Zie hieronder m'n eerste bevindingen na een weekendje proberen en spelen met de D3, tov. van een D200 + batterijgrip die ik het afgelopen jaar gebruikt hebt.
1) Groot, iets zwaarder maar ligt toch goed in de hand. Knoppen zijn gemakkelijk te bedienen en werken veelal hetzelfde als op de D200; Belangrijkste verschil is dat knop 'weergave' is omgewisseld met 'menu'
2) Sluiter maakt veel meer geluid dan D200; Dit is in sommige situaties best wel wennen. Vergeleken met de D3 lijkt de D200 wel fluisterstil. In een openbare bibliotheek zou ik met de D3 niet op m'n gemak voelen als je continu plaatjes schiet. Gelukkig kom ik daar zelden tot nooit.
3) D3 is snel, heel snel. Volbeeld 9 beeldjes per sec. Met het geluid dat ie daarbij maakt lijkt het net een mitraillieur volgens m'n zoontje. Niet alleen snel met beeldjes pes sec, ook sneller met AF.
4) Instellingen van menu's opnamemenu en persoonlijke instellingen is een deja-vu. Veel lijkt hetzelfde als bij de D200, maar ik heb toch gemerkt dat het resultaat niet altijd hetzelfde is (qua foto) als bij de D200. Dus handleidingen en op Internet weer nalezen, proberen, etc. om deze camera ook goed te leren kennen. Niet dat dit een straf is.....
5) Resultaat met flits is ook net even anders; Instellingen die je gewend bent met D200 hebben een ander effect/resultaat op D3; Ook hier weer proberen, proberen, en proberen (sorry schat, moet toch weer even iets nakijken...)
5) Ik was verbaasd over de grootte van de accu; Ik ben EL-EN3's gewend (nooit met D2x/h's gestoeid), maar de accu van de D3 is bijna drie keer groter dan die van een D200; Achteraf niet zo verwonderlijk als je met één D3 accu meer foto's kan maken dan twee D200 accus. Ook ben ik gewend om met de D200 een lege accu te wisselen in de batterij grip, zonder 'm uit te doen. Niet dat dat zo een grote impact heeft.
6) Waar ik 'm voor gekocht heb: 9 beeldjes per sec (doe veel sport fotografie), hoge ISO gevoeligheid (indoor evenementen) maar nog niet veel mee gespeeld. Daarnaast de robuustheid van deze camera. Op youtube circuleren enkele filmpjes van een student die allerlei idiote capriolen uithaalt met een D3; In eerste instantie dacht ik, die idioot molt de hele camera, maar in tweede instantie kreeg ik door dat ie enkele features van deze camera benadrukte (krasvast scherm, vloeistof dichte sealings, etc.) **
7) Leuk om te laten zien/horen, maar niet echt nodig (althans, niet voor mij); Liveview, virtuele horizon en spraakmemo's.

9) Tot slot: had ik 'm echt nodig - nee; wil(de) ik 'm graag hebben - ja, en dat is nog steeds zo. Op en top een camera, na slechts enkele dagen proberen.
Roel
** Er is ook een filmpje waar ie een D3 op het beton laat stuiteren. Weet niet of dat nou zo'n goede zet was...