D70 - foto's binnen
D70 - foto's binnen
Hallo Allemaal.
Een paar weken geleden heb ik een (gebruikte) D70 met 18-70 gekocht, wat een geweldig toestel. Alleen vallen een paar dingen me op. Ik was al in het bezig van een digi compact camera(minolta S414), maar wilde weer een (D)SLR. Dit met name om binnen uit de hand zonder flits mooie scherpe foto's te kunnen maken. Nu vind ik dat ze vrij donker zijn(bekend probleem..) maar wat andere curves proberen help wel wat. Al snel moet je de ISO omhoog zetten wat naar mijn idee binnen snel veel ruis geeft. Ook krijg ik niet de scherpte die ik verwcht had. Nu zit ik te kijken om een 50mm 1.8 aan te schaffen, zou dit veel schelen volgens jullie? Ik dacht toch dat ik een redelijk objectief had met de 18-70.
Ik moet zeggen dat ik eerst de bekende afweging 350D vs. D70 heb moeten maken, maar hou ze beide maar eens vast....dat ben je zo verkocht met de D70. Ook heb ik diverse review sites bezocht (dpreview, steves digicam, etc) maar ik heb ik idee dat ik met het zelfde toestel NIET de mooie, scherpe fotos kan maken die hun als Samples plaatsen. Dit zelfs als er bij staat dat die direct uit de camera komen. Zijn er hier meer die opmerken?
Ik vind als ik mn jpeg fine full screen bekijk, dat hij niet altijd 100% scherp is.
ik lees jullie commentaar graag!
Een paar weken geleden heb ik een (gebruikte) D70 met 18-70 gekocht, wat een geweldig toestel. Alleen vallen een paar dingen me op. Ik was al in het bezig van een digi compact camera(minolta S414), maar wilde weer een (D)SLR. Dit met name om binnen uit de hand zonder flits mooie scherpe foto's te kunnen maken. Nu vind ik dat ze vrij donker zijn(bekend probleem..) maar wat andere curves proberen help wel wat. Al snel moet je de ISO omhoog zetten wat naar mijn idee binnen snel veel ruis geeft. Ook krijg ik niet de scherpte die ik verwcht had. Nu zit ik te kijken om een 50mm 1.8 aan te schaffen, zou dit veel schelen volgens jullie? Ik dacht toch dat ik een redelijk objectief had met de 18-70.
Ik moet zeggen dat ik eerst de bekende afweging 350D vs. D70 heb moeten maken, maar hou ze beide maar eens vast....dat ben je zo verkocht met de D70. Ook heb ik diverse review sites bezocht (dpreview, steves digicam, etc) maar ik heb ik idee dat ik met het zelfde toestel NIET de mooie, scherpe fotos kan maken die hun als Samples plaatsen. Dit zelfs als er bij staat dat die direct uit de camera komen. Zijn er hier meer die opmerken?
Ik vind als ik mn jpeg fine full screen bekijk, dat hij niet altijd 100% scherp is.
ik lees jullie commentaar graag!
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ten eerste hangt de lichtsterkte van het diafragma af en dat is op de 18-70 max 3,5 bij 18 mm en 5,6 bij 70 mm. geloof ik. Als je dus een 50 mm 1,8 koopt heb je dus een lichtsterk objectief, maar ook een zeer geringe scherptediepte op 1,8.
Die samples die op dpreview staan hangt niet van de camera af maar ook van het gebruikte objectief. En als dat idd de 18-70 is geweest hebben hun foto's gemaakt in perfecte omgevingen (studios of perfect lichtinval e.d.), maar de buitenfoto's zouden precies moeten zijn zoals jij ze uit de cam krijgt.
Wat hun meestal ook doen is in RAW schieten en dan omzetten naar jpg wat jij doet is direct in jpg schieten dat scheelt ook al iets.
Suc6
Die samples die op dpreview staan hangt niet van de camera af maar ook van het gebruikte objectief. En als dat idd de 18-70 is geweest hebben hun foto's gemaakt in perfecte omgevingen (studios of perfect lichtinval e.d.), maar de buitenfoto's zouden precies moeten zijn zoals jij ze uit de cam krijgt.
Wat hun meestal ook doen is in RAW schieten en dan omzetten naar jpg wat jij doet is direct in jpg schieten dat scheelt ook al iets.
Suc6

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
nee, ik heb het dan over exact het zelfde toestel en objectief. Ik ben me bewust dat van NEF naar JPEG anders kan zijn als direct JPEG uit de camera. Laat ik het anders formuleren, ik heb t idee als ik hun mijn camera geef(exact het zelfde!), zij niet het zelfde reusltaat kunnen behalen! Ik neem aan dat die sites redelijk betrouwbaar zijn natuurlijk.
ik heb deze natuurlijk gebruitk gekocht; hebben deze toestellen onderhoud nodig? zou dit resultaten kunnen beinvloeden? lijkt me van niet...maar hoor t graag van jullie(als meer ervaren lui!).
ik heb deze natuurlijk gebruitk gekocht; hebben deze toestellen onderhoud nodig? zou dit resultaten kunnen beinvloeden? lijkt me van niet...maar hoor t graag van jullie(als meer ervaren lui!).
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Ja dat is idd wat ik bedoel. Ik zou als ik jou was eens wat gaan lezen over diafragma's e.d. voordat je de 50 mm. 1,8 aanschaft dan weet je waar dat voor dient 

- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Dit kan ik me niet voorstellen, wat er ook aan de hand kan zijn is dat (aangezien het een gebruikt toestel is) in het menu de waarden voor scherpte en contrast e.d. zijn aangepast door de vorige gebruiker. Lees je handleiding even door hoe je dit naar de fabriekswaarden kan terugzetten , want ik heb een D50 en ik weet niet of het daarbij hetzelfde is.Gilbert1976 schreef:nee, ik heb het dan over exact het zelfde toestel en objectief. Ik ben me bewust dat van NEF naar JPEG anders kan zijn als direct JPEG uit de camera. Laat ik het anders formuleren, ik heb t idee als ik hun mijn camera geef(exact het zelfde!), zij niet het zelfde reusltaat kunnen behalen! Ik neem aan dat die sites redelijk betrouwbaar zijn natuurlijk.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
roel dat zei hij toch 50 mm f/3,5 is hetzelfde als 3,5 op de 18-70 bij 50 mm.roel schreef:Gilbert, met welke sluitertijden, diafragmawaarden en iso-instelling fotografeer je binnen?
F3.5 op de 50 mm. laat inderdaad net zoveel licht door als F3.5 op de 18-70 mm. De scherptediepte is wel verschillend, tenzij je de 18-70 mm. op 50 mm. instelt.

Opgezetfan; toen ik hem kocht was hij keurig gerest denk ik. teller foto's stond weer op nul. verder stond alles aut. enzo. BTW, er zit trouwens al de 2.0 firmware op.
Ik had gewoon verwacht in tegenstelling tot mn andere digitale camera de perfect haarscherpe foto's te kunnen maken. Misschien valt het een beetje tegen. Ik bedoel, op de monitor 100% weergave is niet zo scherp als ik van andere soms zie uit reviews. Dit geldt zeker voor binnen genomen foto's.
Ik had gewoon verwacht in tegenstelling tot mn andere digitale camera de perfect haarscherpe foto's te kunnen maken. Misschien valt het een beetje tegen. Ik bedoel, op de monitor 100% weergave is niet zo scherp als ik van andere soms zie uit reviews. Dit geldt zeker voor binnen genomen foto's.
- Johan Huizing
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
F/3.5 is F/3.5. Het maakt niet uit met welke lens. Natuurlijk heb je altijd kleine meet afwijkingen. Het diafragma is, net als de sluitertijd, een vaste waarde. Alleen zal je zien dat de werkelijke opening in mm. per objectief zal verschillen.
Een simpel rekensommetje om de werkelijke opening uit te rekenen van een diafragma. De werkelijke grote in mm = Diafragma delen door de brandpuntafstand. Dus stel een 50mm objectief met een difragma 1.8 daarvan staat het diafragma 27,8mm open. De 50mm 1.4 versie 50mm/1.4= 35,7mm. Als je zo'n ding helemaal dicht schroeft op f22 dan wordt het gaatje 2,3mm
Daarom zijn lichtsterke objectiefen, bv 2.8 300mm zo groot en dik
300/2.8=107mm. De opening van het diafragma is dan bijna 11cm.
Groet,
Johan.
Een simpel rekensommetje om de werkelijke opening uit te rekenen van een diafragma. De werkelijke grote in mm = Diafragma delen door de brandpuntafstand. Dus stel een 50mm objectief met een difragma 1.8 daarvan staat het diafragma 27,8mm open. De 50mm 1.4 versie 50mm/1.4= 35,7mm. Als je zo'n ding helemaal dicht schroeft op f22 dan wordt het gaatje 2,3mm
Daarom zijn lichtsterke objectiefen, bv 2.8 300mm zo groot en dik
300/2.8=107mm. De opening van het diafragma is dan bijna 11cm.
Groet,
Johan.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Meeste mensen vinden dat een tegenvaller die denken ik koop een DSLR dan maak ik automatisch mooie foto's. Mijn mening is dat alle foto's die uit een DSLR komen en verkleind worden voor het internet naar bijv 800 pix breed een verscherping vanuit bijv. Photoshop nodig hebben.Gilbert1976 schreef:Opgezetfan; toen ik hem kocht was hij keurig gerest denk ik. teller foto's stond weer op nul. verder stond alles aut. enzo. BTW, er zit trouwens al de 2.0 firmware op.
Wat ik altijd doe is mijn foto's verkleinen en dan in PS --> Smart sharpen en dan de % op 100 en de radius 0.2. Dat is misschien ook wat ze op dpreview een klein beetje doen hoor.
Ja idd en de scherpte is bij vaste brandpuntsafstanden beter als zoomlenzen.Gilbert1976 schreef:ok Johan, dank je. Duidelijk verhaal van je.
dus eigenlijk is de 50mm 1.8 alleen zo geprezen vanwege de F1.8 diafragma. Vanaf F3.5 dus gelijk aan mijn 18-70....
Ik dat dat de optische verschillen misschien nog van belang waren tussen beide.
Hier een test.
De foto is gemaakt met de D50 met de 50 mm. op f/4,8 ingeflitst met SB-600 + omnibounce.
Origineel:
http://members.rott.chello.nl/j.oorthui ... test01.jpg
verkleind naar 800 pix

daarna smart sharpen (op lens blur 100% radius 0,2)

het verschil:

OpgezetFan; dank je voor je voorbeelden! juist voor zon kleine heb ik me toestel ook aangeschaft....is op komst!
ja, met het onscherp masker in PS ben ik ook aan de gang geweest....help zeker. Maar het ging me om "direct uit de camera" foto's.
Maar heb jij voorkeurs instelling voor binnen zonder flits? (ISO, F, etc)?
De D50 zal niet veel schelen met mn D70 denk ik.....
ja, met het onscherp masker in PS ben ik ook aan de gang geweest....help zeker. Maar het ging me om "direct uit de camera" foto's.
Maar heb jij voorkeurs instelling voor binnen zonder flits? (ISO, F, etc)?
De D50 zal niet veel schelen met mn D70 denk ik.....
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Tsja voorkeurs instellingen zijn er eigenlijk niet omdat het per ruimte verschilt qua licht / geen licht. Ik schiet binnen standaard op ISO 400 soms 800 maar neit 1600 want dan wordt de ruis te erg. En dan diafragma op f/2,8 en eventueel camera op statief zo heb ik deze foto ook gemaakt de sluitertijd bij deze was 1/20" met een diafragma van f/4,8 maar wel de ISO op 200, omdat ik een flits gebruikt heb.
Ik zou toch overwegen om een externe flitser te kopen icm met een omnibounce scheelt zoveel t.o.v. de ingebouwde flits, zeker voor zo'n kleine die liggen/zitten/staan nooit stil.
Ik zou toch overwegen om een externe flitser te kopen icm met een omnibounce scheelt zoveel t.o.v. de ingebouwde flits, zeker voor zo'n kleine die liggen/zitten/staan nooit stil.