keuze sigma 18-200 OS met of zonder HSM
keuze sigma 18-200 OS met of zonder HSM
Beste mede nikon-fans.
Om mijn verzameling objectieven uit te breiden kijk ik op dit moment naar een Sigma 18-200 OS. (lekker "vakantie"lensje, bij wandelen wil ik niet teveel meenemen).
Nu worden er versies mét HSM en zonder HSM aangeboden. (HSM is de SWF van Sigma, dus de scherpstelmotor in de lens).
Ik ben in het bezit van een Nikon D80, dus ik heb de HSM uitvoering niet persé nodig.
Nu is mijn vraag, heeft het voordelen als ik de versie mét HSM bestel (in prijs maakt het nagenoeg niets uit).
Gaat, ik noem maar wat raars, het scherpstellen sneller als ik een HSM uitvoering koop? En, als het niets zou uitmaken is het misschien toch verstandig een HSM te nemen met oog op weer verkopen mocht ik dit willen?
Graag jullie meningen.
bedankt.
Om mijn verzameling objectieven uit te breiden kijk ik op dit moment naar een Sigma 18-200 OS. (lekker "vakantie"lensje, bij wandelen wil ik niet teveel meenemen).
Nu worden er versies mét HSM en zonder HSM aangeboden. (HSM is de SWF van Sigma, dus de scherpstelmotor in de lens).
Ik ben in het bezit van een Nikon D80, dus ik heb de HSM uitvoering niet persé nodig.
Nu is mijn vraag, heeft het voordelen als ik de versie mét HSM bestel (in prijs maakt het nagenoeg niets uit).
Gaat, ik noem maar wat raars, het scherpstellen sneller als ik een HSM uitvoering koop? En, als het niets zou uitmaken is het misschien toch verstandig een HSM te nemen met oog op weer verkopen mocht ik dit willen?
Graag jullie meningen.
bedankt.
Jawel, beide objectieven hebben OS. Zie ook http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all.asp
het gaat dus om de 18-200mm f3.5-6.3 DC OS versus de 18-200mm f3.5-6.3 DC OS HSM
het gaat dus om de 18-200mm f3.5-6.3 DC OS versus de 18-200mm f3.5-6.3 DC OS HSM
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Een D80 zeg je? Dan moet je de HSM versie hebben, de niet HSM versie is er alleen maar voor Sigma en Canon. Als ik de specs tenminste goed begrijp, want bij de niet HSM staat:
Corresponding AF Mounts SIGMA (available),
CANON (available), NIKON HSM (available)
En bij de HSM versie staat alleen maar dat hij er is voor Nikon.
Maar zoals Tammo al vraagt, waarom niet de Nikkor AF-S 18-200 F3.5-5.6 VR DX? Die is 5,6 op het eind ipv 6,3 en dat kan schelen met scherpstellen. (En hij is goed 100 euro duurder.)
Corresponding AF Mounts SIGMA (available),
CANON (available), NIKON HSM (available)
En bij de HSM versie staat alleen maar dat hij er is voor Nikon.
Maar zoals Tammo al vraagt, waarom niet de Nikkor AF-S 18-200 F3.5-5.6 VR DX? Die is 5,6 op het eind ipv 6,3 en dat kan schelen met scherpstellen. (En hij is goed 100 euro duurder.)
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Ik heb inderdaad ook gekeken naar de Nikon Vr lens, maar die is toch erg prijzig in verhouding met de Sigma, zeker in het geval waar ik hem voor wil gebruiken (vakantie-lens), de Sigma kost inclusief verzenden vanuit de USA 300 euro (love the dollar), de Nikon zit toch zo'n 250 euro duurder.
(bij K.berg zijn ze 455 resp. 565 euro)
(bij K.berg zijn ze 455 resp. 565 euro)
Re: keuze sigma 18-200 OS met of zonder HSM
HSM is een toevoeging voor de D40/D40x en D60 omdat deze camera's geen motor hebben voor scherpstelling. Bij mijn weten werkt een non HSM ook op een D80.De non HSM versie was er al in de tijd van de D80. Met HSM kun je volgens mijn altijd manuel focussen zonder dat je een knopje moet omzetten.
Maar je hebt al voor de 55-200 gekozen! Veel plezier!
Maar je hebt al voor de 55-200 gekozen! Veel plezier!
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: keuze sigma 18-200 OS met of zonder HSM
Draadje was al zeven maanden oud! 

Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning