Wat doe ik fout met de Tamron 90?

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
JBD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Wat doe ik fout met de Tamron 90?

Bericht door JBD » vr feb 29 2008 10:34 am

Van mijn man heb ik de Macrolens van Tamron gekregen . Dus de Tamron 90. Ik heb de D70S en als ik anders fotografeer dan op automaat of op de Macrostand, krijg ik steeds een enorme overbelichting. Ik ben op een zonnige dag buiten aan het fotograferen en krijg het niet voor elkaar. Als ik mijn diafragma instel, dan moet ik toch de juiste sluitertijd krijgen? Ik weet zeker dat ik iets doms doe en niet goed nadenk, maar ik word er een beetje moedeloos van om zelf te proberen het wiel uit te vinden. Kan iemand me wat tips geven? Ik begin nu net met de macrofotografie.

De Put

Bericht door De Put » vr feb 29 2008 10:38 am

"Als ik mijn diafragma instel, dan moet ik toch de juiste sluitertijd krijgen"

Alleen als je camera op standje 'A' staat en je geen gebruik maakt van belichtingscompensatie.

Succes!

Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ed Post » vr feb 29 2008 11:27 am

Het diafragma op de Tamron moet natuurlijk wel op het kleinste diafragma staan (22?).
Verder instellen van je diafragma doe je op de D70s zelf door aan het wieltje te draaien.
Doe je dat nu al op deze wijze?
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr feb 29 2008 12:22 pm

Ik heb de lens ook, een wat ouder model dan tegenwoordig verkocht wordt (model 72E). Ik vind ook dat hij iets overbelicht, dus meestal gebruik ik 'm met -0,7 EV. Dus even 2/3 stop onderbelichten door de belichtingscorrectie (te vinden rechts bij de ontspanknop) te gebruiken. Wel weer terugzetten bij andere lenzen natuurlijk.

Het diafragma op de ring moet trouwens op 32 (niet 22 zoals Ed gokte). Maar dat heb je vast al goed staan, anders maakt je camera volgens mij niet eens foto's...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

JBD
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JBD » vr feb 29 2008 1:41 pm

Sluitertijd 40 en diafragma f5,6 dan begint er iets te komen, wanneer ik binnen oefen. Als de ring op het objectief op 34 (is automatisch) staat, dan lukt het redelijk. Ik ben nog niet zo ver dat ik dit handmatig kan doen. Ik ga weer oefenen en mag ik bij jullie terugkomen wanneer het nog niet zo goed lukt? In ieder geval alvast bedankt voor de tips. Lang leve de Nikongebruikers
:)

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr feb 29 2008 1:46 pm

Sluitertijd 40 begrijp ik niet helemaal. 1/40 neem ik aan? Dan wel van statief werken, want dat houd je niet stil!

Even een eerste tipje over macrofotografie: als je heel dicht op een onderwerp gaat zitten, dan is het gedeelte dat scherp is bij f5.6 en daar in de buurt heel gering! Dat wil je vaak ook, maar je moet het wel in de gaten houden!

De allerkleinste diafragma's, dus met de hoogste waarden, zijn weer niet aan te raden vanwege het onscherp worden van de lens. Dat is overigens geen probleem van deze lens, maar daar hebben alle lenzen last van; licht gaat zich vreemd gedragen als het door een heel klein gaatje heen gedwongen wordt!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

JBD
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JBD » vr feb 29 2008 2:10 pm

Dankjewel Patrick. Ik ga het proberen. Als ik iets heb dat de moeite waard is dan plaats ik het graag en kunnen jullie er op gaan schieten :)

yoyo

Bericht door yoyo » vr feb 29 2008 2:21 pm

PatrickP schreef:(model 72E)
Is dat niet je filtermaat in mm?

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr feb 29 2008 2:32 pm

yoyo schreef:
PatrickP schreef:(model 72E)
Is dat niet je filtermaat in mm?
Nope. De filtermaat is 55mm, wat nogal een ongewone filtermaat is. Een fotozaak in de buurt kwam zo slecht van dit soort filters af dat ik er zelfs een Hoya polarisatiefilter voor heb (dat ik overigens vrijwel nooit gebruik). Voor 1 Euro in een verzamelbak gevonden! :lol: :lol: :lol:

Deze is het:

Afbeelding

Meer info (willekeurige site, stond als hoogste bij Google):

http://www.momentcorp.com/review/tam90macro.html

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » vr feb 29 2008 4:30 pm

Post eens zo'n overbelichte foto, dan kunnen we de exifgegevens bekijken.

Tammo

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”