Behoud van de AF?
Behoud van de AF?
Ik vroeg me af of de nikon 70-300VR zich laat combineren met een converter zonder dat ik de AF verlies.
Of geld dit alleen bij de 1,7 en de 2.0
Ik hoor het graag.
Ik hoor het graag.
volgens mij voelt een convertor zich pas echt lekker bij max F 2.8 en dat haalt de 70-300 net niet.
maar wellicht heeft iemand praktijkervaring met die combi.
ajuus
emiel
maar wellicht heeft iemand praktijkervaring met die combi.
ajuus
emiel
WEBsite: https://docs.com/emiel-stroeve
de nikon site is vaak je beste vriend..... dit gaat natuurlijk wel over de nikon convertors, maar de kans is groot dat dit algemeen geldt.natuurfotograaf schreef:bij de 2.0x klopt dat met de F 2.8 maar met de 1,7 weet ik niet zo gauw daar iets over te vinden
edit: zo te zien is de url te lang.... als kopieren/plakken niet werkt moet je even op de nikon site onder support zoeken naar teleconvertor en compatibiliteit. Het antwoord is overigens simpel: werkt niet ....
ajuus
emiel
-
OnlinePatrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Zoiets: BLA
Beetje "vals" gespeeld:
Er stond wel heel veel in die URL dat je waarschijnlijk niet nodig had... dus heb ik een zootje weggegooid! 
Beetje "vals" gespeeld:
Code: Selecteer alles
[url=http://nikoneurope-nl.custhelp.com/cgi-bin/nikoneurope_nl.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=3595]BLA[/url]

- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Met welke actuele objectieven kun je een converter gebruiken. En heb je dan nog AF en lichtmeting:
http://home.planet.nl/%7Enikon.catalogu ... Advies.pdf
pagina 9 e.v.
pagina 9 e.v.
hoi hans,Hans Braakhuis schreef:Met welke actuele objectieven kun je een converter gebruiken. En heb je dan nog AF en lichtmeting:
pagina 9 e.v.
hier heb ik dus wat aan!!!
maar toch lees ik hier en daar op bepaalde forums dat er meer combinaties mogelijk zijn met behoud van de AF met bijvoorbeeld sigma's of andere lenzen.
Is daar niet een soortgelijk overzichtje over te vinden als die jij hebt bijgevoegd?
Groetjes M
Zelf heb ik interesse in deze lens. Maar mij is duidelijk gemaakt dat een convertor er tussen niet goed gaat. Je zal toch manuel scherp moeten stellen.
Omdat alles te traag word met af scherpstelling. Toch is het een prima lens die goed te gebruiken is met het fotograferen van vogels enz. Daarom heb ik belangstelling voor de 70-400 VR.
groet Jan
Omdat alles te traag word met af scherpstelling. Toch is het een prima lens die goed te gebruiken is met het fotograferen van vogels enz. Daarom heb ik belangstelling voor de 70-400 VR.
groet Jan

-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
lijkt me geen goede combo 70/300 zit al op 5.6 op 300 mm als je daar een converter tussen zet. kan je het wel vergeten of je moet heel mooi weer hebben anders kom je echt lichtsterkte te kort.
ook heb ik me ooit laten vertellen dat de converter niet meer naar behoren werkt boven de 2.8 of dat zo is weet ik niet.
gr. ruud
ook heb ik me ooit laten vertellen dat de converter niet meer naar behoren werkt boven de 2.8 of dat zo is weet ik niet.
gr. ruud
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Ik hoor en zie regelmatig dat andere merken wel werken. Zelf gebruik ik die echter niet, om heel veel redenen.natuurfotograaf schreef:maar toch lees ik hier en daar op bepaalde forums dat er meer combinaties mogelijk zijn met behoud van de AF met bijvoorbeeld sigma's of andere lenzen. Groetjes M
De oplossing is simpel, ga met je spullen naar de winkel, en probeer het uit.
ja daar ben ik het wel mee eens. Maar om dan wat vogels te fotograferen zit ik dan toch te denken aan een 400/500mm van bijvoorbeeld de sigma. Maar deze hebben geen VR of OS, behalve de hele duure. Is het een gemis als dat er niet op zit?Hans Braakhuis schreef:Ik hoor en zie regelmatig dat andere merken wel werken. Zelf gebruik ik die echter niet, om heel veel redenen.natuurfotograaf schreef:maar toch lees ik hier en daar op bepaalde forums dat er meer combinaties mogelijk zijn met behoud van de AF met bijvoorbeeld sigma's of andere lenzen. Groetjes M
De oplossing is simpel, ga met je spullen naar de winkel, en probeer het uit.
Ik weet stiekem het antwoord al wel een beetje maar ik zou toch graag ervaringen van andere bigma (of iets in die geest gebruikers) willen horen.
Re: Behoud van de AF?
VOlgens mij heeft de AF sensor f/8 als minimum nodig om te kunnen werken. Met een 1,4 converter zou het dan net kunnen werken.natuurfotograaf schreef:Ik vroeg me af of de nikon 70-300VR zich laat combineren met een converter zonder dat ik de AF verlies.
Ik hoor het graag.
Handmatig focussen wordt ook een probleem, want het scherm wordt wel erg donker bij f/11....