Gedemotiveerd

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Hester

Gedemotiveerd

Bericht door Hester » za mei 10 2008 9:08 am

Hoi,

Ik heb nu een tijdje de Nikon D80
Met de lens af-s nikkor 18-70mm 3.5- 4.5G ED
Maar als ik wil fotograveren en ik zet het toestel op f5.6 dan merk ik voor mezelf dat het toestel te langzaam sluit.
Voor mensen zonder GDLT(gilles de la tourette) is dat makkelijk te doen (neem ik aan)
Maar ik merk bij mij dat het er allemaal niet mooier van wordt.
Terwijl ik dat met olympus niet had. Fotografeerde toen standaard met de Olympus EM-P 50mm F/2.0 Macro.

Dus ik fotografeer nu veel te weinig omdat de meeste foto's gewoon onscherp worden.

Zou een lens met een nog stekere lichtsterkte beter zijn en zo ja welke dan ? of hebben jullie nog anders tips

Groetjes Hester :cry:

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » za mei 10 2008 9:32 am

Hoi Hester,

dat is vervelend zeg. Heb je dat ook bij buitenopnamen en goed licht? Dan zou de sluitertijd bij f5.6 toch op een waarde moeten liggen waardoor het scherp moet zijn.

Plaats ook eens wat voorbeeldfoto's, dan hebben we wat meer info.

GuyVerschuere
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GuyVerschuere » za mei 10 2008 9:37 am

Welke iso-waardes gebruik je? Voorbeeldje?
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod

Weef

Bericht door Weef » za mei 10 2008 9:42 am

Hoi Hester,

Hogere ISO-waarden én een lens met VR zou best wel eens kunnen helpen.

Maar een nieuwe lens is best wel een investering. Het zou handig zijn als je iemand kende met een VR-lens zodat je het een keer kan proberen.

Voorlopig zou ik de ISO-waarden opschroeven (i.c.m. met een zo groot mogelijk diafragma) om bewegingsonscherpte te voorkomen (ik ga er van uit dat dat het probleem is).

De lens van Olympus was erg lichtsterk (F2). Dat is in jou situatie waarschijnlijk bepalend.

Je kan ook overwegen om een standaard Nikkor AF-D 50mm lensje F1.8 te kopen. Goedkoop en nog lichsterker dan de Olympus.

Laat even weten of de gegeven adviezen werken.

Groet,

Marcel

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door EelcoD7100 » za mei 10 2008 10:02 am

Hé Hester, niet je koppie laten hangen hoor.. :)
Ik denk dat de tip van de 50mm 1.8 op zich al een hele goede is, verder zou je er over na kunnen denken die 18-70 te wisselen voor de 16-85vr.
Je hebt dan met deze VR iets meer speling met langzamere sluitertijden..
En verder zou je inderdaad ook wat meer met iso instellingen kunnen experimenteren, dit lost ook vaak veel problemen op...

Succes en de groetjes natuurlijk... :D

Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Dennis71

Bericht door Dennis71 » za mei 10 2008 10:08 am

Geef je camera eens een reset. Misschien staat er wel een instelling niet zoals je graag wilt. Bij de D300 zit er een functie, exposure delay, dit heeft een keer bij bij op "on" gestaan. Erg frustrerend als je niet kan vinden waar het zit, even ervan uitgaande dat je genoeg licht hebt gehad waar je wilde fotograferen.

Ik verwacht aan de andere kant niet echt dat het een instelling is aangezien je aangeeft dat je het hebt vanaf f/5.6, maar het is het proberen waard.

Geef anders eens aan wanneer je dit probleem hebt, welk licht, avond, dag, binnen, buiten....een andere lens kopen kan altijd nog.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za mei 10 2008 10:22 am

Werkte je met die Olympus dan altijd op volle opening? Nee, want je schrijft dat je op 5,6 werkte. Hoe zit dat dan? 5,6 is 5,6, op welk objectief dan ook.
Door die grootste opening van f/2 werd wel je zoeker/matglas een stuk helderder, en aangenomen dat je Olympus een kleinbeeldcamera was, was je zoeker ook veel groter en kon je ook veel beter scherpstellen. Dat is nu eenmaal een nadeel van de DX-zoekers in combinatie met de weinig lichtsterke standaardzooms die helaas nogal in de mode zijn.
En wat bedoel je nu met "te langzaam sluit"? Noem eens een sluitertijd die dan genomen wordt? En bij welke ISO-waarde?
Je schrijft ook niet of dat buiten of binnen gebeurt.

Als ik met een klassieke analoge, manuele camera werk op 100 ISO, dan kom ik buiten, in redelijke schaduw, met diafragma 5,6 nog uit op sluitertijden van 1/125 of 1/60 seconde.
Nu, met de digitale camera's luidt dan constant van de hele club het advies "de ISO op te schroeven". Dat zou eigenlijk het laatste redmiddel moeten zijn. Als je met ISO 200 of 400 en diafragma 5,6 voor jou geen werkbare sluitertijden krijgt zul je wellicht naar een statief moeten grijpen.

Gezien je verwijzing naar Gille de la Tourette voel je je nogal gefrustreerd. Ik ken dat. Laat je door de digitale "revolutie" niet op de kop zitten. Geef als het kan wel wat meer gegevens als je iets vraagt.

Veel succes!
Hartelijke groet, E.M. de Klerk

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » za mei 10 2008 10:58 am

Hallo Hester,

Ik heb even jouw foto's op Flickr bekeken (er zitten erg leuke plaatjes bij!). Wat mij opviel is dat je met de D80 klaarblijkelijk alleen op 100 ISO werkt, terwijl je met de Olympus E500 ook gevoeligheidsinstellingen als 400 ISO gebruikte. De eerste tip zou derhalve zijn om met de D80 ook gerust andere waarden tot zeker 800 ISO uit te proberen. Natuurlijk is een lichtsterker objectief ook een voordeel, zeker in het dichtbij gebied waarin jij zo te zien ook graag werkt. Misschien dat voor dat doel de nieuwe AFS Micro Nikkor 60mm f/2.8 wat voor je is. Jammer genoeg zonder VR, zoals de 105mm f/2.8VR, maar VR is in het macro gebied toch wat minder effectief. Voor een objectief met VR lijkt mij de 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX NIKKOR inderdaad ook een goede suggestie.
Je moet in ieder geval gewoon even doorzetten en de voor jou beste instellingen zien te vinden, want met de D80 zijn beslist zeer goede resultaten te behalen. Veel succes.

Groet,
Jur

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » za mei 10 2008 11:21 am

Ben je er al achter gekomen welke sluitertijd je nodig hebt? Je zou dat buiten eens kunnen uitproberen. Maar misschien is dat ook wisselend?
Maar als je b.v. met 1/300 of 1/400 of 1/500 een scherpe foto kan krijgen, dan kun je daaruit afleiden wat je aan isowaarde en diafragma nodig hebt.
Ik ken je budget niet, maar een camera met een hoge isowaarde zonder ruis (D300) zou dan een uitkomst zijn.
Maar de optie is dus niet goedkoop.

Tammo

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za mei 10 2008 11:47 am

Had ik nog niet eens op Flickr gekeken.
Blijkt dus dat met de Olympus op ISO 400 en met de D80 op ISO 100 wordt gewerkt. Dat zijn TWEE stops verschil.
En ik blijf er dus bij dat je met maximaal ISO 200 of 400 goed uit de voeten zou moeten kunnen.
Hier laat ik het maar weer bij.

Hartelijke groet, E.M. de Klerk

Ko

Bericht door Ko » za mei 10 2008 11:50 am

Tammo Schut schreef:Ben je er al achter gekomen welke sluitertijd je nodig hebt? Je zou dat buiten eens kunnen uitproberen. Maar misschien is dat ook wisselend?
Maar als je b.v. met 1/300 of 1/400 of 1/500 een scherpe foto kan krijgen, dan kun je daaruit afleiden wat je aan isowaarde en diafragma nodig hebt.
Ik ken je budget niet, maar een camera met een hoge isowaarde zonder ruis (D300) zou dan een uitkomst zijn.
Maar de optie is dus niet goedkoop.

Tammo
Volgens mij heeft Maud pas geleden nog bewezen dat je met hooge iso waarders nog top foto's kunt maken, ook op de d80.
Kan me niet voorstellen dat je dus als het licht wat minder is en je stapt over naar bijvoorbeeld iso 800 dat je dan geen mooie platen kunt krijgen.

Hester

Bericht door Hester » za mei 10 2008 11:50 am

Hej,

Bedankt voor de tips allemaal.
Ik fotografeer inderdaad altijd met Iso 100.
Misschien is inderdaad handig om daar eens mee te gaan wisselen :oops:

Buiten gaat het opzich wel maar zodra ik in schaduw plekken ga fotograferen heb ik hezelfde.

Nou ben benieuwd

Foto van gistermiddag rond 17.30
http://www.flickr.com/photos/wesdorpje/ ... 3/sizes/l/

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » za mei 10 2008 11:54 am

En wat bedoel je met onscherp? Als ik je foto's zie dan zijn ze best scherp (tenminste die je op Flikcr hebt staan) maar is de achtergrond normaal onscherp omdat je met 5.6 hebt geschoten. Vooral foto's van dichtbij genomen.
Maar misschien is dit een overbodige opmerking.

Tammo

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » za mei 10 2008 11:56 am

Hester schreef:Foto van gistermiddag rond 17.30
http://www.flickr.com/photos/wesdorpje/ ... 3/sizes/l/
Hester,
Deze foto vertoont bewegingsonscherpte, maar dat is niet verwonderlijk gezien de belichtingstijd van slechts 1/20 sec!! Hogere ISO gebruiken dus.
Jur

Hester

Bericht door Hester » za mei 10 2008 11:56 am

Ik ga natuurlijk geen onscherpe foto's plaatsen op flickr :D ;)

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”