Behoud van de AF?

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Plaats reactie
natuurfotograaf

Behoud van de AF?

Bericht door natuurfotograaf » ma mar 10 2008 8:03 pm

Ik vroeg me af of de nikon 70-300VR zich laat combineren met een converter zonder dat ik de AF verlies.

Of geld dit alleen bij de 1,7 en de 2.0

Ik hoor het graag.

emiel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door emiel » ma mar 10 2008 8:08 pm

volgens mij voelt een convertor zich pas echt lekker bij max F 2.8 en dat haalt de 70-300 net niet.

maar wellicht heeft iemand praktijkervaring met die combi.

ajuus
emiel

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » ma mar 10 2008 8:16 pm

bij de 2.0x klopt dat met de F 2.8 maar met de 1,7 weet ik niet zo gauw daar iets over te vinden

emiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door emiel » ma mar 10 2008 8:55 pm

natuurfotograaf schreef:bij de 2.0x klopt dat met de F 2.8 maar met de 1,7 weet ik niet zo gauw daar iets over te vinden
de nikon site is vaak je beste vriend..... dit gaat natuurlijk wel over de nikon convertors, maar de kans is groot dat dit algemeen geldt.

edit: zo te zien is de url te lang.... als kopieren/plakken niet werkt moet je even op de nikon site onder support zoeken naar teleconvertor en compatibiliteit. Het antwoord is overigens simpel: werkt niet ....

ajuus
emiel

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma mar 10 2008 11:35 pm

Zoiets: BLA

Beetje "vals" gespeeld:

Code: Selecteer alles

[url=http://nikoneurope-nl.custhelp.com/cgi-bin/nikoneurope_nl.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=3595]BLA[/url]
Er stond wel heel veel in die URL dat je waarschijnlijk niet nodig had... dus heb ik een zootje weggegooid! :?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di mar 11 2008 7:55 am

Met welke actuele objectieven kun je een converter gebruiken. En heb je dan nog AF en lichtmeting:

http://home.planet.nl/%7Enikon.catalogu ... Advies.pdf

pagina 9 e.v.

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » do mar 13 2008 7:04 pm

Hans Braakhuis schreef:Met welke actuele objectieven kun je een converter gebruiken. En heb je dan nog AF en lichtmeting:

http://home.planet.nl/%7Enikon.catalogu ... Advies.pdf

pagina 9 e.v.
hoi hans,

hier heb ik dus wat aan!!!

maar toch lees ik hier en daar op bepaalde forums dat er meer combinaties mogelijk zijn met behoud van de AF met bijvoorbeeld sigma's of andere lenzen.

Is daar niet een soortgelijk overzichtje over te vinden als die jij hebt bijgevoegd?

Groetjes M

jmfotografie

Bericht door jmfotografie » do mar 13 2008 7:51 pm

Zelf heb ik interesse in deze lens. Maar mij is duidelijk gemaakt dat een convertor er tussen niet goed gaat. Je zal toch manuel scherp moeten stellen.
Omdat alles te traag word met af scherpstelling. Toch is het een prima lens die goed te gebruiken is met het fotograferen van vogels enz. Daarom heb ik belangstelling voor de 70-400 VR.

groet Jan 8)

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door ruud » do mar 13 2008 9:14 pm

lijkt me geen goede combo 70/300 zit al op 5.6 op 300 mm als je daar een converter tussen zet. kan je het wel vergeten of je moet heel mooi weer hebben anders kom je echt lichtsterkte te kort.
ook heb ik me ooit laten vertellen dat de converter niet meer naar behoren werkt boven de 2.8 of dat zo is weet ik niet.

gr. ruud

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr mar 14 2008 5:48 am

natuurfotograaf schreef:maar toch lees ik hier en daar op bepaalde forums dat er meer combinaties mogelijk zijn met behoud van de AF met bijvoorbeeld sigma's of andere lenzen. Groetjes M
Ik hoor en zie regelmatig dat andere merken wel werken. Zelf gebruik ik die echter niet, om heel veel redenen.

De oplossing is simpel, ga met je spullen naar de winkel, en probeer het uit.

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » vr mar 14 2008 7:30 am

Hans Braakhuis schreef:
natuurfotograaf schreef:maar toch lees ik hier en daar op bepaalde forums dat er meer combinaties mogelijk zijn met behoud van de AF met bijvoorbeeld sigma's of andere lenzen. Groetjes M
Ik hoor en zie regelmatig dat andere merken wel werken. Zelf gebruik ik die echter niet, om heel veel redenen.

De oplossing is simpel, ga met je spullen naar de winkel, en probeer het uit.
ja daar ben ik het wel mee eens. Maar om dan wat vogels te fotograferen zit ik dan toch te denken aan een 400/500mm van bijvoorbeeld de sigma. Maar deze hebben geen VR of OS, behalve de hele duure. Is het een gemis als dat er niet op zit?

Ik weet stiekem het antwoord al wel een beetje maar ik zou toch graag ervaringen van andere bigma (of iets in die geest gebruikers) willen horen.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » vr mar 14 2008 7:31 pm

Mijn Sigma heeft geen OS en dat ervaar ik niet echt als een gemis. OS (o VR) heeft alleen zin als je de lens nog wel een beetje stil kun houden. Een goed statief doet wonderen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Remco Jan

Re: Behoud van de AF?

Bericht door Remco Jan » za mar 15 2008 2:27 pm

natuurfotograaf schreef:Ik vroeg me af of de nikon 70-300VR zich laat combineren met een converter zonder dat ik de AF verlies.

Of geld dit alleen bij de 1,7 en de 2.0

Ik hoor het graag.
VOlgens mij heeft de AF sensor f/8 als minimum nodig om te kunnen werken. Met een 1,4 converter zou het dan net kunnen werken.

Handmatig focussen wordt ook een probleem, want het scherm wordt wel erg donker bij f/11....

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » za mar 15 2008 3:18 pm

VOlgens mij heeft de AF sensor f/8 als minimum nodig om te kunnen werken.
Volgens de specs van Nikon F5,6

Wat F11 betreft, daarmee kun je handmatig nog prima mee scherpstellen, ligt wel een beetje aan de hoeveelheid aanwezig licht.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”