Verbeeld ik het me gewoon?
-
natuurfotograaf
Verbeeld ik het me gewoon?
Hoi,
ik heb sinds een paar weken de 50mm 1.8 prime op mijn D80. Ik heb er heel wat foto's mee geschoten maar eerlijk gezegd vind ik de resultaten niet slecht maar ook niet zo "bijzonder goed" zoals een ieder hier op het forum beweert.
Ik weet dat er 2 verschillende typen zijn: de nederlandse en een import.
Toen ik de mijne kocht had deze een stickertje met USA erop maar op de lens stond toch made in china.
Ik moet nog wel het een en ander leren op gebied van fotografie, maar je mag toch verwachten dat deze lens toch 50% van de keren super scherp is? Ook hier op het forum zie ik wel eens foto's waar veel mensen van zeggen dat ze super scherp zijn, en waar ik dan weer mijn twijfel over heb. geschoten met de 50mm 1.8
Ik schiet ze wel eens scherp maar dan ook weer niet.
Zit er verschil in de nederlandse en de inport? en zou dit dan ook een kwaliteits verschil hebben?
Ik hoor het graag.
ik heb sinds een paar weken de 50mm 1.8 prime op mijn D80. Ik heb er heel wat foto's mee geschoten maar eerlijk gezegd vind ik de resultaten niet slecht maar ook niet zo "bijzonder goed" zoals een ieder hier op het forum beweert.
Ik weet dat er 2 verschillende typen zijn: de nederlandse en een import.
Toen ik de mijne kocht had deze een stickertje met USA erop maar op de lens stond toch made in china.
Ik moet nog wel het een en ander leren op gebied van fotografie, maar je mag toch verwachten dat deze lens toch 50% van de keren super scherp is? Ook hier op het forum zie ik wel eens foto's waar veel mensen van zeggen dat ze super scherp zijn, en waar ik dan weer mijn twijfel over heb. geschoten met de 50mm 1.8
Ik schiet ze wel eens scherp maar dan ook weer niet.
Zit er verschil in de nederlandse en de inport? en zou dit dan ook een kwaliteits verschil hebben?
Ik hoor het graag.
- Corné Goud
- Forumlid

- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Plaats een foto 
Gr Corné Goud
Gr Corné Goud
Met vriedelijke groet Corné Goud
Nikon D500 & D2x & D50 Nikkor`s 18-55 & 16-85 & 70-210 /AF-D 70-200F2.8 VRII /1.4extender/
http://www.flickr.com/photos/cornegoud/
Nikon D500 & D2x & D50 Nikkor`s 18-55 & 16-85 & 70-210 /AF-D 70-200F2.8 VRII /1.4extender/
http://www.flickr.com/photos/cornegoud/
-
natuurfotograaf
-
natuurfotograaf
conclusie:
Doe ik dan iets fout? ik heb beide foto's genomen op, naar mijn inzien op dezelfde manier.
Ik kan me niet voorstellen dat het aan de camera ligt? misschien schiet ik wel te gehaast?
Hoe dan ook ik vind het vaak best frustrend waardoor ik al best vaak de portret functie of zo gebruik waarbij de foto's wel bijna altijd scherp zijn.
Doe ik dan iets fout? ik heb beide foto's genomen op, naar mijn inzien op dezelfde manier.
Ik kan me niet voorstellen dat het aan de camera ligt? misschien schiet ik wel te gehaast?
Hoe dan ook ik vind het vaak best frustrend waardoor ik al best vaak de portret functie of zo gebruik waarbij de foto's wel bijna altijd scherp zijn.
Waar heb je op scherpgesteld? Heeft je camera meerdere scherpstelpunten zodat er, bij verkeerde keuze van een scherpstelpunt, is gepoogd scherp te stellen op het glimmende laminaat?
Heb je al geprobeerd met de hand scherp te stellen?
Van de eerste foto zeker is de scherptediepte niet erg groot. Genomen op 1,8? In dat geval is het scherpstellen wat kritischer.
Geef eens wat meer gegevens: diafragma, sluitertijd, gekozen scherpstelpunt, evt. ISO enz.
Leuke kat, trouwens!
Groet, E.M. de Klerk
Heb je al geprobeerd met de hand scherp te stellen?
Van de eerste foto zeker is de scherptediepte niet erg groot. Genomen op 1,8? In dat geval is het scherpstellen wat kritischer.
Geef eens wat meer gegevens: diafragma, sluitertijd, gekozen scherpstelpunt, evt. ISO enz.
Leuke kat, trouwens!
Groet, E.M. de Klerk
-
natuurfotograaf
de eerste foto:
Nikon D80
2008/02/12 16:23:15.5
RAW (12-bits)
Beeldformaat: Groot (3872 x 2592)
Kleur
Objectief: 50mm F/1.8 D
Brandpuntsafstand: 50mm
Belichtingsstand: Sluitertijdvoorkeuze
Lichtmeetmethode: Meerveldsmeting
1/320 seconde(n) - F/1.8
Belichtingscorrectie: 0 LW
Gevoeligheid: ISO 320
Bld.optimalsrn: Extra levendig
Witbalans: Bewolkt
AF-stand: AF-C
Flitssynchronisatiestand: Niet bevestigd
Kleurstand: Stand IIIa (sRGB)
Tooncompensatie: Meer contrast
Kleuraanpassing: 0°
Verzadiging: Verhoogd
Verscherping: Hoog
Beeldcommentaar:
Lange tijd ruisonderdrukking: Uit
Hoge ISO ruisonderdrukking: Uit
De tweede foto:
Nikon D80
2008/03/01 18:24:19.6
JPEG (8-bits) Fijn
Kleur
Digitaal Vari-programma: Portret
1/60 seconde(n) - F/3.5
Gevoeligheid: ISO 200
Bld.optimalsrn:
Witbalans: Automatisch
AF-stand: AF-A
Flitssynchronisatiestand: Eerste gordijn
Flitsstand: Ingebouwd, i-DDL-BL
Automatische flitscorr.: 0 LW
Kleurstand: Stand Ia (sRGB)
Tooncompensatie: Automatisch
Verzadiging: Automatisch
Verscherping: Automatisch
De eerste is RAW en is handmatig een beetje na verscherpt de tweede is Jpeg en is automatisch door de camera verschept.
Maar het gebeurd ook wel eens dat het precies andersom is en dan is jpeg weer scherp en RAW weer niet.
PS: dank je voor het compliment over mijn katje!
Nikon D80
2008/02/12 16:23:15.5
RAW (12-bits)
Kleur
Belichtingsstand: Sluitertijdvoorkeuze
1/320 seconde(n) - F/1.8
Gevoeligheid: ISO 320
Bld.optimalsrn: Extra levendig
Witbalans: Bewolkt
AF-stand: AF-C
Flitssynchronisatiestand: Niet bevestigd
Kleurstand: Stand IIIa (sRGB)
Tooncompensatie: Meer contrast
Verzadiging: Verhoogd
Verscherping: Hoog
Beeldcommentaar:
Lange tijd ruisonderdrukking: Uit
Hoge ISO ruisonderdrukking: Uit
De tweede foto:
Nikon D80
2008/03/01 18:24:19.6
JPEG (8-bits) Fijn
Kleur
Digitaal Vari-programma: Portret
1/60 seconde(n) - F/3.5
Gevoeligheid: ISO 200
Bld.optimalsrn:
Witbalans: Automatisch
AF-stand: AF-A
Flitssynchronisatiestand: Eerste gordijn
Flitsstand: Ingebouwd, i-DDL-BL
Automatische flitscorr.: 0 LW
Kleurstand: Stand Ia (sRGB)
Tooncompensatie: Automatisch
Verzadiging: Automatisch
Verscherping: Automatisch
De eerste is RAW en is handmatig een beetje na verscherpt de tweede is Jpeg en is automatisch door de camera verschept.
Maar het gebeurd ook wel eens dat het precies andersom is en dan is jpeg weer scherp en RAW weer niet.
PS: dank je voor het compliment over mijn katje!
-
Marten
- Forumlid

- Foto's bewerken toestaan: Nee
1e foto: prima tijd, geen bewegingsonscherpte Groot diafragma dus weinig scherptediepte.
2e foto:
1/60 seconde voor een 50 mm is in principe ok. Toch denk ik dat er sprake is van bewegingsonscherpte. Zelf probeer ik altijd korter dan 1/125 te fotograferen.
2e foto:
1/60 seconde voor een 50 mm is in principe ok. Toch denk ik dat er sprake is van bewegingsonscherpte. Zelf probeer ik altijd korter dan 1/125 te fotograferen.
Laatst gewijzigd door Marten op zo mar 02 2008 9:48 am, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Kenji
@Marten: Dus als je op 100mm schiet, is je minimale sluiter 1/150 om geen bewegingsonscherpte te krijgen?Marten schreef:1e foto: prima tijd, geen bewegingsonscherpte Groot diafragma dus weinig scherptediepte.
2e foto:
1/60 seconde voor een 50 mm op een DX (wordt dus 75 mm) is te lang: bewegingsonscherpte.
Ik dacht dat ik een keer had gelezen dat als je zeg maar 100mm schiet, zal je sluiter min 1/100 moeten zijn of je moet echt elke keer je brandpunt x 1.5 doen om zo je minimale sluiter uit te rekenen?
-
Pruimpit
Je moet de cropfactor meenemen. Dus op een D80 brandpuntsafstand maal 1,5 maal 100. Omdat je brandpunstafstand 100mm, 150mm kleinbeeldequivalent is.Kenji schreef:@Marten: Dus als je op 100mm schiet, is je minimale sluiter 1/150 om geen bewegingsonscherpte te krijgen?Marten schreef:1e foto: prima tijd, geen bewegingsonscherpte Groot diafragma dus weinig scherptediepte.
2e foto:
1/60 seconde voor een 50 mm op een DX (wordt dus 75 mm) is te lang: bewegingsonscherpte.
Ik dacht dat ik een keer had gelezen dat als je zeg maar 100mm schiet, zal je sluiter min 1/100 moeten zijn of je moet echt elke keer je brandpunt x 1.5 doen om zo je minimale sluiter uit te rekenen?
- Roelof
- Clublid

- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
En je moet bovenal niet vergeten dat het een richtlijn is. Als je een vaste hand hebt dan kan dat maar zo een volle stop schelen. En als je een camera gebruikt die eigenlijk te zwaar voor je is dan kan dat een stop de andere kant op schelen.Dus op een D80 brandpuntsafstand maal 1,5 maal 100. Omdat je brandpunstafstand 100mm, 150mm kleinbeeldequivalent is.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.