Manuel 80-200 schuifzoom
Manuel 80-200 schuifzoom
Wie weet waar ik een manuel kan vinden van een schuifzoom 80-200 2.8 van nikon want ik kan op het internet niet zo snel iets vinden.
Ik heb gister een lens gekocht voor me d70s maar er zat geen manuel bij.
Ik kan hem alleen gebruiken als de ring op f22 staat (kleur rood) bij alle andere instellingen kan ik niet afdrukken. Is dat normaal?
Alvast bedankt voor de positieve reakties.
Groetjes Ruud.
(ik ben een beginner maar dat hebben jullie wel in de gaten)
Ik heb gister een lens gekocht voor me d70s maar er zat geen manuel bij.
Ik kan hem alleen gebruiken als de ring op f22 staat (kleur rood) bij alle andere instellingen kan ik niet afdrukken. Is dat normaal?
Alvast bedankt voor de positieve reakties.
Groetjes Ruud.
(ik ben een beginner maar dat hebben jullie wel in de gaten)
Ik heb geen D70, maar het lijkt mij normaal.
Je zal de diafragmawaarden met de camera (instelwiel(len)) moeten veranderen terwijl je het objectief kunt locken op 22.
Rechts van de diafragma-ring zit een verend draaibaar pijltje wat je naar de oranje markering kunt draaien terwijl je hem ingedrukt houdt.
Laat je het pijltje los, zit de ring vast op 22.
tip: maak vooral gebruik van de dunne ring die je op de diverse afstandswaarden kunt inklikken. Bij gebruik hiervan peddelt het objectief niet door het hele afstandsbereik, maar beperkt zich tot de ingeklikte afstand. Dat scheelt tijd en stroom.
Veel plezier met je mooie aanwinst!
Je zal de diafragmawaarden met de camera (instelwiel(len)) moeten veranderen terwijl je het objectief kunt locken op 22.
Rechts van de diafragma-ring zit een verend draaibaar pijltje wat je naar de oranje markering kunt draaien terwijl je hem ingedrukt houdt.
Laat je het pijltje los, zit de ring vast op 22.
tip: maak vooral gebruik van de dunne ring die je op de diverse afstandswaarden kunt inklikken. Bij gebruik hiervan peddelt het objectief niet door het hele afstandsbereik, maar beperkt zich tot de ingeklikte afstand. Dat scheelt tijd en stroom.
Veel plezier met je mooie aanwinst!
Oke bedankt voor je reaktie. Die ring is natuurlijk voor een camera zonder autofocus.
Ik heb er gister snel een paar plaatjes mee geschoten en ik moet zeggen dat ik best wel onder de indruk ben want het zijn mooie foto's.
Ik had even een 80-200 vr te leen maar dit is echt een kanon vergeleken bij die andere lens
Groetjes Ruud.
Ik heb er gister snel een paar plaatjes mee geschoten en ik moet zeggen dat ik best wel onder de indruk ben want het zijn mooie foto's.
Ik had even een 80-200 vr te leen maar dit is echt een kanon vergeleken bij die andere lens

Groetjes Ruud.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ruud een 80-200 bestaat niet met VR, dan is het of een 70-200 VR geweest of een 80-400 VR (die laatste heeft geen f/2,8 ).
En dat oranje palletje is niet voor de autofocus, maar voor het handmatig instellen van het diafragma. Naar mijn idee kun je dit wel gebruiken, maar alleen in de handmatige modus.
Dus sluitertijd op je camera en diafragma op je lens. Maar mijn suggestie gewoon op f/22 zetten en vervolgens je diafragma op je camera instellen 
En dat oranje palletje is niet voor de autofocus, maar voor het handmatig instellen van het diafragma. Naar mijn idee kun je dit wel gebruiken, maar alleen in de handmatige modus.

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Op je 80-200 ??? staat voorop je lens. ik denk 77 mm.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Hallo quqidrol,quqidrol schreef:Oke bedankt voor je reaktie. Die ring is natuurlijk voor een camera zonder autofocus.
Ik had even een 80-200 vr te leen maar dit is echt een kanon vergeleken bij die andere lens![]()
Groetjes Ruud.
De smalle ring is juist voor gebruik met autofocus.
Je kunt instellen:
- afstanden tot 3 meter
- full
- van oneindig tot 3 meter
- van oneindig tot 5 meter
Als je nl. met een serie bezig bent binnen een bepaalde afstand en je gebruikt één van deze standen i.p.v. full, fietst het objectief niet door het gehele veld van 1,50 meter tot oneindig. Dat scheelt je veel tijd, irrtatie, en stroom v.d. accu. Een camera stelt scherp op contrastverschil en als hij dat niet kan vinden, gaat ie het hele traject afleggen (van 1,5 mtr tot oneindig). Als je het zoekgebied met die instelring hebt afgebakend, scheelt dat weer...
Het palletje dient er voor om het diafragma vast te zetten op 22, zodat je de diafragma-ring niet per ongeluk kunt verdraaien en op juiste moment geen foto kunt maken, omdat de camera dan op FEE knippert... (ook in de autofocusstand)
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
quqidrol,
Er zijn twee versies van de AF 2.8/80-200 schuifzoom, de AF en de AF-D versie. Ik heb zelf de tweede versie gehad, maar deze is vorig jaar verkocht. Ik kan je dus niet meer aan een handleiding helpen, maar misschien heb je hier iets aan:
http://www.mir.com.my/rb/photography/co ... index1.htm
Er zijn twee versies van de AF 2.8/80-200 schuifzoom, de AF en de AF-D versie. Ik heb zelf de tweede versie gehad, maar deze is vorig jaar verkocht. Ik kan je dus niet meer aan een handleiding helpen, maar misschien heb je hier iets aan:
Jur
Hoi Jur,Jur schreef:quqidrol,
Bedankt voor de link en daar heb ik zeker wat aan!!!

Groetjes Ruud.