Van zoom (80-200) naar macro
- ArjanAanraad
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Van zoom (80-200) naar macro
Hoi,
Ik ben benieuwd of je de briljante Nikkor 80-200 f/2.8 ook middels tussenringen kunt ombouwen naar een macro, en zo ja tegen welke beperkingen loop je dan op. Ik kwam wel een draadje tegen om de 50 f/1.8 (wie heeft hem niet) om te bouwen.
Gr snadaa
Ik ben benieuwd of je de briljante Nikkor 80-200 f/2.8 ook middels tussenringen kunt ombouwen naar een macro, en zo ja tegen welke beperkingen loop je dan op. Ik kwam wel een draadje tegen om de 50 f/1.8 (wie heeft hem niet) om te bouwen.
Gr snadaa
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Snadaa,
Ik heb er geen ervaring mee, maar volgens mij kan je alleen primes omgekeerd gebruiken als Macro objectief.
Ik heb er geen ervaring mee, maar volgens mij kan je alleen primes omgekeerd gebruiken als Macro objectief.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- ArjanAanraad
- Clublid
- Contacteer:
Klopt, maar in vind het zo'n geweldig objectief dat ik mij afvroeg of er meer mogelijkheden waren en als het met de 50 mm kan waarom dan niet met dit objectief of is dit een te simpele redenatie.Pruimpit schreef:De 80-200/f2,8 heeft wel een nog al grote diameter. Dan heb je een flinke verloopomkeerring nodig

- jtimmer
- Forumlid
- Contacteer:
Omkeerring van 77mm. gaat hem niet worden.
http://www.jpix.me" onclick="window.open(this.href);return false;
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Van zoom (80-200) naar macro
S,Snadaa schreef:Hoi,
Gr snadaa
Welke versie van de 80-200 bedoel je?
(Ai, AI-s ,AF schuifzoom AF-draaizoom, AF-d draaizoon, AF-S draaizoom)
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- jtimmer
- Forumlid
- Contacteer:
Maakt denk ik niet zoveel uit, het gaat gewoon niet werken.
- jtimmer
- Forumlid
- Contacteer:
Wat wel kan is werken met voorzetlenzen (nikon 5t en 6t close up) dan moet je alleen ook de 77-62mm step down ring gebruiken.
- ArjanAanraad
- Clublid
- Contacteer:
Re: Van zoom (80-200) naar macro
Oeps, weet ik niet uit mijn hoofd en ik kom morgen pas weer thuis... Het is in ieder geval een draaizoom en de op één na laatste versie.... (en de beste volgens kenners)gijs sandberg schreef:S,Snadaa schreef:Hoi,
Gr snadaa
Welke versie van de 80-200 bedoel je?
(Ai, AI-s ,AF schuifzoom AF-draaizoom, AF-d draaizoon, AF-S draaizoom)
Groeten, Gijs
- ArjanAanraad
- Clublid
- Contacteer:
He kijk daar had ik ook niet aangedacht....toch fijn zo'n forum!!! Zijn er club genoten die hier ervaring mee hebben Ik neem aan dat ik dan wat stops moet inleverenjtimmer schreef:Wat wel kan is werken met voorzetlenzen (nikon 5t en 6t close up) dan moet je alleen ook de 77-62mm step down ring gebruiken.
- jtimmer
- Forumlid
- Contacteer:
Dan is het de AF-D, deze heeft geen eigen focus motor en de AF-S wel. (focused ook sneller) Dat je wat stops in gaat leveren is denk ik bij macro niet zo'n probleem,de meeste lenzen zijn 2 stops hoger toch op hun scherpst.
Omgekeerde objectieven direct op de camera zijn meestal toch wel relatief korte brandpuntsafstanden. Dit vanwege vergrotingsfactor en werkafstand.
Een andere combi ( zelf geen ervaring mee) is een kort brandpuntsafstand lens omgekeerd op een zoomlens zetten. Dan heb je ook geen problemen met een te grote omkeerring tov de contouren van je camera.
Een andere combi ( zelf geen ervaring mee) is een kort brandpuntsafstand lens omgekeerd op een zoomlens zetten. Dan heb je ook geen problemen met een te grote omkeerring tov de contouren van je camera.
- Jaap Driest
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Volgens mij is hier sprake van verwarring tussen een omkeerring en een tussenring. Een omkeerring zal inderdaad niet gaan, maar een tussenring zekers wel. Het hangt een beetje af de soort, maar waarschijnlijk verlies je de automatiek. Dus je moet met hand scherpstellen, je hebt geen belichtingsmeter en je diafragma moet je handmatig dichtdraaien (stopdown-methode). Als je daarmee kunt leven, dan kun je gewoon een tussenring zetten tussen je camera en je objectief.
Ik weet niet precies welke body je hebt, dus je moet met die tussenringen wel even uitkijken of je geen contacten vermorzelt. Maar bij mij werkt het prima. Enige nadeel is dat je een enorm kanon op je body hebt. Dat stelt nogal eisen aan je statief. Snel wiebelonscherpte.
Misschien moet je toch voor een paar knaken een omkeerring kopen en dan met je 50mm aan de slag. Is in ieder geval handzamer, en lots of macro-fun.
Als je een toevallig in de buurt van Amersfoort komt, dan kun je alle genoemde mogelijkheden uitproberen. Ik heb tussenringen, omkeerring, 80-200 en 50mm 1.8. Ook nog een Tamron 90mm macro en een instelslede, een balg en voorzetlenzen. Dus genoeg te proberen.
Ik weet niet precies welke body je hebt, dus je moet met die tussenringen wel even uitkijken of je geen contacten vermorzelt. Maar bij mij werkt het prima. Enige nadeel is dat je een enorm kanon op je body hebt. Dat stelt nogal eisen aan je statief. Snel wiebelonscherpte.
Misschien moet je toch voor een paar knaken een omkeerring kopen en dan met je 50mm aan de slag. Is in ieder geval handzamer, en lots of macro-fun.
Als je een toevallig in de buurt van Amersfoort komt, dan kun je alle genoemde mogelijkheden uitproberen. Ik heb tussenringen, omkeerring, 80-200 en 50mm 1.8. Ook nog een Tamron 90mm macro en een instelslede, een balg en voorzetlenzen. Dus genoeg te proberen.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
- ArjanAanraad
- Clublid
- Contacteer:
He dat klinkt goed, gaan we organiseren.... ik heb ongeveer het zelfde setje. TopieJaap Driest schreef:Volgens mij is hier sprake van verwarring tussen een omkeerring en een tussenring. Een omkeerring zal inderdaad niet gaan, maar een tussenring zekers wel. Het hangt een beetje af de soort, maar waarschijnlijk verlies je de automatiek. Dus je moet met hand scherpstellen, je hebt geen belichtingsmeter en je diafragma moet je handmatig dichtdraaien (stopdown-methode). Als je daarmee kunt leven, dan kun je gewoon een tussenring zetten tussen je camera en je objectief.

Ps ik heb een D80