Nikon 300 f/2.8 AF ED, Tokina 300 f/2.8 of Tamron 300 f/2.8
Nikon 300 f/2.8 AF ED, Tokina 300 f/2.8 of Tamron 300 f/2.8
Ik wil graag een vaste 300mm gaan kopen voor gebruik op mijn D80.
Het budget is echter beperkt; een Nikon 300 AF-S 2.8 zit er helaas niet in.
Op Marktplaats kom ik de volgende alternatieven tegen:
Nikon 300 f/2.8 ED AF
Tokina 300 f/2.8
Tamron 300 f/2.8
De Tamron heb ik al bekeken; een heel goed uitziend objectief maar heel erg veel last van CAS/Purple Fringing.
Ik wil het objectief graag gebruiken voor sport; ik maak veel hockeyfoto's van onze kinderen en van het Dames 1 team van de vereniging.
Op vakantie maak ik vaak foto's van golfsurfers; het gebruik van een teleconverter om 500 of 600 mm te maken is dan wel nodig.
Wie kan/wil me een beetje op weg helpen??
Het budget is echter beperkt; een Nikon 300 AF-S 2.8 zit er helaas niet in.
Op Marktplaats kom ik de volgende alternatieven tegen:
Nikon 300 f/2.8 ED AF
Tokina 300 f/2.8
Tamron 300 f/2.8
De Tamron heb ik al bekeken; een heel goed uitziend objectief maar heel erg veel last van CAS/Purple Fringing.
Ik wil het objectief graag gebruiken voor sport; ik maak veel hockeyfoto's van onze kinderen en van het Dames 1 team van de vereniging.
Op vakantie maak ik vaak foto's van golfsurfers; het gebruik van een teleconverter om 500 of 600 mm te maken is dan wel nodig.
Wie kan/wil me een beetje op weg helpen??
Chris,
Ik heb zelf een Tokina 300 2.8. Ik ben heel erg tevreden over dit objectief.
De autofocus is behoorlijk snel, mooie kleuren en haarscherp. Ik gebruik het voor vogelshows en wat andere dingen. De Nikkor en de Tamron ken ik niet. Ik lees dat jij het objectief wilt gebruiken voor buitensport. Ze zijn erg zwaar. Ik denk dat je tenminste een eenbeen nodig hebt. Ook is een vast brandpunt natuurlijk niet flexibel. De actie zal zich al bepaalde plek moeten afspelen wil jij er een leuke foto van kunnen maken. Een zoom lijkt mij daarvoor meer geschikt. Maar daar vraag jij niet om. Heb je ook de Nikkor 300 f4 overwogen. Mijn vrouw gebruikt dat objectief en ik dus soms ook. Het is erg goed maar een stuk handzamer en scheelt ook behoorlijk in de prijs. Wat de lichtsterkte betreft; zeker voor buitensporten kun je met f4 goed uit de voeten. Twee voorbeelden van de objectieven. Allebei uit de hand geschoten.
Tokina 300mm f2.8 op f3.5

Nikkor 300mm f4 op f8

Ik heb zelf een Tokina 300 2.8. Ik ben heel erg tevreden over dit objectief.
De autofocus is behoorlijk snel, mooie kleuren en haarscherp. Ik gebruik het voor vogelshows en wat andere dingen. De Nikkor en de Tamron ken ik niet. Ik lees dat jij het objectief wilt gebruiken voor buitensport. Ze zijn erg zwaar. Ik denk dat je tenminste een eenbeen nodig hebt. Ook is een vast brandpunt natuurlijk niet flexibel. De actie zal zich al bepaalde plek moeten afspelen wil jij er een leuke foto van kunnen maken. Een zoom lijkt mij daarvoor meer geschikt. Maar daar vraag jij niet om. Heb je ook de Nikkor 300 f4 overwogen. Mijn vrouw gebruikt dat objectief en ik dus soms ook. Het is erg goed maar een stuk handzamer en scheelt ook behoorlijk in de prijs. Wat de lichtsterkte betreft; zeker voor buitensporten kun je met f4 goed uit de voeten. Twee voorbeelden van de objectieven. Allebei uit de hand geschoten.
Tokina 300mm f2.8 op f3.5

Nikkor 300mm f4 op f8

rik6230,
Dat zijn mooie foto's. Moet wel eerlijk zeggen dat ik die met de Tokina beter vind.
Ik heb nu een zoom (Sigma 100-300 f/4.0).
Heb voor vakantie zeker 500mm nodig. Denk daarom ook aan een 300 f/2.8 zodat ik dat met een converter kan maken.
Het "probleem" met het gewicht speelt niet erg; ik maak altijd gebruik van een monopod en ook vaak een gewoon statief.
Met mijn f/4.0 objectief is toch vaak de sluitertijd niet erg hoog en heb ik (te)veel bewegingsonscherpte.
Ik heb ook gedacht aan de Nikon 300 f/4.0 maar volgens veel reviews is hier de AF ook niet erg snel van en heb ik dan hetzelfde "probleem" als met de 100-300.
2e "nadeel" van de 100-300 is dat 100mm voor mijn toepossing ook vaan te lang is; 70mm zou beter zijn.
Heb daarom ook het idee opgevat om een vaste 300mm te kopen en een 70-200 f/2.8 zoom.
Kan dan later nog een body bijkopen zodat ik de meeste situaties goed aankan.
N.B.: Heeft de Tokina geen last van CAS/Purple Fringing??
Dat zijn mooie foto's. Moet wel eerlijk zeggen dat ik die met de Tokina beter vind.
Ik heb nu een zoom (Sigma 100-300 f/4.0).
Heb voor vakantie zeker 500mm nodig. Denk daarom ook aan een 300 f/2.8 zodat ik dat met een converter kan maken.
Het "probleem" met het gewicht speelt niet erg; ik maak altijd gebruik van een monopod en ook vaak een gewoon statief.
Met mijn f/4.0 objectief is toch vaak de sluitertijd niet erg hoog en heb ik (te)veel bewegingsonscherpte.
Ik heb ook gedacht aan de Nikon 300 f/4.0 maar volgens veel reviews is hier de AF ook niet erg snel van en heb ik dan hetzelfde "probleem" als met de 100-300.
2e "nadeel" van de 100-300 is dat 100mm voor mijn toepossing ook vaan te lang is; 70mm zou beter zijn.
Heb daarom ook het idee opgevat om een vaste 300mm te kopen en een 70-200 f/2.8 zoom.
Kan dan later nog een body bijkopen zodat ik de meeste situaties goed aankan.
N.B.: Heeft de Tokina geen last van CAS/Purple Fringing??
- alfredo
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
deze is geschoten met de 300 f4... geen af-s. is echt een dijk van een lens en slechts voor 350 euro op marktplaats..

D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Chris,
Heb je er een reden voor dat je de Sigma 300 F2.8 HSM niet in je lijstje noemt?
Niet dat ik met een van de genoemde lenzen ervaring heb, maar na Nikon kijk ik altijd het eerst naar Sigma.
En natuurlijk vind ik het fantastisch om andermans keuzes moeilijker te maken.
Heb je er een reden voor dat je de Sigma 300 F2.8 HSM niet in je lijstje noemt?
Niet dat ik met een van de genoemde lenzen ervaring heb, maar na Nikon kijk ik altijd het eerst naar Sigma.
En natuurlijk vind ik het fantastisch om andermans keuzes moeilijker te maken.

Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Chris, Ik heb mijn foto's er nog eens op nagekeken maar zie niks van Cas. Wel wordt daar in reviews over geschreven. Ik lees dat het verschil uit kan maken op welke body een objectief geschroefd is. Ik heb met mijn D200 geen last, ook niet bij volle lensopening.
Ik gebruik ook de 28-70 die jij noemt maar ook de Tokina 80-200 2.8.
De 300 2.8 heb ik gekocht in Japan via e-bay. Als hij al ooit gebruikt is is dat niet te zien. Hij zat als nieuw in de doos inclusief 112 mm UV filter en zonnekap voor 600 euro. Er staat best wat info op het net. Dit is een link.
http://www.epinions.com/content_180864454276
Ik gebruik ook de 28-70 die jij noemt maar ook de Tokina 80-200 2.8.
De 300 2.8 heb ik gekocht in Japan via e-bay. Als hij al ooit gebruikt is is dat niet te zien. Hij zat als nieuw in de doos inclusief 112 mm UV filter en zonnekap voor 600 euro. Er staat best wat info op het net. Dit is een link.
http://www.epinions.com/content_180864454276
@Rik
Heb vandaag naar een Tokina (2e hands) gekeken.
Op het eerste oog ook weer CAS. Denk ook dat het de combinatie met de D80 is.
Ook een Nikon 300 f/2.8 AF ED getest. Mooie lens. Wel erg groot en zwaar maar dat is in basis geen echt probleem. Lens is wel van begin jaren '90; dus eigenlijk al bijna 20 jaar oud.
Ben daar wat voorzichtiger mee. Kunnen zulke lenzen nog geserviced worden??
Wat is een redelijke prijs voor zo'n soort objectief???
Zal vanavond de foto's met de Tokina eens goed bestuderen. (Lens had wel behoorlijke gebruikssporen aan de buitenkant; de vraagprijs is aan de hoge kant)
Heb vandaag naar een Tokina (2e hands) gekeken.
Op het eerste oog ook weer CAS. Denk ook dat het de combinatie met de D80 is.
Ook een Nikon 300 f/2.8 AF ED getest. Mooie lens. Wel erg groot en zwaar maar dat is in basis geen echt probleem. Lens is wel van begin jaren '90; dus eigenlijk al bijna 20 jaar oud.
Ben daar wat voorzichtiger mee. Kunnen zulke lenzen nog geserviced worden??
Wat is een redelijke prijs voor zo'n soort objectief???
Zal vanavond de foto's met de Tokina eens goed bestuderen. (Lens had wel behoorlijke gebruikssporen aan de buitenkant; de vraagprijs is aan de hoge kant)
Chris,
Of de Nikkor nog geserviced wordt weet ik niet. Daarvoor kun je informeren bij het Nikon service punt.
http://www.nikonservice.nl/
Een redelijke prijs; dat weet ik niet. Elk gebruikt objectief is anders. Bij de aanbieder waar ik destijds de Tokina heb gekocht stond op datzelfde moment een Nikkon 300 mm AF voor 1700 euro. Ik weet de leeftijd niet en ook niet in welke staat dat objectief verkeerde.
De Tokina is nieuw te krijgen (in Hong Kong) voor 1350 euro exclusief verzendkosten en eventuele belasting.
succes met je keuze.
Of de Nikkor nog geserviced wordt weet ik niet. Daarvoor kun je informeren bij het Nikon service punt.
http://www.nikonservice.nl/
Een redelijke prijs; dat weet ik niet. Elk gebruikt objectief is anders. Bij de aanbieder waar ik destijds de Tokina heb gekocht stond op datzelfde moment een Nikkon 300 mm AF voor 1700 euro. Ik weet de leeftijd niet en ook niet in welke staat dat objectief verkeerde.
De Tokina is nieuw te krijgen (in Hong Kong) voor 1350 euro exclusief verzendkosten en eventuele belasting.
succes met je keuze.
Rik,
Zaterdag de eerste opnames gemaakt met de Nikon 300 f/2.8.
Nadeel t.o.v. de Sigma: nog groter en zwaarder
Voordeel: Nog mooiere foto's; ook op 2.8 erg scherp en zeer weinig scherpte-diepte; precies wat ik zocht !!!!
Helaas moet er nu ook een nieuwe rugzak gaan komen; het past niet meer zo goed in de huidige......
Zaterdag de eerste opnames gemaakt met de Nikon 300 f/2.8.
Nadeel t.o.v. de Sigma: nog groter en zwaarder
Voordeel: Nog mooiere foto's; ook op 2.8 erg scherp en zeer weinig scherpte-diepte; precies wat ik zocht !!!!
Helaas moet er nu ook een nieuwe rugzak gaan komen; het past niet meer zo goed in de huidige......