omkeerring?

Discussies over flitsers
Plaats reactie
jan willem de jongste

omkeerring?

Bericht door jan willem de jongste » za apr 12 2008 2:09 pm

Hallo allemaal
hart. bedankt voor de reachties op mijn vraag om een voorzet lens op een 50 mm 1,8 NIKKOR te zeten. Het werd afgewezen.

Iemand zei, dat ik een omkeerrring moet gebruiken, die ik dan tussen mijn body en mijn ongekeerde 50mm kan gebruiken.
Vraag. Neemt de lichtsterkte dan af?

En nog een vraag? Waar kan ik die kopen, een goede?
hart. greot

jan willem

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » za apr 12 2008 2:43 pm

Dag Jan Willem,

Je moet niks hoor, maar als je een omkeerring wilt gebruiken dan kun je voor weinig geld leuke macro-foto's maken.
Je lichtsterkte verandert niet. Maar omdat je meestal nogal dicht op je object zit, zullen de lichtomstandigheden wel wijzigen

Je kunt de ring bestellen bij Konijnenberg of iedere andere betere internetfotowinkel. Bij Konijn kost ie 28,50.
Op Ebay vind je heel veel third party ringen. Zowel in metaal als in kunststof.
Rond een tientje ben je klaar.
Ach, goed? Zoveel kan er niet verkeerd zijn aan zo'n ding.
Voor de zekerheid wel even je camera op manueel focus zetten, dan trekt ie zijn scherpstelpikkie naar binnen. Of heb je een D40, dan hoeft dat niet.

Jaap
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

yoyo

Bericht door yoyo » za apr 12 2008 3:04 pm

Jaap Driest schreef:scherpstelpikkie
:shock:

:D

PS
Ook wel eens, iets minder obsceen, schroevendraaier genoemd.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo apr 13 2008 8:24 am

De 50mm f1,8 is voor ruim 100 euro een dijk van een objectief. Als je alle Nikkors in een prijs-kwaliteits grafiek zet, dan springt de 50mm en torenhoog boven uit.

Met de BR-2A heb je meer van hetzelfde, zeer goedkoop en een geweldige kwaliteit, mits je je aan de macro afspraken houdt.

Als je macro wilt heb je veelal problemen met meer aberatie en minder licht. Elke tussenring verzacht het resultaat en neemt licht weg. Een voorzetlens geeft aberatie en hoekonscherpte. Een echt Nikkor macro objectief geeft een gat in je financiele planning. Met de BR-2A omkeerring heb je daar allemaal geen last van.

Er is op dit forum meerdere keren voorgedaan hoe een en ander werkt en op mijn website vindt een verhaal over macro met Nikon, waar ook een en ander staat vermeld.

jan willem de jongste

thanks

Bericht door jan willem de jongste » ma apr 14 2008 11:16 am

hallo, hartgelijk bedankt voo alle reactie.

nog allerallerlaatste vraag :P

de magnification: wordt dat dan 1:1 of ?

groet

jan willem

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”