Strokartonfabriek "De Toekomst" te Scheemda (NL)

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Frederix

Strokartonfabriek "De Toekomst" te Scheemda (NL)

Bericht door Frederix » wo apr 30 2008 10:34 am

Afgelopen weekend heb ik gefotografeerd in de ruïne van strokartonfabriek "De Toekomst" te Scheemda.

De fabriek heeft vrijwel geen dak meer, in bepaalde hallen stonden de machines nog, schitterend rood-verroest. Het was echt kicken om daar rond te lopen.

De laatste film moet nog worden ontwikkeld, maar hier onder staat een greep uit de opnamen van mijn eerst twee films. Als mijn laatste film ook is ontwikkeld, zet ik de volledige serie, nu 35 opnamen groot, op mijn web site.

De opnamen zijn gemaakt met mijn Nikon F100 op Fuji Superia 400 en gescand een Nikon Coolscan IV ED.

Afbeelding
Foto 1

Afbeelding
Foto 2

Afbeelding
Foto 3

Afbeelding
Foto 4

Afbeelding
Foto 5

Afbeelding
Foto 6

Afbeelding
Foto 7

Afbeelding
Foto 8

Afbeelding
Foto 9

Afbeelding
Foto 10
Laatst gewijzigd door Frederix op vr mei 02 2008 8:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » wo apr 30 2008 10:41 am

Mooie serie, hoewel sommige foto's net iets te donker.
Maar geef mij maar een betere toekomst :)

Tammo

sofa2007
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Strokartonfabriek "De Toekomst" te Scheemda (N

Bericht door sofa2007 » wo apr 30 2008 10:42 am

Frederix schreef:Afgelopen weekend heb ik gefotografeerd in de ruïne van strokartonfabriek "De Toekomst" te Scheemda.

De fabriek heeft vrijwel geen dak meer, in bepaalde hallen stonden de machines nog, schitterend rood-verroest. Het was echt kicken om daar rond te lopen.
Mooie serie, heb geen echte voorkeur, hoewel 6, 7 en 8 me het meest bekoren. Ik zou nog wat meer voor detailopnames hebben gekozen. Heb er zelf jaren geleden rondgelopen, toen had het nog een dak meen ik. Toen kon je alleen illegaal naar binnen - via een boer - omdat het absoluut verboden was ivm instortingsgevaar.
Is het nog steeds verboden terrein of kun er nu makkelijk naar binnen?
Willem

______

D300 // D600 // Nikkor 14-24mm 2.8 G // Tamron SP 24-70 mm 2.8 // Nikkor 70-200 2.8 G // Panasonic DMC-LX5

http://www.flickr.com/photos/willem_schwertmann" onclick="window.open(this.href);return false;

Dennis71

Bericht door Dennis71 » wo apr 30 2008 10:53 am

Mooi dramatisch neergezet hoor! Complimenten.

Frederix

Re: Strokartonfabriek "De Toekomst" te Scheemda (N

Bericht door Frederix » wo apr 30 2008 11:03 am

sofa2007 schreef:
Frederix schreef:Afgelopen weekend heb ik gefotografeerd in de ruïne van strokartonfabriek "De Toekomst" te Scheemda.

Mooie serie, heb geen echte voorkeur, hoewel 6, 7 en 8 me het meest bekoren. Ik zou nog wat meer voor detailopnames hebben gekozen. Heb er zelf jaren geleden rondgelopen, toen had het nog een dak meen ik. Toen kon je alleen illegaal naar binnen - via een boer - omdat het absoluut verboden was ivm instortingsgevaar.
Is het nog steeds verboden terrein of kun er nu makkelijk naar binnen?
Je mag er niet komen, er staan borden met een waarschuwing voor asbest. Het hek is echter makkelijk open te maken. Instortingsgevaar zal wel meevallen, het dak zit er niet meer op. Er waren echter wel houten verdiepingsvloeren waar al gaten in zaten. Deze vloeren zijn verrot en niet meer vertrouwd. Het blijft dus oppassen en je moet zelf de inschatting maken hoe je met de waarschuwing voor asbest omgaat.

Ik heb geredeneerd dat nu het dak eraf is, weer en wind vrijspel hebben en dat de in eerste instantie aanwezige asbest in de loop van de jaren door de regen is weggespoeld. Bovendien was het toen ik er was vochtig en stoof het niet.

Ik heb mijn auto geparkeerd aan het einde van de Bosweg. Daar ligt nog de betonvloer van de voormalige groentendrogerij. (Op http://www.fotosvanfred.nl/serie-10/ser ... me-nl.html staan foto's van ca 15 jaar geleden van deze groentendrogerij. In mijn fotoserie heb ik die ten onrechte strokartonfabriek genoemd maar dat ter zijde) Hier groeien de bomen en struiken doorheen! Als je deze betonvloer oversteekt kom je op de oude asfaltweg naar de fabriek uit en kun je er zo naar toe lopen. Daar staat ook het bouwhek open.
Laatst gewijzigd door Frederix op wo apr 30 2008 11:16 am, 5 keer totaal gewijzigd.

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » wo apr 30 2008 11:04 am

Prachtige foto's Frederix, Je had het licht ook goed mee zie ik, net een klein zonnetje maar verder egaal bedekte lucht waardoor de schaduwen niet zo hard zijn.

edit, de vraag is al beantwoord inmiddels

Mijn favorieten zijn 6, 8 en 10
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Weef

Bericht door Weef » wo apr 30 2008 11:08 am

Erg mooie serie!

GdP

Bericht door GdP » wo apr 30 2008 11:28 am

Heel mooie serie Frederix!

Er zat niet veel toekomst in 'De Toekomst'. :mrgreen:

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » wo apr 30 2008 11:36 am

Heerlijk hoor die oude zooi, dat dat mooie foto's op kan leveren :)

mikemix

Bericht door mikemix » wo apr 30 2008 1:32 pm

Fred, Prachtige serie heb je hier neergezet van een inspirerende foto locatie.
Ik kijk al uit naar de volgende film!

yoyo

Bericht door yoyo » wo apr 30 2008 2:42 pm

Voor mij 9.
Bij veel andere had wat tonemapping wel een uitkomst geweest denk ik.

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Maud » wo apr 30 2008 5:27 pm

Nummer 8 vind ik heel mooi gezien..
Mooie rode kleuren binnenin die hal!

Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

gritje

Bericht door gritje » wo apr 30 2008 5:39 pm

Mooi, hier woon ik vlakbij. Wist je dat hier ook opnames zijn gemaakt voor de film Zwartboek? :)

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » wo apr 30 2008 5:51 pm

Prachtige serie wederom van jouw hand. Ook een leuk detail om te weten dat de film Zwartboek daar o.a. is opgenomen. Ik wacht in spanning af op het vervolg.
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Frederix

Bericht door Frederix » wo apr 30 2008 6:12 pm

GdP schreef:Heel mooie serie Frederix!

Er zat niet veel toekomst in 'De Toekomst'. :mrgreen:
Dat is een misvatting Gerrit.

De fabriek was in 1900 door de boeren opgericht als eerste coöperatieve strokartonfabriek van Oost-Groningen en was toen, zeker op sociaal gebied, zijn tijd ver vooruit. Sociaal gezien waren de voorzieningen erg goed, er is bij de fabriek nimmer gestaakt. Bijvoorbeeld reeds in 1920 een 8-urige werkdag, goede lonen e.d.

De fabriek moest in 1968 de poorten sluiten, de gebouwen staan inmiddels 40 jaar leeg.
Laatst gewijzigd door Frederix op wo apr 30 2008 8:29 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”