Van D200 naar D3

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6
rovinge

Van D200 naar D3

Bericht door rovinge » zo mar 16 2008 10:12 pm

Afgelopen vrijdag de D3 binnengekregen; Op maandag besteld in een ver warm landje, vrijdag al afgeleverd in ons koude, natte landje.

Zie hieronder m'n eerste bevindingen na een weekendje proberen en spelen met de D3, tov. van een D200 + batterijgrip die ik het afgelopen jaar gebruikt hebt.

1) Groot, iets zwaarder maar ligt toch goed in de hand. Knoppen zijn gemakkelijk te bedienen en werken veelal hetzelfde als op de D200; Belangrijkste verschil is dat knop 'weergave' is omgewisseld met 'menu'
2) Sluiter maakt veel meer geluid dan D200; Dit is in sommige situaties best wel wennen. Vergeleken met de D3 lijkt de D200 wel fluisterstil. In een openbare bibliotheek zou ik met de D3 niet op m'n gemak voelen als je continu plaatjes schiet. Gelukkig kom ik daar zelden tot nooit.
3) D3 is snel, heel snel. Volbeeld 9 beeldjes per sec. Met het geluid dat ie daarbij maakt lijkt het net een mitraillieur volgens m'n zoontje. Niet alleen snel met beeldjes pes sec, ook sneller met AF.
4) Instellingen van menu's opnamemenu en persoonlijke instellingen is een deja-vu. Veel lijkt hetzelfde als bij de D200, maar ik heb toch gemerkt dat het resultaat niet altijd hetzelfde is (qua foto) als bij de D200. Dus handleidingen en op Internet weer nalezen, proberen, etc. om deze camera ook goed te leren kennen. Niet dat dit een straf is.....
5) Resultaat met flits is ook net even anders; Instellingen die je gewend bent met D200 hebben een ander effect/resultaat op D3; Ook hier weer proberen, proberen, en proberen (sorry schat, moet toch weer even iets nakijken...)
5) Ik was verbaasd over de grootte van de accu; Ik ben EL-EN3's gewend (nooit met D2x/h's gestoeid), maar de accu van de D3 is bijna drie keer groter dan die van een D200; Achteraf niet zo verwonderlijk als je met één D3 accu meer foto's kan maken dan twee D200 accus. Ook ben ik gewend om met de D200 een lege accu te wisselen in de batterij grip, zonder 'm uit te doen. Niet dat dat zo een grote impact heeft.
6) Waar ik 'm voor gekocht heb: 9 beeldjes per sec (doe veel sport fotografie), hoge ISO gevoeligheid (indoor evenementen) maar nog niet veel mee gespeeld. Daarnaast de robuustheid van deze camera. Op youtube circuleren enkele filmpjes van een student die allerlei idiote capriolen uithaalt met een D3; In eerste instantie dacht ik, die idioot molt de hele camera, maar in tweede instantie kreeg ik door dat ie enkele features van deze camera benadrukte (krasvast scherm, vloeistof dichte sealings, etc.) **
7) Leuk om te laten zien/horen, maar niet echt nodig (althans, niet voor mij); Liveview, virtuele horizon en spraakmemo's.
8) Zoals verwacht van 1.5x cropfactor terug naar volbeeld is even wennen. Teleglas reikt minder ver, maar groothoek is nu weer echt groothoek.
9) Tot slot: had ik 'm echt nodig - nee; wil(de) ik 'm graag hebben - ja, en dat is nog steeds zo. Op en top een camera, na slechts enkele dagen proberen.

Roel

** Er is ook een filmpje waar ie een D3 op het beton laat stuiteren. Weet niet of dat nou zo'n goede zet was...

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » zo mar 16 2008 10:14 pm

Gefeliciteerd Roel, mooie camera de D3.
Enjoy,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door hans1956 » zo mar 16 2008 10:17 pm

Mooi,

Gefeliciteerd met deze fantastische camera. Laat maar snel wat foto's zien.

Gr. Hans
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo mar 16 2008 10:17 pm

En alweer eentje :) Gefeliciteerd hoor met deze mooie camera
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

foto-ed
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door foto-ed » zo mar 16 2008 10:19 pm

De nikon D3's veroveren vele harten hier op het forum...
Roel jij ook van harte met je super aanwinst!

Groet,
Edwin
Nikon (Club Nederland) Gek én NPS-lid

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » zo mar 16 2008 10:21 pm

Ik schrik wel van je opmerking over sluiterlawaai, dat heb ik tot nu toe nergens gelezen in reviews. Ik vindt mijn D200 al zo gehorig...

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo mar 16 2008 10:24 pm

Nikon oordopjes?

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo mar 16 2008 10:28 pm

ElRonno schreef:Ik schrik wel van je opmerking over sluiterlawaai, dat heb ik tot nu toe nergens gelezen in reviews. Ik vindt mijn D200 al zo gehorig...
Dan valt er nog heel wat te schrikken hoor :) het is een herrie bak :?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Arabia
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arabia » zo mar 16 2008 10:39 pm

Roel gefeliciteerd met je nieuwe dijk van een camera!!
Ik word weer emotioneel!!! :shock:

Groet'n
Lawrence
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...

ton
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door ton » zo mar 16 2008 10:52 pm

Super Roel ,
gefeliciteerd met je D 3 veel plezier er mee :) .
Groeten Ton .

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » zo mar 16 2008 10:53 pm

En ook hier weer: proficiat!

We verwachten deze week veel foto's.

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

rovinge

Bericht door rovinge » zo mar 16 2008 10:59 pm

Allen dank voor de emotionele steun.
ElRonno schreef: ‹ Selecteer ›
Ik schrik wel van je opmerking over sluiterlawaai, dat heb ik tot nu toe nergens gelezen in reviews. Ik vindt mijn D200 al zo gehorig...
Over het lawaai, kijk en luister maar 's naar dit filmpje van een D3 in actie http://www.youtube.com/watch?v=iboPgK-rOCQ

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo mar 16 2008 11:11 pm

a90 schreef:Dan valt er nog heel wat te schrikken hoor :) het is een herrie bak :?
:cry: Tsja, toch echt geen camera voor mij, geef mij maar kleiner, stiller, onopvallend. Wel een dijk van een camera qua prestaties.

rik6230

Bericht door rik6230 » zo mar 16 2008 11:42 pm

Proficiat Roel,

Ik zou die 9 bps toch heel graag willen horen. :mrgreen:

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo mar 16 2008 11:47 pm

Skippy schreef: :cry: Tsja, toch echt geen camera voor mij, geef mij maar kleiner, stiller, onopvallend. Wel een dijk van een camera qua prestaties.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”