chromatische aberraties D300

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
MarkNauta.nl

chromatische aberraties D300

Bericht door MarkNauta.nl » do apr 03 2008 11:22 pm

Af en toe heb ik last van chromatische aberraties met mijn D300. Als ik er bij terug denk, bijna altijd in combinatie met de 80-200mm f/2.8.
Ik houdt me vooral bezig met autofotografie, en het komt dan voornamelijk ook voor bij chromen oppervlakten. Dus chroomlijsten rond ruiten of beeldmerken op de auto. Hieronder een voorbeeld (een extreme) daarvan. De chroomlijst rond de ruit is erg 'aangetast' en ook een tikkeltje overbelicht deel van de velg is ook niet vrij van.

Wie zou mij kunnen vertellen hoe ik dit op kan lossen, of welke instelling ik zou moeten gebruiken waardoor het niet weer voor zal komen?

Afbeelding

yoyo

Re: chromatische aberraties D300

Bericht door yoyo » do apr 03 2008 11:59 pm

MarkNauta.nl schreef:Af en toe heb ik last van chromatische aberraties met mijn D300. Als ik er bij terug denk, bijna altijd in combinatie met de 80-200mm f/2.8.
Ik houdt me vooral bezig met autofotografie, en het komt dan voornamelijk ook voor bij chromen oppervlakten. Dus chroomlijsten rond ruiten of beeldmerken op de auto. Hieronder een voorbeeld (een extreme) daarvan. De chroomlijst rond de ruit is erg 'aangetast' en ook een tikkeltje overbelicht deel van de velg is ook niet vrij van.

Wie zou mij kunnen vertellen hoe ik dit op kan lossen, of welke instelling ik zou moeten gebruiken waardoor het niet weer voor zal komen?

Afbeelding
Fotograferen op 135/2.8

http://www.photozone.de/Reviews/46-niko ... rt?start=1

GdP

Bericht door GdP » vr apr 04 2008 12:09 am

Het laat zich ook heel goed in een fotobewerkingsprogramma verwijderen.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr apr 04 2008 12:28 am

Volgens mij komt het altijd door de gebruikte objectieven. Althans, ik heb het nooit anders gehoord. Maar als je het hebt bij een 80-200 f2.8, dat is toch wel vreemd.

Heb je je D300 een beetje standaard staan, of heb je aparte beeldinstellingen gekozen?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

MarkNauta.nl

Bericht door MarkNauta.nl » vr apr 04 2008 2:34 am

@ PatrickP. Hij staat redelijk gemiddeld ingesteld ja. Vivid en dan met Verzadiging + 1 (zo uit het hoofd) Verder staat Active D-Lighting op Normal.

@ GdP. Dat is waar, maar het zou ook zonder moeten kunnen natuurlijk.

@ yoyo. Dat is niet de bedoeling. Hij heeft die mm's, die wil ik dan ook kunnen gebruiken. Dus op zoek naar een instelling daarvoor.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » vr apr 04 2008 9:10 am

CA wordt ALTIJD veroorzaakt door je objectief en niet door de camera. Heb je het ook met een NEF bestand?
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » vr apr 04 2008 9:18 am

De D300 beschikt over een functie die chromatische aberratie kan corrigeren. Werkt overigens alleen als je Capture NX gebruikt.

Dit is wat dpreview daarover schrijft:

The D300 and D3 feature built-in Chromatic Aberration (CA) correction. This feature works by analysing the image, the image processor looks for CA in the image and actively corrects for it. If you're shooting RAW the analysis still occurs but instead of being applied the results of the analysis are simply written into metadata and are used by Capture NX to (optionally) correct. Obviously if you're using a third party RAW converter you won't get automatic CA correction. Our experience was that this worked very well and delivered surprising levels of CA reduction while also improving sharpness (probably due to the fact that the correction itself is effectively drawing the color channels back into alignment).

Pagina met voorbeelden: http://www.dpreview.com/reviews/nikond300/page21.asp

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jos » vr apr 04 2008 9:47 am

Die CA correctie, daar ben ik onzettend blij mee, want het werkt prima!
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » vr apr 04 2008 10:59 am

onno schreef:De D300 beschikt over een functie die chromatische aberratie kan corrigeren. Werkt overigens alleen als je Capture NX gebruikt.

Dit is wat dpreview daarover schrijft:

The D300 and D3 feature built-in Chromatic Aberration (CA) correction. This feature works by analysing the image, the image processor looks for CA in the image and actively corrects for it. If you're shooting RAW the analysis still occurs but instead of being applied the results of the analysis are simply written into metadata and are used by Capture NX to (optionally) correct. Obviously if you're using a third party RAW converter you won't get automatic CA correction. Our experience was that this worked very well and delivered surprising levels of CA reduction while also improving sharpness (probably due to the fact that the correction itself is effectively drawing the color channels back into alignment).

Pagina met voorbeelden: http://www.dpreview.com/reviews/nikond300/page21.asp
Dus als ik het goed begrijp werkt dit bij JPG wel direct uit de camera maar heb je bij NEF CNX nodig om van de correctie gebruik te maken ?

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » vr apr 04 2008 12:56 pm

luc schreef:Dus als ik het goed begrijp werkt dit bij JPG wel direct uit de camera maar heb je bij NEF CNX nodig om van de correctie gebruik te maken ?
Zo is het! Ik vermoed dat het ook met TIFF werkt binnen de camera.

MarkNauta.nl

Bericht door MarkNauta.nl » za apr 05 2008 1:07 am

Bedankt voor jullie reacties heren, ik zal dat gaan proberen. Maar wat ik nog wel zou willen weten. Hoe kan ik het voorkomen, dus wat voor instellingen kan ik gebruiken zodat ik het niet heb, en dus ook niet achteraf nog hoef te bewerken??

yoyo

Bericht door yoyo » za apr 05 2008 1:11 am

MarkNauta.nl schreef:Bedankt voor jullie reacties heren, ik zal dat gaan proberen. Maar wat ik nog wel zou willen weten. Hoe kan ik het voorkomen, dus wat voor instellingen kan ik gebruiken zodat ik het niet heb, en dus ook niet achteraf nog hoef te bewerken??
- Een camera met minder megapixels gebruiken.
- Verzadiging niet te hoog.
- Hoge contrasten vermijden.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » za apr 05 2008 1:21 am

Met een D300 in JPG schieten kan dus blijkbaar helpen. Maar echt voorkomen kan volgens mij niet zo maar.
Misschien dat je met een pola filter iets kunt doen om het wat te verminderen.
Wat wel een echte oplossing is :
Modernere objectieven gebruiken. Deze zijn blijkbaar beter gecorrigeerd voor CA op DSLR's dan objectieven gebouwd voor film.

Luc.
flickr

spinner_007
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door spinner_007 » za apr 05 2008 6:32 am

hoe en waar kan ik die CA correctie vinden in de d300 en capture nx
had er al iets over gelezen maar kan nergen iets vinden in handleidingen

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » za apr 05 2008 7:14 am

Voor zover ik het begrijp gaat dat volledig automatisch.

Alleen in het geval NEF moet je ze dus wel door CNX halen wil je het resultaat zien.

Luc
flickr

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”