Een paar vreemde foto's; wie heeft er een antwoord?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Tammo Schut

Een paar vreemde foto's; wie heeft er een antwoord?

Bericht door Tammo Schut » vr apr 25 2008 7:04 pm

Vandaag een dagje betuwe gedaan met als resultaat een paar vreemde foto's. Wie verklaart een en ander.

Foto 1.

Foto gemaakt vanaf een dijk. Met zicht op een veld met rijen stokken.
Ik dacht zo een mooi lijnenspel te krijgen. Maar op 1/3 van rechts kijk je netjes bovenop de rijen stokken. Links en rechts lijken de stokken bergen zonder details te worden. Wat gebeurt hier? Is dit gewoon gezichtsbedrog of kan de sensor zulke details niet goed weergeven?
Afbeelding

Foto 2.
Instellingen op 1/40 bij F18. Bij vorige opname bewust op F18 gezet maar dat was hier natuurlijk niet nodig. Maar toch nog een sluitertijd van 1/40 en met VR natuurlijk geen probleem. Wat is hier misgegaan?Het enige wat een beetje lijkt te kloppen is het prikkeldraad.
Afbeelding

Hier nog een foto

Foto 3
Afbeelding

Nog een probleemgeval;

Foto4
Met F18 genomen (vergeten naar 8 terug te zetten)
Veulen behoorlijkscherp. Kont paard links scherp. Voorgrond (paal) en achtergrond onscherp; en dat kan niet met F18 !!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Tammo Schut op vr apr 25 2008 9:13 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

Corné Goud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Corné Goud » vr apr 25 2008 7:16 pm

Foto1 geen idee ik denk inderdaad dat de sensor dat niet kan pakken, tja dat is zo fijn :roll:

Foto2 is denk ik het Riet de boos doener waar door hij misschien daar op wilde Focussen....

Gr Corné
Met vriedelijke groet Corné Goud
Nikon D500 & D2x & D50 Nikkor`s 18-55 & 16-85 & 70-210 /AF-D 70-200F2.8 VRII /1.4extender/
http://www.flickr.com/photos/cornegoud/

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » vr apr 25 2008 7:36 pm

Corné Goud schreef:Foto1 geen idee ik denk inderdaad dat de sensor dat niet kan pakken, tja dat is zo fijn :roll:

Foto2 is denk ik het Riet de boos doener waar door hij misschien daar op wilde Focussen....

Gr Corné
Welk riet? Wat je ziet is trouwens meer dan onscherpte van verkeerde AFinstelling dacht ik.

Tammo

Corné Goud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Corné Goud » vr apr 25 2008 8:05 pm

Zie je de takjes/riet niet voor het paard ?

Ik denk toch dat hij op de takjes/riet zou willen focussen want dat is precies in het midden van het paard en de foto toch heeft afgedrukt komt bij mij ook wel eens voor.

Verder... je VR staat daar aan of niet >een sluitertijd van 1/40 en met VR natuurlijk geen probleem<

Ik weet niet goed wat ik daar op uit moet maken :D

Gr Corné
Met vriedelijke groet Corné Goud
Nikon D500 & D2x & D50 Nikkor`s 18-55 & 16-85 & 70-210 /AF-D 70-200F2.8 VRII /1.4extender/
http://www.flickr.com/photos/cornegoud/

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » vr apr 25 2008 8:12 pm

Het vreemde is dat je rechts boven de kop van het paard iets ziet in de kleur van het paard. Een losse veeg. Daarnaast zie je rechts onder iets in een V vorm en zoiets zie je ook vaag rechts boven in het beeld. En riet groeit niet tussen de takken :)
Ook bij foto 3 zie je tussen de poten vage vreemde vormen.

Het lijkt of er iets totaal fout is weggeschreven.

Tammo

emiel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door emiel » vr apr 25 2008 8:52 pm

op foto1 zie ik niks vreemds. heel veel riet bij elkaar wordt nou eenmaal niet scherp op een metertje of 100. En op 1/3 rechts staat gewoon minder riet per 100 pixels.

2 en 3 zijn gewoon met een veel te grote sluitertijd geschoten, het is puur mazzel als je op 85mm met 1/25 iets scherp krijgt uit het handje. Ik zou eens beginnen om de F waarde kleiner te maken, F18 en 1/25 is nou niet de beste combi in die situatie. En VR helpt alleen maar tegen trillingen in de lens, bij bewegingen van camera en object helpt geen enkele VR (volgens mij).

ajuus
emiel

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » vr apr 25 2008 9:00 pm

emiel schreef:op foto1 zie ik niks vreemds. heel veel riet bij elkaar wordt nou eenmaal niet scherp op een metertje of 100. En op 1/3 rechts staat gewoon minder riet per 100 pixels.

2 en 3 zijn gewoon met een veel te grote sluitertijd geschoten, het is puur mazzel als je op 85mm met 1/25 iets scherp krijgt uit het handje. Ik zou eens beginnen om de F waarde kleiner te maken, F18 en 1/25 is nou niet de beste combi in die situatie. En VR helpt alleen maar tegen trillingen in de lens, bij bewegingen van camera en object helpt geen enkele VR (volgens mij).

ajuus
emiel
emiel; ik had al gezegd dat ik vergeten was het diafragma weer open te zetten. Maar met de Vr is de sluitertijd prima. Anders ook nooit problemen.
En als je naar de foto's kijkt moet je kunnen zien dat het geen bewegingsonscherpte is. Dan zouden de bomen in een donkere brede vage boom zijn weergegeven. En niet als een soort trap met lichte blokken in de stam.

En bij foto 1 kun je dus geen enkele diepte werking meer zien. Mooi zeg!

Tammo

cvdl
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door cvdl » vr apr 25 2008 9:30 pm

Hoi Tammo,

Foto 1 is een plaatje, de lijnen knallen zo dat huis in, mooi.

Met die knollen word het nooit iets ook al waren ze scherp.

Cees (cvdl)
Mannen blijven jongens, alleen het speelgoed word iets duurder.

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » vr apr 25 2008 9:32 pm

cvdl schreef:Hoi Tammo,

Foto 1 is een plaatje, de lijnen knallen zo dat huis in, mooi.

Met die knollen word het nooit iets ook al waren ze scherp.

Cees (cvdl)
Ja Cees, dat weet ik. Maar ik wil graag weten wat er mis is. En het is geen bewegingsonscherpte :!:

Tammo

emiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door emiel » vr apr 25 2008 9:55 pm

om alles uit te sluiten (of niet...): zet 'm op een statief en maak een foto van iets statisch met voorgrond en achtergrond. En dan eenyje met en eentje zonder VR, want ik moet toegeven dat de foto's er wel een beetje raar uitzien (die paardefoto's dan), maar dergelijke plaatjes moet je echt niet op 1/20 schieten, nergens voor nodig. Ik weet het: vergeten F terug te zetten ;) Maar sluit alle omgevingfactoren even uit en schiet mean en clean.

ajuus
emiel

Warner
Forumlid
Forumlid

Bericht door Warner » vr apr 25 2008 11:26 pm

Dit is echt bewegingsonscherpte, je sluitertijd is 1/20 dat is erg traag bij een brandpuntsafstand van meer dan 100 mm.
Groet, W@rner

NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.

JanF

Bericht door JanF » vr apr 25 2008 11:32 pm

Laat ik maar weer lekker eigenwijs zijn (ik denk dat ik snel een reputatie op ga bouwen hier :D )

Foto 1: Ik denk eerder dat je sensor teveel detail laten zien. Door dat de rijen paaltjes waar je door heen kijkt worden de rijtjes een brei van paaltjes hoe meer je naar de zijkant van het beeld gaat. Lijkt mij een logisch gevolg als ik het plaatje zo zie.

Rest van de foto's. Je roept "en het was geen bewegingsonscherpte" maar dat is het toch wel... duidelijk! Ik zie niets in de foto wat niet te verklaren is vanuit bewegingsonscherpte.

EDIT: Je was me voor Warner :-)

ruud
Forumlid
Forumlid

Bericht door ruud » za apr 26 2008 12:07 am

ben ook van mening dat het toch gewoon bewegings onscherpte is , vr of niet het blijven lage sluitertijden.

gr. ruud

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » za apr 26 2008 12:43 am

Neem aan dat de foto's niet op statief gemaakt zijn. De vr wil in zo'n geval wel eens trillingen compenseren die er niet zijn en dan beweegt de lens dus WEL.
Nikon Z Z & de maskers

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » za apr 26 2008 8:19 am

Nogmaals mijn insteek: Een 16-85 mm. lens is zonder VR nog met 1/30 te doen. Ga je van het standaardprincipe uit dan moet je bij 85 mm 1/85 gebruiken. VR geeft een verruiming van een paar stops. Diegene die nu roepen dat het niet kan; hebben die deze lens en kunnen die geen foto met 1/25 schieten? Wie dat met deze lens (uit ervaring) niet kan mag het zeggen.

Om nog op de foto's zelf terug te komen:
Hoe wordt bij foto 2 verklaard dat de bomen een laddervorm hebben gekregen? Bij een onverwachte beweging van de camera moeten de bomen een brede dichte vorm krijgen. Niet links en rechts een verticale strook met open blokjes er tussen.Vage riet vormen zijn in de bomen te zien, hoe kan dat?
Links achter kont van het paard en rechts boven de kop kleurtinten van het paard waar te nemen, hoe kan dat?
Foto 3 rechts van de rechterpoot ook afwijkende kleur te zien.

Foto 4

Bij vergroting naar 100% is de kont van het paard ( niet de staart) nog van normale scherpte. Paal VOOR het paard onscherp en achtergrond onscherp.Hoe is dat te verklaren?

Tammo

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”