AF-S Nikkor 80-200 mm f/2.8 D

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
GdP

AF-S Nikkor 80-200 mm f/2.8 D

Bericht door GdP » ma apr 21 2008 3:52 pm

Ik heb een vreemd probleem met de AF-S 80-200mm f/2.8.
Direct aangesloten op de Nikon D3 is er geen probleem.
Tenminste een enkele keer wekt het objectie de indruk geen goed contact te maken. Er wordt dan ook helemaal niet scherpgesteld.

Wordt het objectief echter aangesloten via de AF-S TC-17EII tele-convertor, dan stelt het objectief één keer scherp, en na afdrukken geeft de camera een error aan. (ERR knippert dan in de zoeker.)
Wanneer de AF-S 28-70mm f/2.8 op de convertor wordt aangesloten is er geen enkel probleem. (Dit dan in de stand 50-70mm, anders komen de glasdelen tegen elkaar.)
Dit gaat ook op voor de AF-S 17-35mm f/2.8. Ook hier werkt de convertor probleemloos.
Nu heb ik die convertor bepaald niet gekocht voor die laatste twee objectieven.

Is er iemand die dit probleem herkend?

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » ma apr 21 2008 4:01 pm

Even met een doekje en wat alcohol de contacten schoonmaken van het objectief.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

GdP

Bericht door GdP » ma apr 21 2008 4:17 pm

luc schreef:Even met een doekje en wat alcohol de contacten schoonmaken van het objectief.

Luc.
Het probleem blijft zich voordoen. Slechts één keer ging het goed. Kan het zijn dat de contacten vernieuwd moeten worden? Het objectief is best wel veel gebruikt.
Ook zonder tele-convertor gaat het nu een enkele keer fout.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » ma apr 21 2008 4:24 pm

Beste Gerrit,

Ik zou alle contacten nogmaals reinigen en daarma alle mogelijke combinaties proberen en vastleggen.
Als dat reproduceerbaar is en je er conclusies uit kunt trekken, zou ik eea in een mailtje aan "beverwijk" voorleggen.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

GdP

Bericht door GdP » ma apr 21 2008 4:46 pm

Het lijkt er op de contacten in de tele-convertor iets verder weg zitten voor dit objectief. Want na de schoonmaakbeurt werkt hij vlekkeloos op de D3. Maar het objectief op de convertor ging even goed, maar daarna achter elkaar weer fout.

Kan het zijn dat die convertor iets bijgesteld moet worden?

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » ma apr 21 2008 5:43 pm

Beste Gerrit,

Zou kunnen, ik zou eea ook testen in coimbinatie met een andere kamera (b.v. een F5 of F6).
Daarmee kan je de positionering van de contacten in de kamera wellicht elimineren.

Succes, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

GdP

Bericht door GdP » ma apr 21 2008 6:46 pm

Bedankt voor het meedenken Gijs en Luc.

Het is een probleem van de Nikon D3. Op een F6 en een F80 werkt de combinatie probleemloos.

Wanneer het objectief alleen op de D3 zit gaat het meestal twee of driekeer goed, daarna komt weer die fout melding. Met de convertor er tussen gaat het vrijwel altijd fout.

De D3 kan gewoon niet met een AF-S 80-200mm f/2.8 overweg.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » ma apr 21 2008 6:50 pm

Ik heb datzelfde verhaal een paar dagen geleden ook horen vertellen. Toen leek het me vreemd, maar nu ik dit lees is de conclusie zo ongeveer dat het bijna niet anders kan dat het niet werkt. :)

mikemix

Bericht door mikemix » ma apr 21 2008 7:04 pm

:shock:

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma apr 21 2008 7:57 pm

MM vreemd, die D3 moet gewoon kunnen werken met en 80-200 AF-S. Ik denk dat het aan je TC ligt.

Ik wil deze week de Kenko 1,4 kopen voor mijn 80-200 AF-S, ben benieuwd of ik geen problemen heb op mijn D300.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

yoyo

Re: AF-S Nikkor 80-200 mm f/2.8 D

Bericht door yoyo » ma apr 21 2008 8:16 pm

GdP schreef:Dit gaat ook op voor de AF-S 17-35mm f/2.8. Ook hier werkt de convertor probleemloos.
Even semi off-topic.

Gerrit,
Je bent stout. Ik heb je al een keer eerder gewaarschuwd. Dit staat er in de AF-S Zoom-Nikkor ED 17–35mm f/2.8D IF manual :
Do not use the AF-I Teleconverters TC-14E/TC-20E or the AF-S Teleconverters TC-14EII/TC-17EII/TC-20EII. (The rear elements of the lens will touch the elements in the teleconverter.)

GdP

Bericht door GdP » ma apr 21 2008 8:45 pm

yoyo schreef:
GdP schreef:Dit gaat ook op voor de AF-S 17-35mm f/2.8. Ook hier werkt de convertor probleemloos.
Even semi off-topic.

Gerrit,
Je bent stout. Ik heb je al een keer eerder gewaarschuwd. Dit staat er in de AF-S Zoom-Nikkor ED 17–35mm f/2.8D IF manual :
Do not use the AF-I Teleconverters TC-14E/TC-20E or the AF-S Teleconverters TC-14EII/TC-17EII/TC-20EII. (The rear elements of the lens will touch the elements in the teleconverter.)
Ik weet het. Daarom draai ik dat objectief niet helemaal naar de groothoekstand. :)
Het ging er om alleen maar even te proberen of die convertor wel werkte. :D

yoyo

Bericht door yoyo » ma apr 21 2008 8:53 pm

GdP schreef:
yoyo schreef:
Even semi off-topic.

Gerrit,
Ik weet het. Daarom draai ik dat objectief niet helemaal naar de groothoekstand. :)
Het ging er om alleen maar even te proberen of die convertor wel werkte. :D
Gelukkig,
Ik schrok al... :?

GdP

Bericht door GdP » ma apr 21 2008 9:13 pm

Ik heb een berichtje gestuurd naar het Nikon Service Point, met de vraag of hier een oplossing voor is. Anders gaat dat objectief in de verkoop. :evil:

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » di apr 22 2008 12:07 am

GdP schreef:Ik heb een berichtje gestuurd naar het Nikon Service Point, met de vraag of hier een oplossing voor is. Anders gaat dat objectief in de verkoop. :evil:
Gerrit ik hoop voor jou dat je het probleem kunt oplossen. Zo niet dan ben ik absoluut geïnteresseerd.

Groet Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”