Is dit compatibel?

Discussies over flitsers
natuurfotograaf

Is dit compatibel?

Bericht door natuurfotograaf » di mar 25 2008 2:23 pm

Hoi,

ik vraag me af of deze flitser werkt op een D80.

Nikon SB-26 flitser

Ik hoor het graag.

Gr

mikemix

Bericht door mikemix » di mar 25 2008 2:25 pm

Ja, deels.

SB-25 werkt ook op mijn D200/D2Xs, alleen handmatig, dus niet TTL.

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » di mar 25 2008 2:45 pm

mikemix schreef:Ja, deels.

SB-25 werkt ook op mijn D200/D2Xs, alleen handmatig, dus niet TTL.
Ik weet natuurlijk niet alles maar hoe bedoel je handmatig? :oops:

Loopt de flitser niet synchroon tijdens het schieten?

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » di mar 25 2008 3:10 pm

TTL of DDL betekent Door De Lens meting.
De SB-26 flitser werkt wel met de D80 maar kan dan het licht niet door lens meten. Wel heeft de SB-26 een lichtmeter op de flitser zelf, je kan automatisch maar niet TTL flitsen. De flitser meet het licht direct, dit is in het algemeen iets minder nauwkeurig. Over synchronisatie hoef je geen zorgen maken. De SB-26 is wel een TTL-Flitser maar dat werkt alleen met bepaalde analoge body's.

Wat Mikemix wil zeggen is denk ik dat je alleen in de M of A stand kan flitsen. Je moet zorgen dat het diafragma op de flitser gelijk is dan die ingesteld op de camera.

Je hoeft dus niet met ingewikkelde formules zelf de kracht van de flits te berekenen. Zo'n flitser scoor je voor zo'n 50 euro en is krachtiger dan de SB-600 die een dikke 200 euro kost. Pas er wel voor op dat flitsers als de SB-23 en SB27 geen eigen lichtmeters hebben.
Laatst gewijzigd door Pruimpit op di mar 25 2008 3:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » di mar 25 2008 3:15 pm

Ok dank je voor je antwoord pruimpit,

Ik zag er namelijk een staan op marktplaats voor een bescheiden bedrag.

Maar heeft deze lens dan nog meer beperkingen t.o.v de D80?

En is de lichtmeting erg onnauwkeurig die de flitser zelf bevat? of is dit nog te calibreren met een referentiewaarde?

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » di mar 25 2008 3:22 pm

De SB-26 (en o.a. SB-25) is op de D200 te gebruiken in de standen A (automatisch niet-DDL) en Handmatig.

Bij automatisch niet-DDL regelt de flitser de benodigde lichtopbrengst bij het ingestelde diafragma. Bij handmatig flitsen moet je zelf het diafragma berekenen uit de formule richtgetal(in meters)=afstand(in meters) x diafragma. Let op dat je het richtgetal kiest dat bij de ingestelde ISO-waarde hoort.
Jur

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » di mar 25 2008 3:23 pm

natuurfotograaf schreef:Ok dank je voor je antwoord pruimpit,

En is de lichtmeting erg onnauwkeurig die de flitser zelf bevat? of is dit nog te calibreren met een referentiewaarde?
Zie mijn vorige antwoord dat inmiddels weer is uitgebreid :wink:
Alleen in de M of A stand dus. Ik heb zelf mijn SB-15 en SB-25 i.s.m. met mijn D50 getest. Ik vond de resultaten heel aardig. Maar ik ben geen expert in deze. Volgens mij heeft de flitser, behalve dat hij niet DDL kan meten met de D80 verder geen beperkingen. En de flits is even krachtig als de SB-800. Het voordeel van de D80 is dat je meteen na de foto kan controleren of de belichting een beetje OK is. Dan pas je zo nodig een flitscorrectie in.

Wat betreft Jur zijn opmerking, hij bedoelt de A-stand op de flitser dus niet op de camera! Die rekenformule is alleen nodig als je echt manueel wil flitsen wat ook met de SB-600 of SB-800 kan, dus niet in de A-stand. Je ziet op de flitser al het bereik wat je hebt nadat je het diafragma en de ISO hebt ingesteld.

mikemix

Bericht door mikemix » di mar 25 2008 4:12 pm

Voorbeeld foto van de recente Antwerpse groepstrip: D200 + SB-25, met de flitskop omhoog (bounce) gericht.

Afbeelding

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » di mar 25 2008 4:52 pm

Pruimpit schreef:
natuurfotograaf schreef:Ok dank je voor je antwoord pruimpit,

Zie mijn vorige antwoord dat inmiddels weer is uitgebreid :wink:
Alleen in de M of A stand dus. Ik heb zelf mijn SB-15 en SB-25 i.s.m. met mijn D50 getest. Ik vond de resultaten heel aardig. Maar ik ben geen expert in deze. Volgens mij heeft de flitser, behalve dat hij niet DDL kan meten met de D80 verder geen beperkingen. En de flits is even krachtig als de SB-800. Het voordeel van de D80 is dat je meteen na de foto kan controleren of de belichting een beetje OK is. Dan pas je zo nodig een flitscorrectie in.

Wat betreft Jur zijn opmerking, hij bedoelt de A-stand op de flitser dus niet op de camera! Die rekenformule is alleen nodig als je echt manueel wil flitsen wat ook met de SB-600 of SB-800 kan, dus niet in de A-stand. Je ziet op de flitser al het bereik wat je hebt nadat je het diafragma en de ISO hebt ingesteld.
maar om de diafragma gelijk te kunnen zetten kan je toch alleen maar fotograferen met de A en M stand?

de andere functies regelen zelf het diafragma!

maar waar het dus op neer komt is dat beide diafragma's gelijk moeten lopen en dan is het geen probleem om te flisten?

mikemix

Bericht door mikemix » di mar 25 2008 5:07 pm

Je denkt een beetje te "hap klaar".

Zet de SB-25/26 in A stand.
Check de ISO/diafragma balans (maak even een proefopname), speel met sluitertijd, dus van 1/125 - 1/20 afhankelijk van het bestaande licht en gebruikte objectief.

Oftewel koop 'm en ga lekker experimenteren :wink:

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » di mar 25 2008 5:13 pm

mikemix schreef:Je denkt een beetje te "hap klaar".

Zet de SB-25/26 in A stand.
Check de ISO/diafragma balans (maak even een proefopname), speel met sluitertijd, dus van 1/125 - 1/20 afhankelijk van het bestaande licht en gebruikte objectief.

Oftewel koop 'm en ga lekker experimenteren :wink:
oh maar experimenteren vind ik ook zeker leuk. maar ik raakte een beetje verward met de A en de M stand door de tekst en uitleg.

maar ik weet even genoeg! als ik hem kan kopen dan doe ik het!

ik heb die gozer al gemaild en nu is het afwachten.

Fotofreak
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Fotofreak » di mar 25 2008 5:23 pm

mikemix schreef:Voorbeeld foto van de recente Antwerpse groepstrip: D200 + SB-25, met de flitskop omhoog (bounce) gericht.

Afbeelding
Zie hier meer glas als lenzen?!
Gezellig..
vr gr Pim
vr gr Pim [Fotofreak ]
http://www.flickr.com/photos/pimdik/" onclick="window.open(this.href);return false;

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » di mar 25 2008 5:44 pm

Nou ik heb die jongen gebeld van de flitser en hij zegt dat op de flitser de diafragma niet ingesteld kan worden.

Nou snap ik er niets meer van!

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » di mar 25 2008 9:03 pm

natuurfotograaf schreef:Nou ik heb die jongen gebeld van de flitser en hij zegt dat op de flitser de diafragma niet ingesteld kan worden.

Nou snap ik er niets meer van!
Dat is onzin.

Ik heb zelf de SB-25. Zonet nog even op de D50 gezet. Geen probleem. Je kunt hem het beste in de M of A mode gebruiken omdat je op de flitser zelf de diafragma moet instellen. Vandaar :wink:

Nuttige links

http://www.mir.com.my/rb/photography/ha ... /index.htm

http://www.mir.com.my/rb/photography/ha ... /index.htm

mikemix

Bericht door mikemix » di mar 25 2008 9:16 pm

Hoe heb ik die foto van hierboven dan kunnen maken?

Kijk, Nikon doet ons geloven dat je voor digitaal gebruik een dito flitser nodig hebt. Klopt ook deels, omdat TTL met een SB-24-25-26 niet werkt.

Maar, je kan ook zelf gaan beredeneren en dan blijkt dat er nog prima te flitsen valt.
Heb zelfs ooit een hele bruiloft zo in "M" vastgelegd, het zag er prima uit.

Meeste mensen gaan massaal over op de SB-600 en 800 en denken dat die "ouwe" SB-24-25-26 onbruikbaar is.
Grijp je kans zou ik zeggen, de huidige eigenaar is ook in die veronderstelling. Wedden dat ie een SB-600/800 gaat kopen?

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”