werkruimte diverse macrolens brandpunten.

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

werkruimte diverse macrolens brandpunten.

Bericht door Antoinette » di apr 29 2008 9:46 am

Ik heb nu de Tokina 100 mm macro en ben op zich tevreden over de prestaties van deze lens. Maar ik merk wel dat het erg lastig is met een 100 mm bijvoorbeeld libellen dicht genoeg te naderen en ze dan toch nog beeldvullend vast te leggen. Hoeveel extra werkruimte bied een 150 of 180 mm me nou precies en zijn die nog goed hanteerbaar zonder statief?
Say what you like
Do what you feel

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

statief komt in beeld

Bericht door George Fennes » di apr 29 2008 12:46 pm

Hallo Antoinette, ik zou niet direct kunnen zeggen hoeveel werkruimte je hebt met een 150mm of 180mm objectief.
Maar wat in een ander draadje al geopperd is dat meer dan 150mm niet uit de hand te schieten is i.v.m. bewegingsonscherpte.
Ik denk zelfs dat 150mm al een hele klus wordt om uit de hand te schieten, zeker als je wat minder licht hebt.
Een goed statief zal een pré zijn.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

dragon2

Bericht door dragon2 » di apr 29 2008 2:02 pm

Ik schiet m'n 150mm altijd uit de hand gezien ik gewoonlijk vergeet mijn mooie statief ook in de auto te gooien... Maar ik flits wel zo'n 90% van m'n foto's anders is het niet te doen uit de hand. Het nadeel van de 150mm is dat ie ook nog eens zwaar is, zeker icm een d200, grip en flitser-aan-flitsarm, dus een beetje vaste hand moet je wel hebben, maar het is wel te doen. Eigenlijk moet je altijd vanaf statief werken dat levert mooiere plaatjes op en de meeste waterjuffers blijven ook wel lang genoeg stil zitten als je voorzichtig bent. Met 150mm kan ik waterjuffers er prima beeldvullend op krijgen iig. Voor libellen vind ik trouwens de 150mm aan de lange kant, ik krijg ze er meestal niet beeldvullend op maar juist te groot, omdat ik anders zo ver achteruit moet dat er riet, gras etc tussen komt, voor libelles zou ik denken dat 90mm/100/105mm juist prima moet werken... Als dat niet lukt moet je misschien later op de dag gaan fotograferen of ze anders benaderen?

Smilda.NET

Bericht door Smilda.NET » di apr 29 2008 4:12 pm

Ik ben het beslist niet eens met het niet uit de hand kunnen fotograferen met de 150 mm, zelf heb ik de 150mm sigma en de resultaten hiermee zijn naar volle tevredenheid
zie een van de vele voorbeelden: (let niet op de walgelijke border)
Afbeelding

Ik heb sinds kort de 105mm van nikkor en heb de 150mm van sigma te koop staan, de nikkor werkt iets makkelijker uit de hand maar de werkafstand van de 150mm sigma vond ik makkelijker.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di apr 29 2008 4:14 pm

Op m'n website een verhaal over macro en de verschillende werkafstanden. Ook een truc waardoor je makkelijker libellen kunt fotograferen.

Smilda.NET

Bericht door Smilda.NET » di apr 29 2008 5:52 pm

Hans Braakhuis schreef:Op m'n website een verhaal over macro en de verschillende werkafstanden. Ook een truc waardoor je makkelijker libellen kunt fotograferen.
Delen in je verhaal kan ik mij beslist niet vinden.
Je adviseerd een statief bij macro, ik adviseer beslist het tegendeel bij vlinders/libellen en snel vliegende objecten.
Je hebt het over enorme werkafstanden, terwijl ik libellen en vlinders met regelmaat benader tot +/- 20cm
alleen een mooie bloem maakt de foto mooi? ow?

kan zijn dat ik over dingen heen lees, maar.....

johan1967
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door johan1967 » di apr 29 2008 9:21 pm

Smilda.NET schreef:Ik ben het beslist niet eens met het niet uit de hand kunnen fotograferen met de 150 mm, zelf heb ik de 150mm sigma en de resultaten hiermee zijn naar volle tevredenheid
zie een van de vele voorbeelden: (let niet op de walgelijke border)
Afbeelding
.
Zie ik daar bewegingsonscherpte :?: :wink: Ik vind het in ieder geval niet scherp. Deze foto pleit naar mijn idee toch zeker wel voor het gebruik van een statief.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di apr 29 2008 11:12 pm

dragon2 schreef:Ik schiet m'n 150mm altijd uit de hand gezien ik gewoonlijk vergeet mijn mooie statief ook in de auto te gooien... Maar ik flits wel zo'n 90% van m'n foto's anders is het niet te doen uit de hand.
Flisen zorgt er wel voor dat je onderwerp niet "bewogen" is omdat je korte sluitertijden kan gebruiken. Maar er is meer nodig voor een goede foto. Hoe houd jij een camera vast zo dat je met een scherptediepte van een paar millimeter op het goede punt scherpstelt? Elke beweging zorgt ervoor dat je de verkeerde foto hebt... :?:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

dragon2

Bericht door dragon2 » di apr 29 2008 11:28 pm

Ik heb een aardige stapel scherpe foto's ondertussen van waterjuffers, libelles, sprinkhanen, vliegen etc, allemaal zonder statief :wink: Uiteraard gaat het weleens net mis, omdat ofwel ik ofwel het onderwerp beweegt, de meeste foto's gaan dan ook de prullenbak in omdat de scherpte voor of achter het oog zit ofzo , maar er blijft genoeg over :wink:

1 van mijn eerste macrofoto's was er 1 met de ogen van een waterjuffer waarop je de facetten (!!) kan zien zitten, dat is me sindsdien nooit meer gelukt moet ik zeggen...
http://www.downplane.com/index.php?opti ... ey=2&hit=1
Of wat vindt je van deze:
http://www.downplane.com/index.php?opti ... ey=1&hit=1
En soms gaat het wat minder goed:
http://www.downplane.com/index.php?opti ... y=17&hit=1

Herman55

Bericht door Herman55 » di apr 29 2008 11:30 pm

Mooie foto's Saskia. Goede compositie ook.

dragon2

Bericht door dragon2 » di apr 29 2008 11:34 pm

Bedankt :D

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » wo apr 30 2008 8:28 am

Ik heb niet zo'n hele vaste hand vrees ik dus verder dan 150 mm lijkt me niet verstandig dan. Ik heb 2 statieven liggen, maar ik heb er eigenlijk best wel een hekel aan die te gebruiken voor macrowerk :oops: Misschien moet ik eens naar een 1 been kijken of is dat zinloos? Als ik op jouw site kijk Hans heb ik niet de indruk dat 150 mm me nou zo heel veel extra werkruimte op gaat leveren :?
Say what you like
Do what you feel

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”