Ik ben zo iemand die altijd standaard uit de rij getrokken wordt bij een grensovergang of controle. waarschijnlijk omdat ik lang ben en niet vrolijk kijk bij vertrek om 3 uur 's nachts ??
Nu ik sinds vorig jaar de gelukkige bezitter ben van een vrij goed gevulde fototas, zijn er wat probleem bijgekomen.

Ben benieuwd of meer mensen hier last van hebben en hoe je zoiets kunt voorkomen. Overige tips meer dan welkom
Vertrek Nederland:
* Handbagage werd ook gewogen en kwam boven de 5 kilo uit. Moest hem dus als ruimbage laten inboeken. "NO WAY" was mijn eerste gedachte
Mijn argument dat ik met mijn handbagage 90 kilo woog en er personen waren die daar zonder handbage makkelijk overheen gingen was geen argument. Het ging om hoofd en nek letsel mocht de handbagage uit het compartiment vallen bij turbulentie.
Gelukkig waren we met zijn 6'en en kon ik objectieven verdelen over andere rugzakken om ze daarna weer in mijn eigen tas te stoppen.
>> Meer mensen last van en hoe los je dit op ??
* Ik reis altijd met een backpack aangezien ik meestal geen vaste bestemming heb en graag rondreis. Laatste keer mocht ik me statief niet meenemen in het vliegtuig

Ik zou mijn statief als knuppel kunnen gebruiken. Het argument dat een vuist met zegelring, legerkisten of een potlood in een oog ook schadelijk konden zijn was geen argument. Moest hem dus aan de zijkant van mijn backpack vastmaken. Na aankomst in Afrika (diverse transportbanden later) waren er diverse stelknopen verbogen en plastic delen waren kapot.
>> Had toen een oud goedkoop statief, heb nu een manfrotto die ik graag heel aan de overkant wil krijgen. Zijn er hier meer mensen die zonder veilige harde koffer als opberg plek reizen ? Hoe transporteren jullie een statief als je vliegt ??
Aankomst / Vertrek in het buitenland
* Afrika:
In 2 landen zat men met verbasing te kijken naar mijn tas (slingshot).
"Open it" dus ik braaf bovenkant open ritsen niets aan de hand. Daarna open ik de "zij flap"
"Ooohhh secret compartment" en er komt een 2e mannetje bij. Vol verbasing kijken ze naar mijn 70-300 VR
"wugabuga wugabuga (onverstaanbaar afrikaans) en opeens de kreet PIPEBOMB" ..... nu moest ik toch even slikken
Pas na een kwartier discussie kon ik verder lopen en was de dreiging dat ik me tas kwijt zou raken voorbij. Heb deze discussie nog een keer gehad bij een andere grensovergang.
>> Hebben jullie dit ook wel eens in de niet standaard vakantie landen ? Nog goede tips om dit simpel uit te leggen
*Griekenland
Een Europees land en wat denk je ........
"What is this ??" dus ik vertel de man vriendelijk dat het een camera is.
"Not true, this is no camera" ... ik blijf vriendelijk door uitleggen.
"what is this (wijzend naar battery pack)" dus ik rustig uitleggen en laat de batterijen zelfs zien die er in zitten. Ook deze kerel kijkt vreemd naar mijn objectieven.
Bovenkant gaat open en hij graait door mijn spullen ...
"What is this" dus ik zeg "That is my remote control"
Vervolgens grieks gepraat en REMOTE CONTROL en er komt een andere bewaker aanlopen ....... slik

Gelukkig had deze kerel wel eens een DSLR gezien en kon ik na 10 minuten verder ......
Dit jaar naar Egypte en Jemen *zucht*