Nikon beste AF camera

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Plaats reactie

beste Nikon AF camera

F5
8
32%
F90X
1
4%
F801s
1
4%
F4
5
20%
F70
1
4%
F6
6
24%
F100
1
4%
F80
2
8%

Totaal aantal stemmen: 25

vanson

Nikon beste AF camera

Bericht door vanson » wo jul 26 2006 11:13 am

In navolging van het 'beste MF camera'-topic :

wat is Nikons beste Autofocus camera?

ook deze keer graag met onderbouwing, minstens 100 woorden, vol met uitingen van lof...

:lol:

de MF-poll vind je hier:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... .php?t=379

Malo1961

Beste analoge af camera

Bericht door Malo1961 » wo jul 26 2006 3:12 pm

In mijn optiek moet dat toch de F6 zijn. Redenen zonder bevooroordeeld over te komen. :) Alleen al de durf van Nikon om haar uit te brengen .
Dat verdiend alleen al de ere titel. Kijk naar Hasseblad en Pentax hoe het ook had kunnen gaan.Al het goede van de F5 is behouden en de minder goede punten zijn verbeterd. Snellere AF met groter vangnet.
Geen occulair rubber wat om de haverklap loslaat en kwijt raakt.
Lichter dan de F5 (met aangebouwde motordrive) Verbeterde matrix lichtmeting. En dan de stille werking.........,in cs mode.
Ook nog een puntje of 2 wat ietsje minder is.
Met motordrive is zij net zo zwaar als haar voorganger.
En slechts de mogelijkheid tot 1 type voeding indien je geen motordrive gebruikt. Had liever gezien dat het accupack van de D2x ook los in de body had gekunt, i.p.v. alleen in de Motordrive. Maargoed..... het ultieme en.... ( dat staat wel vast), laatste analoge werkpaard voor alle liefhebbers van Film.

Groetjes van (direkt toegegeven :D :D )
Een lyrische F6 gebruiker

Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ed Post » wo jul 26 2006 7:51 pm

De F4... :oops:
Dit was als ik mij niet vergis de laatste Nikon waar écht álle objectieven, zowel MF als AF, N-AI t/m AIS op werkte.
Kortom een alleskunner.

.... en die van mij doe ik dan ook nooit weg.... 8)
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Malo1961

Bericht door Malo1961 » wo jul 26 2006 8:07 pm

Sorry Ed,
De specs waar jij naar verwijst, gelden ook voor de F6 .
Maar je hebt gelijk. Het is een top camera. En behoort in dit lijstje.
Direkt onder de F6 :D :D :D

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » wo jul 26 2006 8:28 pm

Malo1961 schreef:Sorry Ed,
De specs waar jij naar verwijst, gelden ook voor de F6 .
Is de TC-16A ook op de F6 bruikbaar???
Volgens mij niet.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Malo1961

Bericht door Malo1961 » wo jul 26 2006 8:42 pm

:oops:
Natuurlijk heb je gelijk, en ook de manier waarbij je de ai en ais objectieven dient te gebruiken op de F6 is wat omslachtiger als bij de F4.
Hoop dat je begrijpt dat het slechts een vriendschappelijk speldenprikje was. De beste is tenslotte persoonsgebonden en daarom erg subjectief.
Maar ik blijf natuurlijk wel bij mijn mening :D :D :D

Off topic ( een beetje )
Ps, hoeveel F6 gebruikers zou onze club hebben, vraag ik me af......

gr. Martin

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do jul 27 2006 8:09 am

De gewone 801, want dat was mijn eerste. Een werkpaard. En eenvoudig te bedienen. De F5 had zoveel kleine knopjes, daar kon ik niet mee werken. De F100 heb ik later nog een poos gebruikt, prima camera, maar veel te veel mogelijkheden. Wat heb ik er nu aan dat je met die draaiknop achterop het focus veld kunt veranderen. Ik werk niet in een studio. Dus met de 801 kon dat ook, mikken voor AF, vasthouden en dan het standpunt veranderen.
Aanvankelijk was de 801 best wel duur te noemen. 1800 gulden, later zakte de prijs naar 1000 gulden. Dat was echt goedkoop.
Wat ook zeer bijzonder was dat de camera in Nederland goedkoper was dan in Duitsland. Inca was toen heel lief voor ons.

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » do jul 27 2006 9:37 am

Malo1961 schreef::oops:
Natuurlijk heb je gelijk, en ook de manier waarbij je de ai en ais objectieven dient te gebruiken op de F6 is wat omslachtiger als bij de F4.
Hoop dat je begrijpt dat het slechts een vriendschappelijk speldenprikje was. De beste is tenslotte persoonsgebonden en daarom erg subjectief.
Maar ik blijf natuurlijk wel bij mijn mening :D :D :D

Off topic ( een beetje )
Ps, hoeveel F6 gebruikers zou onze club hebben, vraag ik me af......

gr. Martin
Natuurlijk begreep ik dit speldeprikje, de camera waar je zelf het prettigst mee hebt gewerkt heeft toch altijd een streepje voor.... :wink:
Maar het is wel leuk, de meeste mensen vergeten het TC-16A verhaal.

Ik heb nog nooit een F6 op de clubdagen gezien.... :o

vanson

Bericht door vanson » do jul 27 2006 4:12 pm

Zelf twijfel ik tussen de F4 en de F6, juist om de redenen die al genoemd zijn. De F6 is technisch, ergonomisch, zelfs esthetisch de betere van de twee, maar gevoelsmatig komt die F4 om de hoek kijken (was de eerste Nikon AF die ik ooit gebruikte)

ThunderNet

Bericht door ThunderNet » vr jul 28 2006 3:09 pm

Voor mij de F5, dit is voor mij het summum op analoog gebied. Ik ben gewoon verliefd op die camera. Daarom heb ik er ook eentje gekocht.

:) Nu kan ik natuurlijk niet zeggen dat ik jaren met die camera's geschoten heb. Omdat ik pas sinds een jaar echt serieus met fotografie bezig ben. En mijn 1e spiegelreflex een D70s is/was. :)

MarcoB

Bericht door MarcoB » vr jul 28 2006 7:41 pm

Gekozen voor de F6. Ik heb zelf een F100, ook niet slecht maar als de prijs geen criterium is dan is zo'n F6 in mijn ogen de beste :) .

vanson

Bericht door vanson » ma jul 31 2006 2:51 pm

ThunderNet schreef:Voor mij de F5, dit is voor mij het summum op analoog gebied. Ik ben gewoon verliefd op die camera. Daarom heb ik er ook eentje gekocht.

:) Nu kan ik natuurlijk niet zeggen dat ik jaren met die camera's geschoten heb. Omdat ik pas sinds een jaar echt serieus met fotografie bezig ben. En mijn 1e spiegelreflex een D70s is/was. :)
iemand moet maar eens eenzelfde poll maken met digitale camera's
iets voor jou Thundernet?

De Put

Bericht door De Put » ma jul 31 2006 3:42 pm

...Omdat ik pas sinds een jaar echt serieus met fotografie bezig ben. En mijn 1e spiegelreflex een D70s is/was...
Aardig arsenaal :shock: :
Nikon Body's: F401s; F5; E3s; D1; D70s;
Nikkor Lenzen: 18-70; 50 f/1.8; 80-200 f/2.8; 105 f/2.8; 35-70 f/3.3-4.5;
Nikon Speedlights: SB-24; SB-800;

Groeten,
Remco

ThunderNet

Bericht door ThunderNet » ma jul 31 2006 8:53 pm

De Put schreef:
...Omdat ik pas sinds een jaar echt serieus met fotografie bezig ben. En mijn 1e spiegelreflex een D70s is/was...
Aardig arsenaal :shock: :
Nikon Body's: F401s; F5; E3s; D1; D70s;
Nikkor Lenzen: 18-70; 50 f/1.8; 80-200 f/2.8; 105 f/2.8; 35-70 f/3.3-4.5;
Nikon Speedlights: SB-24; SB-800;

Groeten,
Remco
ach heb nog genoeg op het verlanglijstje staan :)
Begin steeds serieuzer met fotografie bezig te zijn. En heb heel af en toe al betaalde opdrachtjes. Daarnaast is het altijd leuk om beetje te speuren naar nieuwe dingen etc. :D

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”