is ook de reden dat je vroeger in veel snelle motordrives geen nicad's mocht gebruiken bij een blokkade zou dan de boel zelfs gevaarlijk heet kunnen worden. Tegenwoordig span je alleen nog de sluiter en is er geen (film)blokkade risico meer. Maar dat betekend dus niet dat de piek stromen die aan de batterijen worden onttrokken lager zijn geworden.
Luc.
Dat is ook de reden dat je vroeger in veel snelle motordrives geen nicad's mocht gebruiken bij een blokkade zou dan de boel zelfs gevaarlijk heet kunnen worden. Tegenwoordig span je alleen nog de sluiter en is er geen (film)blokkade risico meer. Maar dat betekend dus niet dat de piek stromen die aan de batterijen worden onttrokken lager zijn geworden.
Luc.
Lijkt me geen oplossing voor het probleem, de camera moet het gewoon goed doen met normale niet oplaadbare batterijen, in geval van nood moet je daar mee kunnen fotograferen, zijn overal te koop voor weinig. Omdat de camera een probleem er mee heeft, kan de oplossing toch niet zijn van dan moet je oplaadbare gebruiken. Dat ding moet gewoon goed werken! punt.PatrickP schreef:Waarom koop je niet "gewoon" 2 sets van 8x oplaadbaar, bijvoorbeeld GP 2700MAh. Daar gaan heel wat fotootjes uit! En dan heb je ook je normale batterij nog. Volgens mij ben je met die lading zeker zo'n 3000 foto's verder!!
- Warner
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Het probleem van de gewone batterijen heeft niets met de camera te maken ,maar alles met het karakter van een niet oplaadbare batterij. Ik gebruik in mijn D200 over het algemeen oplaadbare 2700 mAh Ni-MH en die gaan erg lang mee, ik fotograveer daar meestal de hele dag mee en gebruik ook altijd mijn scherm.
Groet, W@rner
NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.
NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.
In het bovenstaande verhaal probeer ik uit te leggen dat het dus best wel eens mogelijk zou kunnen zijn dat het op normale batterijen helemaal niet kan werken of misschien maar heel erg kort. Dat vermoeden bevestigd mijn D200 met MBD-200 al. Met normale batterijen er in is de pret bij intensief gebruik ook maar van zeer korte duur en is het dus echt alleen voor uiterste nood dat het mogelijk is.mboots schreef:Lijkt me geen oplossing voor het probleem, de camera moet het gewoon goed doen met normale niet oplaadbare batterijen, in geval van nood moet je daar mee kunnen fotograferen, zijn overal te koop voor weinig. Omdat de camera een probleem er mee heeft, kan de oplossing toch niet zijn van dan moet je oplaadbare gebruiken. Dat ding moet gewoon goed werken! punt.PatrickP schreef:Waarom koop je niet "gewoon" 2 sets van 8x oplaadbaar, bijvoorbeeld GP 2700MAh. Daar gaan heel wat fotootjes uit! En dan heb je ook je normale batterij nog. Volgens mij ben je met die lading zeker zo'n 3000 foto's verder!!
Luc.