Welke externe flitser past bij mijn Nikon D40?
- Frans Keijzers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Welke externe flitser past bij mijn Nikon D40?
Ik wil een externe flitser voor mijn nikon D40 kopen, ben ik het beste af met een nikon sb400 of sb600 of zijn er nog andere flitsers die goed met mijn nikon D40 samenwerken?
Groet, Frans
Nikon D80 - Nikkor AF-S DX 18-70mm F/3.5-4.5 G IF - Nikkor 50mm AF F/1.8 D - Sigma 70-200mm F2.8 APO EX DG MACRO II HSM Nikon
http://www.franskeijzers.com
Nikon D80 - Nikkor AF-S DX 18-70mm F/3.5-4.5 G IF - Nikkor 50mm AF F/1.8 D - Sigma 70-200mm F2.8 APO EX DG MACRO II HSM Nikon
http://www.franskeijzers.com
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
de SB flitsers werken het meest ideaal met je camera, de instelmogelijkheden worden optimaal ondersteund door je camera.
De enige afweging die je nog moet maken is hoe intensief ga ik de flitser gebruiken want de SB-400 heeft mat minder flitsmogelijkheden en is ook iets minder sterk, terwijl je met de sb-600 veel meer mogelijkheden hebt en deze heeft ook iets meer bereik..
Daar zit dus een prijsverschil tussen, en voor jou dus de afweging om hier te maken.
Succes, Eelco

De enige afweging die je nog moet maken is hoe intensief ga ik de flitser gebruiken want de SB-400 heeft mat minder flitsmogelijkheden en is ook iets minder sterk, terwijl je met de sb-600 veel meer mogelijkheden hebt en deze heeft ook iets meer bereik..
Daar zit dus een prijsverschil tussen, en voor jou dus de afweging om hier te maken.
Succes, Eelco

http://500px.com/EelcoVandeKamp
De SB-600 is beter, maar de SB-400 is wel speciaal gemaakt voor camera's als de D40. Grootste voordeel boven de SB-600 is dat hij compacter is. De SB-600 neemt evenveel ruimte in je tas in als een telelens. Ook zal hij vermoedelijk simpeler zijn in te stellen. Maar je hebt minder mogelijkheden en flitskracht.
Kijk eens naar een Sigma EF-500 DG Super of een Sigma EF-530 DG super voor Nikon. Sigma zegt op hun site dat het werkt samen met een Nikon D40.
Ik weet dat er vele nikonians kromme tenen krijgen van een niet-Nikon flitser op de Nikon. Maar het werkt samen met een D40.
Metz weet ik niet uit ervaring maar, die hebben een Mecablitz 48 Af-1 digital en een Mecablitz 58 Af-1 digital. Ook Metz zegt op hun site dat het werkt met een Nikon D40. Kijk goed of alle flits mogelijkheden van een D40 ondersteund worden met deze flitser. Zijn er dingen die niet ondersteund worden, vraag je dan af of dit echt belangrijk opties zijn die vaak gebruikt.
Veel succes met zoeken naar een flitser.
Ik weet dat er vele nikonians kromme tenen krijgen van een niet-Nikon flitser op de Nikon. Maar het werkt samen met een D40.
Metz weet ik niet uit ervaring maar, die hebben een Mecablitz 48 Af-1 digital en een Mecablitz 58 Af-1 digital. Ook Metz zegt op hun site dat het werkt met een Nikon D40. Kijk goed of alle flits mogelijkheden van een D40 ondersteund worden met deze flitser. Zijn er dingen die niet ondersteund worden, vraag je dan af of dit echt belangrijk opties zijn die vaak gebruikt.
Veel succes met zoeken naar een flitser.
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Nee, die is zo groot, die zet je niet op een camera. Je zet de camera op zo'n lens.PatrickP schreef:Heb je je Sigma 300-800 er wel eens op gehad?
De vervolgvraag moet inderdaad met 'ja' beantwoord worden, de D40 heeft wel eens op mijn 300-800 gezeten. 't Is geen optimale combinati trouwens. Omdat de 300-800 F5.6 over z'n hele bereik is, heeft hij het bij matig licht moeilijk om scherp te stellen, ook onder omstandigheden dat de D200 nog nergens last van heeft.
Maar goed, nu zijn we off topic en dat is jouw schuld. Bizar resultaat voor een moderator.

Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Niets menselijks is me vreemd. Is besefte het me trouwens wel terdege toen ik het tikte! 
Maar natuurlijk heb je helemaal gelijk. Flitsers. Ik zou altijd kiezen voor de SB600 of SB800. De SB400 is me te beperkt, en de zin van vreemde merken zie ik niet zo; de flitsers van Nikon zijn helemaal niet zo gek geprijsd. En ik ben niet te beroerd wat 3rd party spul te kopen, kijk maar naar m'n onderschrift! :mrgreen:

Maar natuurlijk heb je helemaal gelijk. Flitsers. Ik zou altijd kiezen voor de SB600 of SB800. De SB400 is me te beperkt, en de zin van vreemde merken zie ik niet zo; de flitsers van Nikon zijn helemaal niet zo gek geprijsd. En ik ben niet te beroerd wat 3rd party spul te kopen, kijk maar naar m'n onderschrift! :mrgreen:
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Eh Gerrit, wel eens met een SB400 gewerkt? Ik ben het niet en wel met je eens.GdP schreef:Ik ben bang dat de SB400 weinig beter is dan de interne flitser van je camera. Ik zou zeker voor de SB600 gaan.
Van andere merken heb ik geen weet.
Met een SB400 kun je mede door de mogelijkheid om indirect te flitsen veel mooiere resultaten bereiken dan met de interne flitser, echter de SB400 heeft ook zijn beperkingen (niet zwenkbaar en in vergelijking met de SB600 veel minder krachtig) waardoor ik in het geval van een eerste externe flitser voor de SB600 zou gaan.
Ik heb zowel de SB400 als de SB600. De SB400 is veel kleiner en minder opvallend, deze gebruik ik vaak i.c.m. met een D70s + 35 2.0 voor spontane opnamen, een combinatie D70s+SB600+zoomlens schrikt mensen meer af waardoor de spontaniteit minder is.