Onderbelichting D40?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderbelichting D40?

Bericht door Ed Post » vr mar 14 2008 4:33 pm

Een kennis van mij is in het bezit van de D40.
Nu is hij echt een leek en gebruikt dan ook meestal de kant en klaar instellingen zoals sportstand e.d.
Het valt mij op dat zijn foto's allemaal wat aan de donkere kant zijn.
Nu weet ik niet precies hoe een D40 werkt, maar ik ben toch wel benieuwd naar de D40 -istellingen van andere D40-bezitters, en dan niet alleen de EV-waarde.
Ik las hier al aanpassing van de EV-waarde naar +0,3.

Onderstaand twee voorbeelden, helaas zonder EXIF-gegevens.

Afbeelding

Afbeelding
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » vr mar 14 2008 4:48 pm

Als hij spotmeting gebruikt en gemeten heeft op het witte vlak is dit niet zo gek. Sommige camera's moet je nu eenmaal ietsje bijstellen voor een gewenste foto. Daarom koop je ook een DSLR en niet een compact die niet te vertrouwen zijn :P :lol:
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » vr mar 14 2008 4:50 pm

Opgezetfan schreef:Als hij spotmeting gebruikt en gemeten heeft op het witte vlak is dit niet zo gek. Sommige camera's moet je nu eenmaal ietsje bijstellen voor een gewenste foto. Daarom koop je ook een DSLR en niet een compact die niet te vertrouwen zijn :P :lol:
Hij weet niet eens wat spotmeting is.
En in dat geval zou een donker hoofdonderwerp lichter moeten zijn en dat is ook niet het geval...
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » vr mar 14 2008 4:51 pm

Martijn, verwissel je misschien sportstand en spotmeting?
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

j0kkel

Bericht door j0kkel » vr mar 14 2008 5:54 pm

De D40 toont verschillende resulaten bij verschillende licht-/onderwerpsomstandigheden. Vooral bij relatief donkere en relatief lichte (en contrastarme) onderwerpen is enige correctie op zijn plaats. Een correctie instellen is eenvoudig te doen via het zgn. info-scherm of het menu. Even in de handleiding kijken dus.

Op zijn site schrijft Ken Rockwell over de prestaties van de D40 dat deze camera de neiging tot overbelichten heeft. Hij laat zijn D40 systematisch iets (-0.7) onderbelichten.

Mijn ervaring is, net als waar jij naar vraagt, vrijwel omgekeerd: het toestel onderbelicht consequent iets. Mogelijk is er in de afstelling door Nikon iets veranderd, of wordt het toestel voor Europa anders afgesteld of iets dergelijks.

Overigens over de opmerkingen over spotmeting hiervoor ...
als daarvan gebruik gemaakt zou zijn, dan verklaart dat wellicht juist het donkere van de foto's.
Immers de kans is groot dat de lichtmeting dan op de witte auto wordt afgestemd. Die witte kleur zal dan als neutraal-grijs (18% reflectie) gewaardeerd worden en daarop wordt de belichting dan afgestemd. Omdat wit nu eenmaal geen neutraal grijs is, wordt de foto dan dus net even donkerder dan de bedoeling is.

Harmen
Laatst gewijzigd door j0kkel op vr mar 14 2008 7:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

GdP

Bericht door GdP » vr mar 14 2008 7:06 pm

Volgens mij is het verschil niet zo groot. Bovendien zijn de contrastverschillen gering, waardoor snel onderbelichting optreedt.
Bij gedempt licht moet je wat ruimer belichten.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”