D40x met kitlens en macrofotografie
D40x met kitlens en macrofotografie
Hey,
Ik ben soms wat aan het uit proberen met macro fotografie, en nou weet ik dat ik daar niet de juiste lens voor heb, maar wat ik mij afvraag, is wáárom mijn camera soms niet meer scherp wil stellen.
Is dit omdat ik dan té dicht bij het object zit? (bijv een lievenherenbeestje op een blaadje)
Soms heb ik ook het gevoel dat ik mijn camera eerst uit moet zetten voor hij weer "normaal" kan doen.
Hoop dat iemand mij dit uit kan leggen.
Chris
Ik ben soms wat aan het uit proberen met macro fotografie, en nou weet ik dat ik daar niet de juiste lens voor heb, maar wat ik mij afvraag, is wáárom mijn camera soms niet meer scherp wil stellen.
Is dit omdat ik dan té dicht bij het object zit? (bijv een lievenherenbeestje op een blaadje)
Soms heb ik ook het gevoel dat ik mijn camera eerst uit moet zetten voor hij weer "normaal" kan doen.
Hoop dat iemand mij dit uit kan leggen.
Chris
- Cookie1397
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Kan zijn dat je met de kitlent te dichtbij zit en dan niet meer kan scherp stellen. De kortste afstand is ongeveer 10-12 cm. Het kan zijn dat het scherpstelveld (de oplichtende rode vakjes in de zoeker) niet goed kunnen scherpstellen. De 2 buitenste kunnen alleen scherpstellen als het op een horizontale lijn ofzo kan scherpstellen. Volgende link gaat over de d70 en backfocus maar legt o.a. uit waarom een camera wel of niet kan scherpstellen. Is wel in het engels.
http://www.focustestchart.com/chart.html
http://www.focustestchart.com/chart.html
Nikon Z Z & de maskers
Weet je dit wel zeker? Volgens de Nikon site heeft de kitlens (18-55 f/3.5-5.6) bij de D40x een "kortste scherpstelafstand" van 28 centimeter.cookie1397 schreef:De kortste afstand is ongeveer 10-12 cm.
Bovenstaande zou in kunnen houden dat als je dichterbij gaat de camera het onderwerp inderdaad niet scherp kan krijgen. Ik heb deze camera zelf niet, dus kan het niet uit proberen, maar probeer eens op 30 cm afstand een foto te maken, en kijk dan of je scherpe resultaten krijgt. Overigens wordt de afstand van 28 centimeter gemeten vanaf de beeldchip tot aan je onderwerp.celede schreef:...wáárom mijn camera soms niet meer scherp wil stellen...
Post eventueel de resultaten eens.
Het probleem is ook dat hij soms dan niet eens een foto maakt.. Dus daar kan ik niets van laten zienHerman55 schreef: Post eventueel de resultaten eens.

Maar van de foto's die hij soms dat wel maakt, is het gewoon een groene vlek met een rode vlek daarboven op..
Maar ik houd dan idd de camera dichter dan 28 cm op het object..
- cstr1
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Klopt inderdaad wat Herman55 zegt. Als je dan met de D40 te dichtbij komt en je duwt de ontspanknop even in, dan porbeert hij scherp te stellen, dat lukt niet en dus blokkeert hij het verder kunnen indrukken van de ontspanknop.
Uiteraard heb ik het nu over het fotograferen met automatische scherpstelling en op de A-stand. Bij een niet AF-S lens of zonder auto-scherpstelling) gaat het uiteraard wel!
Uiteraard heb ik het nu over het fotograferen met automatische scherpstelling en op de A-stand. Bij een niet AF-S lens of zonder auto-scherpstelling) gaat het uiteraard wel!
D40 met een Nikon 18-55 AF-S in zwart en zilver, 55-200 AF-S, 50mm f/1.8 D AF en 18-70 AF-S, SB-600, omkeerring, IR Remote Control, 52mm 0.45X Wide-Angle Lens en in de broekzak een Minolta Dimage.
- Cookie1397
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Dat zou dan (als alles klopt volgens Nikon) uitkomen op 17 cm lengte van de lens en body tot aan de chip.cookie1397 schreef:Hallo Herman, net weer geprobeerd scherp te stellen met mijn d40 (non X) kom op ongeveer 11 cm, de d40x zal daarin niet verschillen van de gewone d40.
Groetjes Ed
Ik heb het even uitgeprobeerd met de D300 met de 105macro. Nikon geeft op dat de kortste scherpstelafstand 31 cm is.
Gemeten kom ik uit op circa 31 cm (van onderwerp tot het merkje op de body). Dit klopt dus exact. De afstand van het onderwerp tot de voorkant van de lens is circa 14,5 cm.
De vraag die nu overblijft is of Celede probeerd om scherp te stellen binnen die 11 cm, of dat de scherpstel afstand 11 cm of verder weg is. Als dat laatste het geval is, dan kan het mogelijk nog zijn dat er onvoldoende contrast is: zeg maar lijntjes om op te kunnen scherpstellen. Ben eigenlijk wel benieuwd naar de reden.
Herman
ja, ik probeer in zo'n geval scherp te stellen binnen de gemeten aantal cm (11)... hoewel het soms ook het geval buiten de 11 cm is. Dus zoals herman zegt, is er dan waarschijnlijk onvoldoende contrast, al is dat een beetje raar, als ik naar het onderwerp kijk. (ik kan nu geen goed voorbeeld bedenken, waarbij dat was)
- unga
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Celede: heb sinds kort een close up lens gekocht( een +4) waarmee je veel dichter bij je object kunt komen
als je de close up stand op je camera instelt( het tulpje) dan kan je perfecte fotoos maken is nog wel geen macro maar het werkt goed
als je de close up stand op je camera instelt( het tulpje) dan kan je perfecte fotoos maken is nog wel geen macro maar het werkt goed
D-5100
Sigma 10-20 mm HSM, AF-S DX 18-70, Sigma 70-300 APO-HSM, Sigma 150 mm Macro HSM
coolpix s9100
F-75+28-80 mm+75-240 mm
F3 HP + 1.8/50, 2.8/28
Nikon L35AF2
Rollei 35
Canonet 28
Olympus 35 RD
Sigma 10-20 mm HSM, AF-S DX 18-70, Sigma 70-300 APO-HSM, Sigma 150 mm Macro HSM
coolpix s9100
F-75+28-80 mm+75-240 mm