Passeren van douane en inchecken op vliegveld : HELP !!

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Robin

Passeren van douane en inchecken op vliegveld : HELP !!

Bericht door Robin » vr mar 14 2008 4:04 pm

Hallo,

Ik ben zo iemand die altijd standaard uit de rij getrokken wordt bij een grensovergang of controle. waarschijnlijk omdat ik lang ben en niet vrolijk kijk bij vertrek om 3 uur 's nachts ??

Nu ik sinds vorig jaar de gelukkige bezitter ben van een vrij goed gevulde fototas, zijn er wat probleem bijgekomen. :roll:

Ben benieuwd of meer mensen hier last van hebben en hoe je zoiets kunt voorkomen. Overige tips meer dan welkom

Vertrek Nederland:

* Handbagage werd ook gewogen en kwam boven de 5 kilo uit. Moest hem dus als ruimbage laten inboeken. "NO WAY" was mijn eerste gedachte

Mijn argument dat ik met mijn handbagage 90 kilo woog en er personen waren die daar zonder handbage makkelijk overheen gingen was geen argument. Het ging om hoofd en nek letsel mocht de handbagage uit het compartiment vallen bij turbulentie.

Gelukkig waren we met zijn 6'en en kon ik objectieven verdelen over andere rugzakken om ze daarna weer in mijn eigen tas te stoppen.

>> Meer mensen last van en hoe los je dit op ??

* Ik reis altijd met een backpack aangezien ik meestal geen vaste bestemming heb en graag rondreis. Laatste keer mocht ik me statief niet meenemen in het vliegtuig :-o

Ik zou mijn statief als knuppel kunnen gebruiken. Het argument dat een vuist met zegelring, legerkisten of een potlood in een oog ook schadelijk konden zijn was geen argument. Moest hem dus aan de zijkant van mijn backpack vastmaken. Na aankomst in Afrika (diverse transportbanden later) waren er diverse stelknopen verbogen en plastic delen waren kapot.

>> Had toen een oud goedkoop statief, heb nu een manfrotto die ik graag heel aan de overkant wil krijgen. Zijn er hier meer mensen die zonder veilige harde koffer als opberg plek reizen ? Hoe transporteren jullie een statief als je vliegt ??

Aankomst / Vertrek in het buitenland

* Afrika:

In 2 landen zat men met verbasing te kijken naar mijn tas (slingshot).
"Open it" dus ik braaf bovenkant open ritsen niets aan de hand. Daarna open ik de "zij flap"

"Ooohhh secret compartment" en er komt een 2e mannetje bij. Vol verbasing kijken ze naar mijn 70-300 VR
"wugabuga wugabuga (onverstaanbaar afrikaans) en opeens de kreet PIPEBOMB" ..... nu moest ik toch even slikken

Pas na een kwartier discussie kon ik verder lopen en was de dreiging dat ik me tas kwijt zou raken voorbij. Heb deze discussie nog een keer gehad bij een andere grensovergang.

>> Hebben jullie dit ook wel eens in de niet standaard vakantie landen ? Nog goede tips om dit simpel uit te leggen

*Griekenland

Een Europees land en wat denk je ........

"What is this ??" dus ik vertel de man vriendelijk dat het een camera is.
"Not true, this is no camera" ... ik blijf vriendelijk door uitleggen.
"what is this (wijzend naar battery pack)" dus ik rustig uitleggen en laat de batterijen zelfs zien die er in zitten. Ook deze kerel kijkt vreemd naar mijn objectieven.

Bovenkant gaat open en hij graait door mijn spullen ...
"What is this" dus ik zeg "That is my remote control"

Vervolgens grieks gepraat en REMOTE CONTROL en er komt een andere bewaker aanlopen ....... slik :roll:

Gelukkig had deze kerel wel eens een DSLR gezien en kon ik na 10 minuten verder ......

Dit jaar naar Egypte en Jemen *zucht*

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » vr mar 14 2008 4:08 pm

Waarom zoek je dan ook zulke moeilijke landen uit? :mrgreen:
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » vr mar 14 2008 4:13 pm

The answer for all your problems is :mrgreen:

Afbeelding
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

GdP

Bericht door GdP » vr mar 14 2008 4:15 pm

Dan ga je toch gewoon incognito. :mrgreen:

mikemix

Re: Passeren van douane en inchecken op vliegveld : HELP !!

Bericht door mikemix » vr mar 14 2008 4:28 pm

Robin schreef:Dit jaar naar Egypte en Jemen *zucht*
Idd behelpen.

wim
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door wim » vr mar 14 2008 4:57 pm

Robin
Vooraf uitzoeken wat mag en kan, dat geeft jezelf rust. Ja en als je naar landen gaat waar het niet allemaal zo goed geregeld is, dan zit je wel eens met wat spanning.
Naar Oost Europa mag je 2 camera's bij je hebben en 10 rolletjes....slik, 5 camera's en 60 rolletjes, hoe krijg je die de grens over??
Heel veel praten, slikken, aardig zijn, wachten en soms dollars schuiven.
Naar Canada en USA statief in de koffer, backpack alleen met alles wat je bij de hand wil hebben en ik had 3 extra objectieven in een extra verpakking in de koffer. Geen enkel probleem.
Egypte was lastiger, op het moment dat ik landde, landde ook de koning/president van Egypte en werden wij omslingeld door gewapende soldaten. Niet proberen om op zo'n moment je camera te pakken....trouwens in Egypte moet je ook voorzichtig zijn met mensen te fotograferen. Jemen heb ik nog geen ervaring mee, maar ik hoor die van jou graag, staat nog op mijn lijstje. Maar eerst komt Hong Kong.

yoyo

Bericht door yoyo » vr mar 14 2008 5:09 pm

Niet alle maatschappijen houden 5 kilo aan voor handbagage. Er zijn er ook die 8 kilo aan houden.
Ik neem geen statief mee op vakantie. Kom wel boven het gewicht, maar omdat mijn tas niet extreem groot is ben ik gelukkig nog niet aangehouden. (even afkloppen)
Ik heb altijd problemen met mijn legerkisten. Die laten de poortjes afgaan. om die reden trek ik ze uit en laat ze door de scanner gaan. Misschien willen ze me daarom zo snel mogelijk daar weg hebben... :mrgreen:

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » vr mar 14 2008 5:19 pm

nog nooit problemen met mijn d70 gehad in griekenland , tip: neem een kopie mee van je factuur , dat verkomt gezeur later (als osf ze zo'n mooi ding in griekenland uberhaupt verkopen ) ik neem noooooooooit meer dan twee objectieven mee , al helemaal geen statief en doe alles incl wat kleding in mijn 5 lt berghaus rugzak, de rest gaat in de koffer veel kleren heb je toch niet nodig een of twee lange broeken (s avonds) en een of twee korte broeken een paar tshirts en een trui en een paar schoenen

in schiphol alleen gedonder over mijn oogdruppels gehad (waren bang dat ik met 25ml een bom kon maken) maar wens je sterkte , orignele bonnen neem ik nooit mee alleen kopieen ..

Robin

Bericht door Robin » vr mar 14 2008 5:36 pm

chip54 schreef:Waarom zoek je dan ook zulke moeilijke landen uit? :mrgreen:
Zal inderdaad griekenland vermijden voortaan :lol:

En die tas zit zo vol omdat toen ik me vorig jaar inschreef op dit forum en vroeg wat moet er mee .......
ik die volle tas als advies kreeg :twisted:

Dus nee A90 die coolpix gaat niet door. Sleep trouwens altijd de 995 ook mee in de tas. Maar goed .....

Zijn er meer mensen die geen statief meenemen ??

Was mij juist geadviseerd dit wel te doen. Voor het geval je een giraffe aan een boom zag eten tijdens zonsondergang of zo :wink:
Kan me voorstellen dat met landschappen zoals in Jordanie je het spiegeltje ook wel eens langer dan normaal omhoog wil laten staan.

Heb nu een apart balhoofd wat in de tas kan natuurlijk. Misschien als ik de poten omwikkel met een trui en een flightbag koop voor de backpack :?

Deze ellende sleepte ik vorig jaar mee :lol:
Afbeelding

Dennis71

Bericht door Dennis71 » vr mar 14 2008 6:18 pm

Ik zou, als ik jou was, mijn tas laten sealen. Geeft iig iets meer bescherming. Ik werk op Schiphol en zie hoe men met koffers e.d. omgaat in het bagagesysteem. Daar schieten de tranen van in je ogen, om maar niet te spreken van de koffers, die van de karren op het platform afvallen, omdat 1 van die karakters niet goed op let bij het beladen van de kar.

Succes in iedergeval. ;)

Hanneke

Bericht door Hanneke » vr mar 14 2008 11:31 pm

Hoe zit het met fotorolletjes en de scanner? Heeft dat nog invloed op elkaar?

Ik ga in mei naar Cuba, iemand daar ervaring mee?

NielsThijssen

Bericht door NielsThijssen » za mar 15 2008 12:21 am

Zijn er trouwens ook problemen te verwachten indien ik van Schiphol naar Amerika (aankomst New York) vertrek?
Is wel dit jaar in de week van vóór 11 september....

Robin

Bericht door Robin » za mar 15 2008 12:35 am

Dennis71 schreef:Ik zou, als ik jou was, mijn tas laten sealen.
De fototas rechts gaat alleen maar mee als handbagage anders vlieg ik niet :)

Of kun je ook je handbagage laten insealen ??
Roept dit niet meer vragen op bij aankomst in een ander land ?

Je weet zeker niet of een statief nu wel of niet in vliegtuig in mag ?
Heb er zelfs een nette tas omheen zitten

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » za mar 15 2008 1:08 am

Misschien is zo'n koker waar grote tekeningen in bewaard worden een idee om je statief in te stoppen.

Succes Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Hanneke

Bericht door Hanneke » za mar 15 2008 1:11 am

Pancaran's schreef:Misschien is zo'n koker waar grote tekeningen in bewaard worden een idee om je statief in te stoppen.

Succes Irwan
Die zijn niet zo heel duur en in lengte verstelbaar :) Of ze breed genoeg zijn, betwijfel ik. Proberen!

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”