Kleurprofiel/Calibratie Pixma iP4500
Kleurprofiel/Calibratie Pixma iP4500
Hallo,
Sinds enkele weken heb ik een Canon Pixma iP4500. Een prachtige fotoprinter, afdrukken komen er mooi uit. Ik merk alleen op dat de foto's op mijn beeldscherm donkerder en wat voller van kleur zijn dan wanneer ze uit de printer komen.
Hoe kan ik dit op een goede (en goedkope) manier oplossen? Ik weet dat er apparaten bestaan om je monitor te calibreren, maar die zijn me te duur. Ik druk alleen af om af en toe wat aan mensen te laten zien/weg te geven en af en toe om in te lijsten (kiekjes dus). Ook heb ik een en ander gelezen over ICC-profielen, maar daar word ik niet echt wijzer van (hoe werkt dit exact)...
Dus: kan iemand mij vertellen hoe ik de afdrukken van de printer meer overeen kan laten komen met wat ik op mijn beeldscherm zie (tenslotte is dat waar ik naar kijk als ik een foto in PS bewerk...), zodat ik helemaal tevreden ben over mijn foto's!?
Alvast dank voor de reacties!
Gr.,
Wouter
Sinds enkele weken heb ik een Canon Pixma iP4500. Een prachtige fotoprinter, afdrukken komen er mooi uit. Ik merk alleen op dat de foto's op mijn beeldscherm donkerder en wat voller van kleur zijn dan wanneer ze uit de printer komen.
Hoe kan ik dit op een goede (en goedkope) manier oplossen? Ik weet dat er apparaten bestaan om je monitor te calibreren, maar die zijn me te duur. Ik druk alleen af om af en toe wat aan mensen te laten zien/weg te geven en af en toe om in te lijsten (kiekjes dus). Ook heb ik een en ander gelezen over ICC-profielen, maar daar word ik niet echt wijzer van (hoe werkt dit exact)...
Dus: kan iemand mij vertellen hoe ik de afdrukken van de printer meer overeen kan laten komen met wat ik op mijn beeldscherm zie (tenslotte is dat waar ik naar kijk als ik een foto in PS bewerk...), zodat ik helemaal tevreden ben over mijn foto's!?
Alvast dank voor de reacties!
Gr.,
Wouter
Als je Photoshop gebruikt, zou je in het boek van Scott Kelby over Photoshop CS2 kunnen kijken. Daar legt hij in een van de eerste hoofdstukken precies uit hoe hij de kleurprofielen instelt. Hij zoekt op internet op de Epson site precies de juiste profielen voor zijn printer en het papier dat hij gebruikt op en legt dan uit hoe je dat in Photoshop instelt. Weliswaar met Epson dus, maar het principe lijkt me hetzelfde.
Heb het zelf niet uitgeprobeerd, want ik heb geen printer...
Renecita
Heb het zelf niet uitgeprobeerd, want ik heb geen printer...

Renecita
-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
twee schermen
Cees,chip54 schreef:Aanvullende vraag: Kun je met één Spyder 3 pro twee schermen kalibreren? Ik heb twee verschillende schermen naast elkaar staan die een behoorlijk verschillend kleurbeeld geven.
Dat hangt van vele factoren af:
Zitten de 2 schermen aan dezelfde computer?,
zo ja op dezelfde display-kaart?
Is het Winows of MAC?
Zijn de monitoren hardware-calibreerbaar (bv de duurdere Eizo's)?
Uitgaande van de meest waarschijnlijke combinatie:
2 betaalbare monitoren op een Windows PC:
Helaas, onder Windows zit de calibratie in de display kaart, en dat kan voor maximaal 1 monitor tegelijk.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Uuuhm, ik wil geen spelbreker zijn (en ook geen moderator), maar volgens mij wordt er afgedwaald van mijn topic: hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn (standaard Dell)beeldscherm en mijn Pixma printer op elkaar afgestemd zijn qua kleuren (niet over 2 monitoren calibreren)
Ik heb inmiddels gekeken naar een spyder en zag er 1 voor 90 euro, dus wel redelijk betaalbaar. Maar de vraag was verder of het niet ook op een andere manier kan (huis/tuin/keuken).
Gr.,
Wouter
Ik heb inmiddels gekeken naar een spyder en zag er 1 voor 90 euro, dus wel redelijk betaalbaar. Maar de vraag was verder of het niet ook op een andere manier kan (huis/tuin/keuken).
Gr.,
Wouter
Wat attent van jullie dat jullie dit topic nog eens oprakelen! Ik heb het probleem inmiddels ondervangen door samen met mijn broer een Spyder 3 te kopen en mijn beeldscherm te kalibreren. Een openbaring mag ik wel zeggen. Mijn prints sluiten veel beter aan op mijn scherm. Ik merk echter wel dat ik (zoals verwacht) wel nog enig verschil zie op verschillende soorten papier (Canon, Epson, Ilford). Ik kan alleen hiervoor niet makkelijk ICC profielen vinden. Wellicht dat iemand van jullie dat weet?
Gr.,
Wouter
Gr.,
Wouter