Standaard DX objectief
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Standaard DX objectief
Voor op het wensenlijstje: een kort, scherp, eenvoudig DX standaardobjectief, vergelijkbaar met de huidige 50mm 1.4 of 1.8, maar dan 30 of 35mm voor ongeveer de vergelijkbare hoek op DX formaat. Enig idee of dat op de ontwerptafel ligt? De 28mm 1.4 Nikkor vind ik te groot, te zwaar en te duur. Ik ben nu erg tevreden met mijn 17-55DX, maar een klein, snel, scherp en handzaam standaardobjectief zou best welkom zijn.
Los daarvan: zou Nikon ook nog met DX-primes in een bredere line-up komen? Het kleinere beeldformaat moet toch voordelen bieden bij het verkleinen en versimpelen van het ontwerp van een objectief. De enige DX prime op dit moment is de 10.5mm 2.8 Fisheye.
Groeten,
Marnix
Los daarvan: zou Nikon ook nog met DX-primes in een bredere line-up komen? Het kleinere beeldformaat moet toch voordelen bieden bij het verkleinen en versimpelen van het ontwerp van een objectief. De enige DX prime op dit moment is de 10.5mm 2.8 Fisheye.
Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
- Karel Giesen
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
DX vaste brandpuntlenzen hebben alleen zin in het (extreem) groothoekbereik. In het standaardbereik en het telebereik heb je geen DX-lenzen nodig, omdat daar de 'normale' lenzen aanwezig zijn en gebruikt kunnen worden.
Ik denk niet dat het een voorteken is voor de ontwikkeling van een full frame digitale SLR. Laat onverlet dat die er misschien wel komt, maar dan om andere redenen (om de concurrentie met Canon vol te kunnen houden).
groet,
Karel
Ik denk niet dat het een voorteken is voor de ontwikkeling van een full frame digitale SLR. Laat onverlet dat die er misschien wel komt, maar dan om andere redenen (om de concurrentie met Canon vol te kunnen houden).
groet,
Karel
Het afwachten is op de Photokina.. Er zijn flinke geruchten dat de D3 serie wordt gepresenteerd. Waarvan er een fullframe versie zou zijn.
Zelf spreekt mij dit zeer aan
dan kan de 18-70 heel fijn de deur uit. En komt er een D3 met leuke lens bij. (nog wel even doorsparen
)
Ik zou er niet raar van opkijken als er binnenkort dus een Fullframe als top-pro wordt geintroduceerd
Zelf spreekt mij dit zeer aan

- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Heeft de volgende specs:Malo1961 schreef:Op het gevaar af om beschuldigd te worden van vloeken in de kerk![]()
Volgens mij is sigma de enige die momenteel met een dx 1.4 /30 mm
op de markt is verschenen.
Schijnt ook nog zeer goed uit de diverse testen te komen.
Gr.Martin.
Lensopbouw 7 Elementen in 7 Groepen
Beeldhoek 45 graden
Aantal diafragmalamellen 8 lamellen
Kleinste diafragma F16
Kortste instelafstand 40cm
Vergrotingsmaatstaf 1.10.4
Filtermaat Diameter 62mm
Afmetingen Diameter 76.6mm X Lengte 59mm
Gewicht 430 gram
Lensvatting(en) Nikon(D),
Prijs: ongeveer € 390,-
Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Heb je hier testen van gelezen? (welk blad, linkje?)Malo1961 schreef:Op het gevaar af om beschuldigd te worden van vloeken in de kerk![]()
Volgens mij is sigma de enige die momenteel met een dx 1.4 /30 mm
op de markt is verschenen.
Schijnt ook nog zeer goed uit de diverse testen te komen.
Gr.Martin.
Zou leuk zijn deze naast de 28mm/f1.4 AFD Nikkor te testen.
Bij deze een link naar de ervaringen met de sigma in vergelijking met de 1.4 afd 28 mm Nikkor
http://www.pbase.com/cameras/sigma/30_14_ex_dc_hsm
Groetjes,
Martin
Groetjes,
Martin
erg leuk, maar ik zie alleen maar foto's van de Sigma 30mm f1.4 en geen directe vergelijking met de Nikon 28mm/f1.4, tenzij ik iets mis natuurlijk.Malo1961 schreef:Bij deze een link naar de ervaringen met de sigma in vergelijking met de 1.4 afd 28 mm Nikkor
Groetjes,
Martin
Je mist niks maar hier staan de Nikkor foto's:vanson schreef: erg leuk, maar ik zie alleen maar foto's van de Sigma 30mm f1.4 en geen directe vergelijking met de Nikon 28mm/f1.4, tenzij ik iets mis natuurlijk.
http://www.pbase.com/cameras/nikon/28_14d_af
Als je het inderdaad vergelijkt met de onscherpteweergave van Nikon f1.4 lenzen (28/f1.4, 50/f1.4, 85/f1.4) dan is die van de Sigma 30mm f1.4 niet echt mooi. Het kan persoonlijke smaak zijn, maar niet echt vloeiend weglopende scherpte naar onscherpte is storend bij met name portretten en dichtbij-opnamen.Kroko schreef:Met deze onscherpte vergelijk ik niet eens verder.
Het argument is dan weer: voor de prijs is het een goede lens.
Ja dat klopt, het zal ongetwijfeld 'value for money' zijn. Maar mooi is het niet.
- Johan Huizing
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
daar heb je inderdaad een punt. Een goed punt.Johan Huizing schreef:Het is toch erg lastig vergelijken. De foto's met de 28mm 1.4 zijn ook door veel beter fotografen gemaakt. Dus en betere lens en betere fotograaf oftewel 1+1=3
Al moet ik zeggen dat er (als je die bovenstaande link volgt) een aantal goede foto's op staan, die misschien lijden aan een niet zo heel mooie onscherpteweergave maar zeker goed zijn qua verbeeldingskracht en compositie.
Maar geef een goede fotograaf een goede lens en het zal er beter uitzien dan met die 30mm/f1.4.
Keerzijde is wel dat het natuurlijk wel het enige echt 'betaalbare' alternatief in die range is, maar dat was dan ook de inzet van dit hele draadje.