D50 eruit, upgrade naar D80?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Teun

D50 eruit, upgrade naar D80?

Bericht door Teun » do mei 01 2008 3:17 pm

Hallo allemaal,

heb al meer topics gevonden over dit onderwerp maar deze waren een beetje gedateerd, daarom maar een nieuw topic. :oops:

Ik heb nu een Nikon D50 en ben al een tijdje aan het denken om een D80 aan te schaffen. Die prijs zal binnenkorten misschien onder de €500 dalen, vandaar dat het wel erg verleidelijk gaat worden. :lol:

Nu is het ook zo dat ik wat wil gaan inversteren voor wat nieuwe lenzen: de tamron 17-50 en nikkor 50mm 1.8. Deze komen als het goed is volgende week binnen. Ik wil eerst gaan kijken naar hoe dit aanslaat op m'n D50 en mocht dit een verademing zijn dan twijfel ik of ik een upgrade ga doen naar een D80 met in het achterhoofd de "naderende" D90 met misschien ingebouwde VR (wil meestal pas tot koop overgaan als de prijs daalt, dus minimaal 1,5jaar na de introductie).

M'n D50 is overigens een prima camera maar de ruis vanaf ISO 800 is iets waar ik me het meest aan erger. Met wat betere lenzen is dit natuurlijk weer te beperken. Ook wil de AF wel eens minder prettig doen; "op en neer gaan".

Het punt is dat in nú nog wat kan terugkrijgen voor m'n D50 en dat dat over een jaar de moeite van het verkopen waarschijnlijk niet meer waard is. Wat is trouwens een redelijke prijs voor een D50 + kitlenzen 18-55 en 55-200?

Lastig verhaal, loop er al een tijdje mee rond, misschien dat jullie m'n gedachten kunnen opfrissen. :wink:

Groeten Teun

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

gewoon doen

Bericht door George Fennes » do mei 01 2008 3:40 pm

Hallo Teun, de D80 is een iets jongere camera.
Dus mag je verwachten dat de resultaten ook iets beter zijn.
Ik heb ooit eens een foto van een beeldje van een politiemannetje mogen maken in Deventer met de D80 met 70-200mm VR met 2.0 TC op 1600 ISO
Het uiteindelijke resultaat was boven verwachting.
zie de link: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... &start=195
Dus ik denk dat het zeker een verbetering zal zijn.
Nu de D50 als de donder op MP zetten, nu kan het nog wat opleveren.
Ik heb de laatste tijd niet zo veel meer op MP gekeken, maar ik denk dat je tussen de 350 en 400 euro voor je oude camera moet kunnen vangen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door EelcoD7100 » do mei 01 2008 3:50 pm

Eh, wij zeggen hier niet veel... :wink:
Gewoon.... DOEN!!! :D

Groetjes Eelco & Monique
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Scorpio_King
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Scorpio_King » do mei 01 2008 4:03 pm

D90 met misschien ingebouwde VR
Dit lijkt me wel zeer onwaarschijnlijk. Zie daarvoor deze uitleg van Nikon.

Waarom is VR in het objectief beter dan VR in de camera?
// een hoop gouden dozen

Teun

Bericht door Teun » do mei 01 2008 5:32 pm

Bedankt voor de VR link Scorpio eigenlijk heel logisch als je dat zo leest.

Heb van een bekende een "bod" van €350 voor de D50 + de twee kitlenzen, is dit niet wat aan de krappe kant? Ik dacht zelf minimaal aan €400...

Bedankt voor de verdere adviezen, ik neigde ook al wat meer naar de aanschaf van de D80. Nu toch maar doorzetten dan :) , eerst nog even wachten tot een extreme prijsdaling van de D80 en dan ga ik em binnenhalen. :P

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » do mei 01 2008 5:39 pm

Ik zou kijken of je inderdaad naar € 400 kunt komen, en anders gewoon het verschil delen....
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Teun

Bericht door Teun » ma mei 05 2008 10:37 pm

Ben tot de €390 gekomen... Vanaf morgen dus even zonder camera maar daarna op naar de D80. :)

Teun

Bericht door Teun » di mei 06 2008 8:42 pm

De set is verkocht voor €390 momenteel zonder camera. :P

Teun

Bericht door Teun » di mei 06 2008 10:21 pm

Ik krijg twijfel over de voordelen van de D80, nu vind ik de D300 een beetje prijzig (ongeveer €1000 duurder) maar deze camera heeft wel veel meer voordelen. Wat nu?

:?:

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » wo mei 07 2008 12:18 am

Kan niet in je portemonnee kijken, maar de D300 is dat verschil natuurlijk dubbel en dwars waard. Daar staat tegenover dat de D80 ook al een hele vooruitgang is tov de D50. Datzelfde geldt trouwens voor de D200 en die zit qua prijs mooi tussen de D80 en D300 in.
De D200 heeft als voordeel dat een boel accessoires voor D200 en D300 gelijk zijn, dus als je later een D300 koopt (als hij wat verder in prijs is gezakt) dan kun je dezelfde afstandsbediening of GPS unit gebruiken.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Teun

Bericht door Teun » wo mei 07 2008 4:06 pm

Bedankt voor je reactie Roelof, ik ga nog even in mijn portemonnee kijken... De D300 kan wel, maar ik wil ook investeren in wat betere lenzen en misschien een flitser en daar blijft anders zeer weinig geld meer voor over en da's ook weer jammer. De D200 is vrij oud, oude sensor enzo. Denk dat ik toch maar voor de D80 ga dat kan ik over een paar jaar nog zien... Ben er voor 80% uit, bedankt. :)

Wat betreft die accessoires, ik ben niet zo van de afstandsbedieningen en GPS units. :P

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » wo mei 07 2008 5:15 pm

Nu moet ik zeggen dat een GPS-unit mij wel en leuke gadget lijkt, maar tot nu toe heb ik er nog niet echt behoefte aan gehad. Een afstandsbediening is een heel ander verhaal. Met nachtfotografie of wanneer je ook zelf op de foto wilt komen dan kan een afstandsbediening heel plezierig zijn, vooral eeen draadloze.

lennardp

Bericht door lennardp » wo mei 07 2008 6:35 pm

Een afstandsbediening is een heel ander verhaal. Met nachtfotografie of wanneer je ook zelf op de foto wilt komen dan kan een afstandsbediening heel plezierig zijn, vooral eeen draadloze.
ja, dacht ik ook, totdat je achter je camera gaat staan en je je afstandsbediening niet naar de voorkant kan 'schieten'..dus dan ook maar eentje met snoer!!.. :roll: 8)

Corné Goud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Corné Goud » wo mei 07 2008 6:39 pm

Jammer de D50 is zo een fijn maatje :roll:

Hopelijk heb je de koper blij mee gamaakt, zonder dollen veel plezier met je D80 :D

Gr Corné
Met vriedelijke groet Corné Goud
Nikon D500 & D2x & D50 Nikkor`s 18-55 & 16-85 & 70-210 /AF-D 70-200F2.8 VRII /1.4extender/
http://www.flickr.com/photos/cornegoud/

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » wo mei 07 2008 6:56 pm

lennardp schreef:ja, dacht ik ook, totdat je achter je camera gaat staan en je je afstandsbediening niet naar de voorkant kan 'schieten'..dus dan ook maar eentje met snoer!!.. :roll: 8)
Het voordeel van de D200 en consorten is dat daar een radiografische afstandsbediening op past, die van alle kanten bediend kan worden. Als ik dat vergelijk met de infrarode afstandsbediening van de D80.....

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”