SB-800 for dummies ?

Discussies over flitsers
Plaats reactie
fremitus

SB-800 for dummies ?

Bericht door fremitus » di mar 25 2008 10:10 pm

Ik had een flitser nodig met een flink richtgetal en passend op het Nikon systeem wat alom geprezen wordt. Kiek vaak in grote donkere ruimtes. De SB-800 dus aangeschaft.
Voldoet prima op de D300 èn op de (mijn) groei gekocht . :wink:
Maar als ik dan de handleiding probeer door te worstelen, voel ik me per regel kleiner en kleiner worden. Ik snap er geen hout van.:shock:
Heeft iemand tips over goede boeken, tutors, websites, ...om deze materie begrijpelijk te maken voor de gewone man of vrouw ?

lennardp

Bericht door lennardp » di mar 25 2008 10:13 pm

gewoon 80.000 battarijen kopen en oefenen, proberen, oefenen en oefenen..en youtube helemaal leeg kijken...

NielsThijssen

Bericht door NielsThijssen » di mar 25 2008 10:18 pm

Ikzelf herken die situatie wel. Persoonlijk vind ik de bijgeleverde documenten erg summier...
Gelukkig heb ik zelf wat boeken via internet besteld en doorgenomen, zodat ik heel wat wijzer ben geworden.
Heb een tutor op een Nikon site gevonden, en nog wat andere nuttige zaken (maar kan die even niet terug vinden op mn site, die heeft even wat vertragingen).

Hier de URL voor de D80 met flits-instructies: Web Page Name

En hier een ander compact boekje (engelstalig) wat vind ik meer nut heeft....HIER
Laatst gewijzigd door NielsThijssen op di mar 25 2008 10:28 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

mikemix

Bericht door mikemix » di mar 25 2008 10:19 pm

Er zit toch zo'n beknopt wit- tip boekje bij?
Kan je heel veel uithalen iig.
Ben wel met je eens dat die handleiding nou niet bepaald vriendelijk is.

fremitus

Bericht door fremitus » di mar 25 2008 10:24 pm

lennardp schreef:gewoon 80.000 battarijen kopen
Daar heb ik 4xGP2500 NiMh voor. Dàt is het probleem niet.
Maar die knopjes (soms enkel, soms dubbel, soms 2 sec. ingedrukt) zoom, met/zonder diffuser, als losse slave, invul, strobo, etc. is toch wel ergens structureel en educatief omschreven?

mikemix

Bericht door mikemix » di mar 25 2008 10:26 pm

Witte boekie. :)
Of heb je een Internationaal model?

fremitus

Bericht door fremitus » di mar 25 2008 10:33 pm

mikemix schreef:Witte boekie. :)
Of heb je een Internationaal model?
Nee. Hollands model. (vind het hollandse licht toch altijd wat mooier :wink: )
Witte boekje is inderdaad stuk beter. Daar wil ik wel meer van. Mag dan best in Engels.

yoyo

Bericht door yoyo » di mar 25 2008 10:42 pm

Ik vind de SB-24 ook overzichtelijker en makkelijker dan de SB-800. De laatste heeft teveel Canon trekjes. IMHO.
Al dat multifunctie gedoe.
Ik gebruik hem nu ook veel te weinig... :oops:

fremitus

Bericht door fremitus » di mar 25 2008 10:59 pm

NielsThijssen schreef:En hier een ander compact boekje (engelstalig) wat vind ik meer nut heeft
Die Magic Lantern had ik ook opgemerkt. Is dus nuttig vlg. jou.
Thanks.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di mar 25 2008 11:09 pm

Tja, de boekjes van Nikon zijn niet altijd even geweldig... :)

Die flitser: tja, ze zullen vast niet voor niets een beknopte handleiding op de ingevouwde bounce-card hebben gezet; het is soms allemaal wat cryptisch!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Marco

Bericht door Marco » di mar 25 2008 11:37 pm

Heb hier ook wat moeite gehad met de SB-800 gebruiksaanwijzing :mrgreen:

Afbeelding

Gelukkig bracht de nederlandse pdf uitkomst.....

groet,
Marco

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » di mar 25 2008 11:49 pm

Mijn tip: doe één ding tegelijk en probeer niet ineens het hele boekje te begrijpen en te onthouden. Begin met de functies die je het meest gebruikt en bouw dat in een aantal weken of maanden uit naar de functies die minder gebruikt, maar wel graag wilt beheersen. Er is niemand die zegt dat je binnen een dag alle features van een SB-800 volledig beheerst.

Succes!
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”