Betaalbare FF ?
Betaalbare FF ?
Hallo,
we zijn nu in het bezit van een D200 en overwegen een groothoeklens aan te schaffen (nu we in het goedkopere Thailand zitten). We hebben echter een dilemma.
Prijstechnisch gezien overwegen we de 12-24 F/4.0 van Nikon of de goedkopere 12-24 van Tokina. Nadeel is echter dat het geen FF objectieven zijn.
Alternatief is om de veel duurdere 14-24 F/2.8 te kopen die wel FF is, maar op onze D200 door de 1,5 factor wat minder groothoek is dan de Nikon 12-24 (even geen rekening houdend met het voordeel van de betere lichtsterkte).
De 14-24 is het overwegen waard als we in de toekomst een FF-body willen kopen. Dit is afhankelijk van o.a. de prijs. De prijs voor de D3 is voor onze toepassing veel te hoog.
De brandende vraag is: komt Nikon in de toekomst met een betaalbare FF-body (prijs tussen 1500 en 2000 euro)? Wat is jullie inschatting?
groeten,
Edwin en Ivonne (www.babakoto.eu)
we zijn nu in het bezit van een D200 en overwegen een groothoeklens aan te schaffen (nu we in het goedkopere Thailand zitten). We hebben echter een dilemma.
Prijstechnisch gezien overwegen we de 12-24 F/4.0 van Nikon of de goedkopere 12-24 van Tokina. Nadeel is echter dat het geen FF objectieven zijn.
Alternatief is om de veel duurdere 14-24 F/2.8 te kopen die wel FF is, maar op onze D200 door de 1,5 factor wat minder groothoek is dan de Nikon 12-24 (even geen rekening houdend met het voordeel van de betere lichtsterkte).
De 14-24 is het overwegen waard als we in de toekomst een FF-body willen kopen. Dit is afhankelijk van o.a. de prijs. De prijs voor de D3 is voor onze toepassing veel te hoog.
De brandende vraag is: komt Nikon in de toekomst met een betaalbare FF-body (prijs tussen 1500 en 2000 euro)? Wat is jullie inschatting?
groeten,
- Gino
- Forumlid
- Contacteer:
Nou, ik kan je vertellen, als je die 14-24mm éénmaal hebt gebruik je die echt wel veel, wat een objectief.mboots schreef:koop of die 14-24 als je een top lens wilt of de tokina als je toch niet heel veel groothoek gebruikt. Kun je later nog altijd een 14-24 kopen.
Merk dat veel mensen dure lenzen kopen die ze toch niet vaak gebruiken en dat is zonde.
Om je vingers bij af te likken hoor.
Mvg, Gino

"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace
http://www.flickr.com/photos/nikongino/
http://www.flickr.com/photos/nikongino/
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Wat ik lees op het web is dat een FX-body in de grootte van een D300 op z'n vroegst begin 2009 verwacht wordt. Reken maar op een prijs boven de € 2.500.
Persoonlijk vind ik dat een keuze voor een camera (FX/DX/Compact) af moet hangen van het gebruik en doel.
Als je alleen foto's voor privégebruik op het web schiet is een hele dure FX overkill, al blijft het wel leuk natuurlijk
Persoonlijk vind ik dat een keuze voor een camera (FX/DX/Compact) af moet hangen van het gebruik en doel.
Als je alleen foto's voor privégebruik op het web schiet is een hele dure FX overkill, al blijft het wel leuk natuurlijk

Beste Edwin en Ivonne,
de 14-24 2.8 heb ik een week geprobeerd, op d300.
Ook omdat de d3 dit jaar waarsch. aangeschaft wordt.
Mijn indruk: (in willekeurige volgorde)
- zware lens dus houd hier rekening mee (kan voor en nadelen hebben)
- zeer grote en bolle frontlens, geen filtermogelijkheid en grote kans op beschadigingen
- mijn exemplaar liet consequent 1/2 stop minder licht door dan mijn 17-55 mm (kan toeval zijn)
- mening verkoper was dat deze lens op de d3 in de hoeken achterblijft, zeker na vergelijk met dx. Dit is natuurlijk omdat ff een grotere beeldcirkel gebruikt, maar was voor mij toch wel even schrikken.
Al met al heb ik gebruik gemaakt van de retourmogelijkheid en netjes 1600 euro teruggekregen. (edit: dat geld komt 1 dezer dagen op mijn rekening terug)
Overigens was in die week de prijs gezakt met 105 euro.
Sterkte met je beslissing, en mijn bevindingen zijn puur subjectief, en natuurlijk aanvechtbaar.
de 14-24 2.8 heb ik een week geprobeerd, op d300.
Ook omdat de d3 dit jaar waarsch. aangeschaft wordt.
Mijn indruk: (in willekeurige volgorde)
- zware lens dus houd hier rekening mee (kan voor en nadelen hebben)
- zeer grote en bolle frontlens, geen filtermogelijkheid en grote kans op beschadigingen
- mijn exemplaar liet consequent 1/2 stop minder licht door dan mijn 17-55 mm (kan toeval zijn)
- mening verkoper was dat deze lens op de d3 in de hoeken achterblijft, zeker na vergelijk met dx. Dit is natuurlijk omdat ff een grotere beeldcirkel gebruikt, maar was voor mij toch wel even schrikken.
Al met al heb ik gebruik gemaakt van de retourmogelijkheid en netjes 1600 euro teruggekregen. (edit: dat geld komt 1 dezer dagen op mijn rekening terug)
Overigens was in die week de prijs gezakt met 105 euro.
Sterkte met je beslissing, en mijn bevindingen zijn puur subjectief, en natuurlijk aanvechtbaar.
Re: Betaalbare FF ?
[marq=right]babakoto.eu schreef:Hallo,
groeten,
Ik zou nu de Tokina kopen en t.z.t als er eventueel een betaalbare FX komt de boel op marktplaats zetten en vervangen door wat dan te krijgen is. Het aantal gebruikers van een DX camera is een veelvoud van de potentiele FX markt, dus DX lenzen raak je altijd wel weer kwijt.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Ondanks dat ik bij het volgende FF model met meer megapixels dan de huidige D3 die wellicht ga aanschaffen, heb ik enkele weken terug een Sigma 10-20 mm / f4-5.6 aangeschaft voor op mijn DX camera.
(Ik wilde een zo groothoekig mogelijk gebruik).
De lens is niet echt lichtsterk, maar de volle opening is al zodanig goed, dat je die op volle opening rustig kunt inzetten. Bij instelling op 5.6 en de default custom setting van mijn camera op de juiste instelling, heb je een contstante opening van 5.6 tussen 10 en 20 mm
Dat wil zeggen bij 10 mm een stop geknepen t.o.v. volle opening. geeft dan net een betere kwaliteitsboost in de hoeken. Bij 20 mm is het wel volle opening, maar bij deze zoomstand is die optische kwaliteit sowieso al erg goed (beter in de hoeken dan de volle opening op 10 mm), en heb je feitelijk een "egale" prima kwaliteit tussen 10 en 20 mm.
Moet zeggen dat de lens mij in zeer positieve zin verbaast.
Geen spijt van. Prijstechnisch ook zeer interessant. Verder redelijk compact en niet te zwaar. Een niet te onderschatten pluspunt.
Tegen de tijd dat ik er een fullframe body bij heb, is het de vraag of ik daar dan ook een 14-24 mm bij ga kopen.
(Ik wilde een zo groothoekig mogelijk gebruik).
De lens is niet echt lichtsterk, maar de volle opening is al zodanig goed, dat je die op volle opening rustig kunt inzetten. Bij instelling op 5.6 en de default custom setting van mijn camera op de juiste instelling, heb je een contstante opening van 5.6 tussen 10 en 20 mm
Dat wil zeggen bij 10 mm een stop geknepen t.o.v. volle opening. geeft dan net een betere kwaliteitsboost in de hoeken. Bij 20 mm is het wel volle opening, maar bij deze zoomstand is die optische kwaliteit sowieso al erg goed (beter in de hoeken dan de volle opening op 10 mm), en heb je feitelijk een "egale" prima kwaliteit tussen 10 en 20 mm.
Moet zeggen dat de lens mij in zeer positieve zin verbaast.
Geen spijt van. Prijstechnisch ook zeer interessant. Verder redelijk compact en niet te zwaar. Een niet te onderschatten pluspunt.
Tegen de tijd dat ik er een fullframe body bij heb, is het de vraag of ik daar dan ook een 14-24 mm bij ga kopen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Nikon kennende zal het nog wel een tijdje duren voordat zij met een enigzins betaalbare full frame komt. Ze zullen echter wel moeten als er meer merken met semi-professionele full frame camera's gaan komen. Dus eerst wachten hoe de markt zich daarin gaat ontwikkelen
Nikon zal niet voorop gaan lopen.

- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Dank je.GdP schreef:Heel veel plezier met je Sigma objectief Léon.
Gisteren nieuwsgierig eens de lens op mijn analoge camera gezet, van wat er weg valt in de hoeken. Omdat de Sigma een "G"-lens is, kon ik het diafragma met die oude body (een F801) niet instellen, maar met de scherptedieptecontroleknop kon ik toch enigszins bekijken wat er gebeurd.
Op volle opening en de zoom op pakweg 14-15 mm had ik een beeldvullend formaat, met nog net in het alleruiterste puntje van de hoeken vignetering, die er blijft zitten ook al zoom je naar 20 mm.
Vreemd genoeg als je diafragmeert (met de scherptediepte controleknop) wordt de vignetering in alle gevallen sterker.
Ik heb het niet getest met een filmpje. Ik verwacht overigens geen hoge kwaliteit in die uiterste hoeken op full frame, maar in uiterste "nood"gevallen valt er met full frame met de nodige restricties toch nog wel iets te fotograferen.
Overigens de nieuwe Tokina 11-16 mm / 2.8 vult ook een volledig full frame vanaf pakweg 15-16 mm. De kwaliteit van die lens is overweldigend goed op DX formaat. Blaast de Nikon 12-24 mm qua scherpte en chromatische abberatie simpelweg uit het veld.
http://www.kenrockwell.com/tokina/11-16mm.htm
Vriendelijke groet, Léon Obers