AF-S Nikkor 80-200 mm f/2.8 D
AF-S Nikkor 80-200 mm f/2.8 D
Ik heb een vreemd probleem met de AF-S 80-200mm f/2.8.
Direct aangesloten op de Nikon D3 is er geen probleem.
Tenminste een enkele keer wekt het objectie de indruk geen goed contact te maken. Er wordt dan ook helemaal niet scherpgesteld.
Wordt het objectief echter aangesloten via de AF-S TC-17EII tele-convertor, dan stelt het objectief één keer scherp, en na afdrukken geeft de camera een error aan. (ERR knippert dan in de zoeker.)
Wanneer de AF-S 28-70mm f/2.8 op de convertor wordt aangesloten is er geen enkel probleem. (Dit dan in de stand 50-70mm, anders komen de glasdelen tegen elkaar.)
Dit gaat ook op voor de AF-S 17-35mm f/2.8. Ook hier werkt de convertor probleemloos.
Nu heb ik die convertor bepaald niet gekocht voor die laatste twee objectieven.
Is er iemand die dit probleem herkend?
Direct aangesloten op de Nikon D3 is er geen probleem.
Tenminste een enkele keer wekt het objectie de indruk geen goed contact te maken. Er wordt dan ook helemaal niet scherpgesteld.
Wordt het objectief echter aangesloten via de AF-S TC-17EII tele-convertor, dan stelt het objectief één keer scherp, en na afdrukken geeft de camera een error aan. (ERR knippert dan in de zoeker.)
Wanneer de AF-S 28-70mm f/2.8 op de convertor wordt aangesloten is er geen enkel probleem. (Dit dan in de stand 50-70mm, anders komen de glasdelen tegen elkaar.)
Dit gaat ook op voor de AF-S 17-35mm f/2.8. Ook hier werkt de convertor probleemloos.
Nu heb ik die convertor bepaald niet gekocht voor die laatste twee objectieven.
Is er iemand die dit probleem herkend?
Het probleem blijft zich voordoen. Slechts één keer ging het goed. Kan het zijn dat de contacten vernieuwd moeten worden? Het objectief is best wel veel gebruikt.luc schreef:Even met een doekje en wat alcohol de contacten schoonmaken van het objectief.
Luc.
Ook zonder tele-convertor gaat het nu een enkele keer fout.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste Gerrit,
Ik zou alle contacten nogmaals reinigen en daarma alle mogelijke combinaties proberen en vastleggen.
Als dat reproduceerbaar is en je er conclusies uit kunt trekken, zou ik eea in een mailtje aan "beverwijk" voorleggen.
Groeten, Gijs
Ik zou alle contacten nogmaals reinigen en daarma alle mogelijke combinaties proberen en vastleggen.
Als dat reproduceerbaar is en je er conclusies uit kunt trekken, zou ik eea in een mailtje aan "beverwijk" voorleggen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Bedankt voor het meedenken Gijs en Luc.
Het is een probleem van de Nikon D3. Op een F6 en een F80 werkt de combinatie probleemloos.
Wanneer het objectief alleen op de D3 zit gaat het meestal twee of driekeer goed, daarna komt weer die fout melding. Met de convertor er tussen gaat het vrijwel altijd fout.
De D3 kan gewoon niet met een AF-S 80-200mm f/2.8 overweg.
Het is een probleem van de Nikon D3. Op een F6 en een F80 werkt de combinatie probleemloos.
Wanneer het objectief alleen op de D3 zit gaat het meestal twee of driekeer goed, daarna komt weer die fout melding. Met de convertor er tussen gaat het vrijwel altijd fout.
De D3 kan gewoon niet met een AF-S 80-200mm f/2.8 overweg.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
MM vreemd, die D3 moet gewoon kunnen werken met en 80-200 AF-S. Ik denk dat het aan je TC ligt.
Ik wil deze week de Kenko 1,4 kopen voor mijn 80-200 AF-S, ben benieuwd of ik geen problemen heb op mijn D300.
Ik wil deze week de Kenko 1,4 kopen voor mijn 80-200 AF-S, ben benieuwd of ik geen problemen heb op mijn D300.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: AF-S Nikkor 80-200 mm f/2.8 D
Even semi off-topic.GdP schreef:Dit gaat ook op voor de AF-S 17-35mm f/2.8. Ook hier werkt de convertor probleemloos.
Gerrit,
Je bent stout. Ik heb je al een keer eerder gewaarschuwd. Dit staat er in de AF-S Zoom-Nikkor ED 17–35mm f/2.8D IF manual :
Do not use the AF-I Teleconverters TC-14E/TC-20E or the AF-S Teleconverters TC-14EII/TC-17EII/TC-20EII. (The rear elements of the lens will touch the elements in the teleconverter.)
Ik weet het. Daarom draai ik dat objectief niet helemaal naar de groothoekstand.yoyo schreef:Even semi off-topic.GdP schreef:Dit gaat ook op voor de AF-S 17-35mm f/2.8. Ook hier werkt de convertor probleemloos.
Gerrit,
Je bent stout. Ik heb je al een keer eerder gewaarschuwd. Dit staat er in de AF-S Zoom-Nikkor ED 17–35mm f/2.8D IF manual :
Do not use the AF-I Teleconverters TC-14E/TC-20E or the AF-S Teleconverters TC-14EII/TC-17EII/TC-20EII. (The rear elements of the lens will touch the elements in the teleconverter.)

Het ging er om alleen maar even te proberen of die convertor wel werkte.

Gelukkig,GdP schreef:Ik weet het. Daarom draai ik dat objectief niet helemaal naar de groothoekstand.yoyo schreef:Even semi off-topic.GdP schreef:Dit gaat ook op voor de AF-S 17-35mm f/2.8. Ook hier werkt de convertor probleemloos.
Gerrit,
Do not use the AF-I Teleconverters TC-14E/TC-20E or the AF-S Teleconverters TC-14EII/TC-17EII/TC-20EII. (The rear elements of the lens will touch the elements in the teleconverter.)![]()
Het ging er om alleen maar even te proberen of die convertor wel werkte.
Ik schrok al...