Hoe beoordelen jullie een objectief?

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
Tammo Schut

Hoe beoordelen jullie een objectief?

Bericht door Tammo Schut » za mar 22 2008 5:07 pm

Als ik zo discussies over lenzen lees dan komt bij mij de vraag boven; hoe beoordelen zij een lens ? En dan even niet m.b.t. de lichtsterkte.
Als ik programma's als Exifpro, ViewNX,CaptureNX en in mijn geval PaintShop Pro open, dan zie ik toch wel verschil in scherpte.
En dan komt bij mij de vraag naar boven; welke criteria leggen jullie dan aan om een lens het predicaat prima of super te geven.
En dan neem ik aan dat het jullie niet gaat om verschillen te signaleren zoals het in testrapporten gebruikelijk is.
Maar hoe beoordelen jullie je lenzen in de praktijk!

Tammo

Fotofreak
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Fotofreak » za mar 22 2008 5:39 pm

Het voldoen aan de eisen die je eigenlijk van te voren in je hoofd hebt zitten.
Het bereiken van de resultaten die je met dat brandpunt wil bereiken en beter.
Het door ondervinding[!] prettige handling van een objektief.

De resultaten die je bereikt in verhouding te vinden wat je ervoor betaald hebt!

vr gr Pim
vr gr Pim [Fotofreak ]
http://www.flickr.com/photos/pimdik/" onclick="window.open(this.href);return false;

dick
Forumlid
Forumlid

Bericht door dick » za mar 22 2008 5:53 pm

Hoi Tammo.

Leuk onderwerp.

Wat ik belangrijk vind is

Zo min mogelijk lichtafval in de hoeken.
Mechanische kwaliteit.(ik hou van robuust)
Scherpte over het totale bereik van de lens, en vertekening.
Bij bereik tot 70mm vind ik VR niet echt noodzakelijk.( wel makkelijk)
met een tele is VR voor mij een must.

Dick
Een nikon dslr met twee lenzen,

CorH

Bericht door CorH » za mar 22 2008 6:00 pm

Voor mij is passen binnen budget belangrijk.

mikemix

Bericht door mikemix » za mar 22 2008 6:04 pm

Testen, testen, testen.

zoals jullie weten gaan lenzen die niet goed presteren net zo makkelijk weer terug naar de winkel.

Vooral de Nano's zijn een blijde verassing wat actuele lijn betreft.

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » za mar 22 2008 6:09 pm

Wat to the point.; mikemix, wat versta jij onder testen in de praktijk.

Tammo

mikemix

Bericht door mikemix » za mar 22 2008 6:37 pm

Scherpte bij elk diafragma (midden en uiterste hoeken), Bokeh, kleur weergave, CA, lens flair, bouw kwaliteit.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr mar 28 2008 8:32 pm

Ik zou ook vertekening er bij betrekken.
Ton- danwel kussenvormig of combinatie daarvan.
Zeker bij wat groothoekige zoomobjectieven.
Gemetselde muur fotograferen.
Succes, E.M. de Klerk

wim
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door wim » vr mar 28 2008 11:49 pm

Ik beoordeel in eerste instantie een objectief op het resultaat van de foto die je maakt. Ik test eigenlijk niet zo zeer, maar toets in de praktijk. Na 30 jaar weet je ook wel wat je wilt.

Je kijkt dan naar scherpte, bokeh, kleur weergave, CA, lens flair, vertekening.

Een tweede punt is het gebruik. Stof, regen, schokken, hoe houdt het objectief zich?

Een derde punt is de samenwerking met de body, ligt het geheel lekker in de hand, kan je er snel mee werken als je reportages doet, etc.

iJoost

Bericht door iJoost » za mar 29 2008 9:10 am

Ik weeg 'm, op mijn hand. Het gaat per slot van rekening om het glas. ;-)

GdP

Bericht door GdP » za mar 29 2008 10:01 am

Ik kijk gewoon naar de foto’s die ik er mee heb gemaakt.
Voldoet de scherpte aan dat gene wat ik er van verwacht, dan is het voor mij een prima objectief. Maar het moeten wel foto’s zijn op minimaal A4 formaat.
Maar ook hoe hij presteert bij wat slechtere lichtomstandigheden en tegenlicht.

Mak
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Mak » za mar 29 2008 10:10 am

Ik vraag een forumlid of ik een van zijn objectieven mag testen.

Thuis bepalen, na het bekijken van de opnamen, of ik hem zelf aanschaf de ja of de nee. Zo ben ik aan mijn laatste aanwinst gekomen :D
Groeten Marcel

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za mar 29 2008 11:42 am

Er zijn meerdere testen. Mijn test zal ik laten zien op:

uit de clubagenda, dus alleen voor clubleden:

Zaterdag 4 oktober 2008 - 14:00 tot 16:00 uur
Lenzendag
Aan de hand van verschillende experimenten kan je zelf vaststellen wat de eigenschappen zijn van verschillende Nikkor objectieven. Hiervoor zullen we een aantal opstellingen inrichten. Er is uitgebreid de gelegenheid om over de resultaten te discussiëren.

Maar er zijn die dag meer demonstraties en vergelijkingsmogelijkheden. Ik weet zo ook niet wat Onno voor de leden allemaal in petto heeft.

Een test doe ik altijd als ik op een fotograficabeurs rondloop: Een goed objectief mag niet rammelen. Voorruit de 18-200 op de maximum stand, of de eerste 24-120. Die zullen vast wel een beetje rammelen.

Bij testen van anderen is het wel leuk of er ook foto's bij zitten waar wat op te zien is. Thuis kijk ik op een goedkoop nonRGB schermpje, en een leuk plaatje, zelfs een schitterende foto zegt meestal niets van een objectief.

In m'n onderzoek naar het kwaliteitsverschil tussen de Nikkors geef ik één voorbeeld van een site met goede foto's:

http://filmlives.net/content/articles/l ... on70300VR/

iJoost

Bericht door iJoost » za mar 29 2008 12:19 pm

Of ook een leuke test: Plak een krant tegen de muur een maak daar een beeldvullende foto van. Zeeeeeer verhelderend. ;-)

Duuuv
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Duuuv » za mar 29 2008 6:17 pm

Voor mij zeggen cijfertjes en testbeelden niet zoveel. De praktijk leert dat ik het beeld gewoon lekker vind of niet.

Aangezien ik geen architektuur fotografeer vind ik het extreem recht lopen van lijnen niet heel belangrijk. Ik heb voor mezelf wel gemerkt dat ik scherpte en contrast wel belangrijk vind. Vandaar dat ik ook een beetje van de alternatieve merken afgestapt ben. Over het algemeen vind ik de (dure) Nikkors gewoon net wat mooier en schuif ik de budget Sigma's op den duur opzij.

Waar ik dus op test/selecteer:
functioneel: Wil ik die brandpunten/lichtsterkte perse hebben. (Zo ja, dan ga ik opzoek naar een oplossing)
Merk: Indien er een Nikkor binnen budget valt, dan kijk ik niet meer verder (anders overweeg ik sterk te wachten, niet te kopen of eventueel toch....maar dan later vaak weer in te ruilen)
Degelijkheid. Ik vertik het voorzichtig met mijn spullen om te gaan. De camera is een gebruiksvoorwerp dat zelden in een tas zit. Kunnen spullen niet tegen mijn ruwe gebruik, dan zijn ze niet geschikt

En als laatse maar vaak toch wel orienterend en niet doorslaggevend: Lees ik wat reviews en testverslagen op internet en luister ik ook nog wel eens naar anderen.

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”