Macro tussenring en UV filters

Discussies over macro/micro objectieven
JBD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Macro tussenring en UV filters

Bericht door JBD » di aug 01 2006 4:14 pm

Macrofotografie. Ik houd van macrofotografie. Ik heb een 70-300 objectief en een 18-70 mm objectief. Welke tussenring zal ik nemen voor de macrofotografie en welke UV-filter? Ik ben er een beetje uit voor wat betreft de Nikon. Heb destijds wel met de F2 gefotografeerd, maar dat is al lang geleden. Ik ga alleen voor de Nikon objectieven etc.

hjanssen

Bericht door hjanssen » di aug 01 2006 4:45 pm

UV zou ik B&W nemen. En voor de tussenring zou ik die keizen die juiste afbeeldingsmaatstaf geeft voor het betreffende ondewerp.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di aug 01 2006 5:27 pm

Filter voor UV?
Nikon's L37C!

Rijmt nog ook.

Ga je toch voor B&W,
neem dan vooral de MC-versie mee!

(= multi-coated)

Groet, E.M. de Klerk

JBD
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JBD » di aug 01 2006 6:23 pm

Dank voor jullie antwoorden. Zal mij gaan oriënteren.

roel
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door roel » di aug 01 2006 9:39 pm

Voor macro fotografie heb je geen uv filter nodig. Je hebt last van uv licht als je bijvoorbeeld in de bergen foto's maakt van de mooie, wijde omgeving. Niet als je een paar centimeter van een bloemetje afzit. Als je een filter wilt ter bescherming, dan kun je wellicht al genoeg hebben aan een zonnekap. Die zorgt ervoor dat je niet gauw wat raakt met de lens en zorgt er ook nog voor dat je geen last hebt van schuin opvallend licht. Als je toevallig dan nog vaak met je lens ergens tegenaan tikt, dan is het handiger om een geheel blanco filter te nemen. Dan heb je geen verstorende kleurzweem of lichtverlies.
In plaats van tussenringen kun je ook gaan voor een macrolens. Zeker als je vaker macro opnamen maakt, is dat een hele goede en leuke uitgave. De kwaliteit is beter en het werkt makkelijker.

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Karel Giesen » di aug 01 2006 10:07 pm

Sluit me aan bij Roel. Als je je lenzen wilt beschermen kun je veel beter een zonnekap kopen dan een UV-filter of wat voor filter ook. Tussenringen zijn ondingen voor macrofotografie, behalve als je een vaste vergrotingsmaatstaf wilt hebben en het te fotograferen onderwerp heel statisch is (morsdood dus). Bovendien verlies je met tussenringen bergen licht. Als je geen macrolens kunt of wilt aanschaffen zijn voorzetlenzen een veel betere optie. Je hebt dan geen lichtverlies en de kwaliteit is goed (ten minste als je Nikon voorzetlenzen neemt). Met een voorzetlens behoud je alle functies (AF, lichtmeting etc.) en het wisselt een stuk makkelijker, want de lens hoeft er niet af.

groet,

Karel

JBD
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JBD » wo aug 02 2006 8:03 am

OK ik heb bij Konijnenberg zitten kijken, maar ik moet jullie eerlijk bekennen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik wil dan gaan voor een macrolens. Dat lijkt me inderdaad het beste. En dan? Je ziet er zo verschrikkelijk veel, dat ik echt niet weet wat ik zou moeten bestellen. Welke lens zou ik dan het beste kunnen nemen, zonder dat ik een advocaat nodig heb vanwege de echtscheiding? Want de prijzen variëren nogal.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » wo aug 02 2006 8:52 am

emdeklerk schreef:Filter voor UV?
Nikon's L37C!

Rijmt nog ook.

Ga je toch voor B&W,
neem dan vooral de MC-versie mee!

(= multi-coated)

Groet, E.M. de Klerk
Wat is er zo bijzonder aan de L37C ten opzichte van andere merken filters? Behalve dan dat er Nikon op staat?
Gr, Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo aug 02 2006 9:15 am

[/quote]
Wat is er zo bijzonder aan de L37C ten opzichte van andere merken filters? Behalve dan dat er Nikon op staat?
Gr, Marnix[/quote]

Kom bij me langs op de fotograficabeurs in Doesburg, 20 aug. Zal ik je het verschil laten zien tussen een Nikon filter en willekeurig elk ander filter. En jij mag dan raden welke je het beste vindt?

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Macro tussenring en UV filters

Bericht door Hans Braakhuis » wo aug 02 2006 9:19 am

Blacksheep schreef:Macrofotografie. Ik houd van macrofotografie. Ik heb een 70-300 objectief en een 18-70 mm objectief. Welke tussenring zal ik nemen voor de macrofotografie
Met de 18-70 heb ik geen ervaring maar met de 70-300 heb je al een behoorlijke tussenring nodig om enig effect te zien. En helaas zijn Nikon tussenringen duur. En werkt daarna je AF niet meer.
Voor een goedkoper tussenring alternatief: lees op m'n site de info onder "macro opnamen met Nikon aparatuur".

JBD
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JBD » wo aug 02 2006 9:43 am

OK dan ben ik bang dat ik toch voor een macro objectief moet gaan. Ik betaal nu liever iets meer en heb wat goeds, dan dat ik een teleurstelling krijg.

roel
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door roel » wo aug 02 2006 4:07 pm

Als je een goede maar relatief betaalbare macrolens wilt hebben, dan zou ik zelf gaan voor òf de Nikkor AF-D 105MM/2.8 Micro of Nikkor AF-D 60MM/2.8 Micro. De laatste schijnt op met name digitale reflexen nog beter te presteren dan de 105 mm.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo aug 02 2006 5:20 pm

---Citaat---
---Einde citaat---

Hartelijk dank aan de heer Braakhuis!
1. er schijnt nog steeds gedacht te worden dat een UV-filter hetzelfde is als een (gekleurd) skylight-filter. Dat is dus niet zo. Een L37C is KLEURLOOS en voorzien van multi-coating.
2. B&W maakt geen slechte filters, maar je moet de duurdere MC-versie kopen om in de buurt van de Nikon L37C te komen.
3. in het gebergte kun je beter de L39 gebruiken (= niet multi-coated)
4. ik gebruik de L37C-filters als lensbescherming. Om het minieme gevaar van flare te verminderen gebruik ik ALTIJD ook de zonnekap. Zie andere items op dit forum.
Wie mij kan aantonen dat de L37C minder is dan welk filter dan ook, krijgt een mooie fles wijn.
Enne... al stond er Canon op, het is gewoon het beste UV-filter.
Groet, E.M. de Klerk

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Karel Giesen » wo aug 02 2006 9:34 pm

Dag Joyce,

Je moet eens kijken in het Duitse blad ColorFoto. Die testen lenzen altijd in combinatie met de digitale camera. Dit is van belang omdat elke camera een andere sensor en/of een ander beeldbewerkingsprogramma heeft. In tegenstelling tot analoge camera's waar de beeldkwaliteit bepaald wordt door de kwaliteit van de lens en niet door de combinatie lenskwaliteit en sensor/beeldbewerking. Voor de D70/D70S/D50 (blijkbaar dus allemaal dezelfde sensor en hetzelfde beeldbewerkingsprogramma) zijn een groot aantal lenzen getest. Aanbevolen specifieke macrolenzen: Sigma EX 2,8/50 mm DG Makro digital (300 Euro); Nikkor 2,8/60 mm micro D (1:1) (530 Euro). Deze lens heb ik zelf en is zo'n beetje mijn standaardlens; Tamron AF 2,8/90 mm SP Di (1:1) Macro digital (400 Euro); Sigma EX 2,8/105 mm DG Makro digital (450 Euro). De prijzen zijn (Duitse) richtprijzen.

Hopelijk wat minder bomen in het bos nu.

groet,

Karel

JBD
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JBD » wo aug 02 2006 11:20 pm

Dank je Karel. Dat is een tip die ik zeer zeker op ga volgen. Aangezien ik de Duitse handleiding van de d70s aan het doorworstelen ben, zal dit me denk ik minder moeite kosten :)

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”