Foto's pinksteren

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JerryBig
Clublid
Clublid
Berichten: 541
Lid geworden op: zo mar 16 2008 4:27 pm
Locatie: Nieuw-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Foto's pinksteren

Bericht door JerryBig » ma mei 12 2008 10:27 am

Hallo,

Van de week werd mij tamelijk laat gevraagd om op 1e pinksterdag foto's te maken in onze kerkdienst, de vaste fotograaf kon niet. Het betrof hier de jaarlijkse belijdenisdienst.
Nu heb ik mijn D80 nog lang niet helemaal onder de knie, maar met de SB800 erop werd het nog een tandje gecompliceerder.
Voeg daarbij dat mijn bewegingsvrijheid in de kerk beperkt was en de lichtinval zeer ongunstig. Tevens beging ik de blunder om alleen jpg te schieten (en dat terwijl ik recentelijk begonnen ben met NEF en CaptureNX) en hem tegewoordig bijna altijd op RAW+JPG zet. Ik ben het simpel vergeten om te controleren :evil: stom, stom, stom!!!!

Ik heb alles met mijn 18-200 VR geschoten. Ik heb geprobeerd zo veel mogelijk indirect te flitsen (maar probeer dat maar eens in zo'n grote hoge oude kerk). De diffusor heb ik van de flitser gehaald om meer bereik te hebben op de telestand (anders zoomt de flitser ook niet mee). Had het boekje van de flitser niet tot mijn beschikking, dus ik weet niet of dat allemaal goed is gegaan (ik heb hem op TTL gezet, dat wist ik nog van mijn SB24 van 15 jaar geleden).
Desalniettemin zijn veel foto's te donker naar mijn zin.

1. te donker en te blauw
<a href="http://picasaweb.google.nl/GerritVanBuu ... 4098"><img src="http://lh4.ggpht.com/GerritVanBuuren/SC ... 8.JPG"></a>

2. te blauw
<a href="http://picasaweb.google.nl/GerritVanBuu ... 3874"><img src="http://lh6.ggpht.com/GerritVanBuuren/SC ... 1.JPG"></a>

3. onjuiste kleuren (mantelpakje was zandkleur)
<a href="http://picasaweb.google.nl/GerritVanBuu ... 3074"><img src="http://lh6.ggpht.com/GerritVanBuuren/SC ... 4.JPG"></a>

4. komt aardig in de buurt van de weerkelijkheid
<a href="http://picasaweb.google.nl/GerritVanBuu ... 6354"><img src="http://lh3.ggpht.com/GerritVanBuuren/SC ... 8.JPG"></a>

5. niet onaardig, maar iets te koel
<a href="http://picasaweb.google.nl/GerritVanBuu ... 2562"><img src="http://lh5.ggpht.com/GerritVanBuuren/SC ... 5.JPG"></a>

6. de ramen waar ik "tegenin" moest schieten.
<a href="http://picasaweb.google.nl/GerritVanBuu ... 6642"><img src="http://lh6.ggpht.com/GerritVanBuuren/SC ... 9.JPG"></a>

NEF had veel kunnen corrigeren achteraf, maar helaas...

Kan iemand mij tips geven m.b.t. instellingen en opmerkingen over bijgesloten foto's? Opmerkingen m.b.t. compositie zijn niet nodig, uiteraard wel welkom.

Een stuk of 15 (van de 100) heb ik in Picasa gezet en kun je hier vinden:

http://picasaweb.google.nl/GerritVanBuu ... Belijdenis

Alle tips en trucs zijn welkom om een volgende keer beter beslagen ten ijs te komen.

Alvast bedankt,

Gerrit
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » ma mei 12 2008 12:31 pm

Indirect flitsen is in zo'n kerk bijna niet mogelijk. Jammer dat er geen EXIF gegevens bij de foto's zitten. Dan zouden we de instellingen kunnen bekijken.

Tammo

Gebruikersavatar
ALE
Clublid
Clublid
Berichten: 6606
Lid geworden op: vr jul 20 2007 10:58 pm
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » ma mei 12 2008 1:44 pm

Inderdaad, je Exif info ontbreekt. Hierdoor wordt het wel een stuk moeilijker om een advies te geven. Ik heb al vaker onderstaande tips geschreven:


Achtergrond moet goed belicht worden in zeer donkere ruimtes (feesten, concerten, kerk, etc), indirect flitsen niet mogelijk
1) Gebruik je camera in M-modus
2) Diafragma vol open (f/2,8 tot f/4)
3) ISO 800-1600
4) Gebruik je brandpuntsafstand als equivalent voor je sluitertijden dus bij 18 mm houd dan 1/18e tot 1/25e aan. Ik gebruik veel mijn 12-24 en fotografeer zelfs met 1/6e uit de hand, want je flitser bevriest het beeld.
5) Flitser instellen op slow-sync of rear curtain
6) Flitser instellen op -0,7 tot -1,0 TTL zonder BL
Met dank aan Opgezetfan voor bovenstaande tip


Gebruik maken van je omgevinglicht d.m.v. indirect flitsen
1) ISO400 of hoger
2) Diafragma f2,8 tot max f4
3) Sluitersnelheid 1/40e
4) Center-metering
5) SB-800 op TTL (niet TTL BL), EV 0,0 tot +0,3, omnibounce niet gebruiken
6) De kop van de SB800 180 graden draaien zodat deze naar achter flitst en weerkaatst via de muur achter je. Mocht die muur niet wit zijn, dan flitser 180 graden draaien en opklappen zodat de hoek 115 graden t.o.v. je onderwerp en weerkaatst via het plafon

Afhankelijk van je omgevingverlichting en de weerkaatsing van de muren / plafon kan het heel goed zijn dat je Flits EV op -0,3 tot -0,7 moet instellen.

De combinatie ISO en diafragma zijn bepalend voor de hoeveelheid licht die een flitser zal/mag afgeven in TTL stand. En dat licht wil je zo min mogelijk hebben. Daarom draai je je ISO waarde op en open je je diafragma. In principe fake je hiermee je flitser. M.a.w. je kunt je omgevinglicht alleen maar beheersen (sturen) d.m.v. je sluitersnelheid. En dat licht wil je juist hebben vandaar dat je de lens langer open laat staan.
Het is belangrijk dat je anticipeert op zaken die komen gaan. Voorbeeld, binnenshuis fotograferen met flits licht als “enige” bron, draai dan je ISO naar 400 of daaromtrent, gebruik een zo lang mogelijke sluitersnelheid om zo gebruik te maken van het omgevinglicht, bijv. 1/40e. Stel je diafragma in op de grootst mogelijke opening, zeg f2.8 tot f4. Je flitser, SB-800 of SB-600 op TTL (niet TTL BL), EV waarde instellen op 0,0 tot +0,3. Het waarom heb ik al eens uitgelegd en je ziet het resultaat zelf bij je eigen foto’s.

Nu ga je van gedimd licht naar buiten waar er volop zon licht aanwezig is. Stel je camera alsvolgt in:
- Laagst mogelijke ISO (100)
- Hoogst mogelijke flits synchronisatie (1/250e of 1/320e, afhankelijk van je camera)
- Het diafragma tussen f8 tot f11
- SB-800 of SB-600 op EV waarde -1,3 tot -1,7 (TTL + BL)
- Flitskop recht naar voren

Dit kun je dus al vooraf doen ! We stellen de camera met een bepaalde reden in op de hoogst mogelijk flits synchronisatie.
1) betere controle over het aanwezige buitenlicht omdat een lager waarde dan de maximale flits synchronisatie de sluitersnelheid geen effect meer heeft op het flitslicht
2) indirect persen we op deze manier de maximale lichtopbrengst uit de flitser. Dit is bijvoorbeeld verdomd gemakkelijk wanneer je een balans moet verkrijgen indien je onderwerp in de schaduw staat tegen een fel verlichte (zonnige) achtergrond.

Indien het bewolkt is heb je ander diafragma’s nodig. Houd zoveel mogelijk vast aan ISO100 en 1/250e of 1/320e (afhankelijk van je camera), is het echt zwaar bewolkt, dan kun je altijd nog kiezen voor ISO200 maar blijf de hoogste flits synchronisatie houden.

Waarom TTL en niet TTL BL
Bij de SB-600 of SB-800 heb je een keuze tussen TTL en TTL BL. Bij de laatste houdt zowel de camera en flitser rekening met het omgevingslicht en beide kunnen de flitssterkte reduceren / beïnvloeden. De flitser mag, indien je gebruik maakt van deze methode, absoluut niet ingrijpen, dit moet je laten regelen door de camera. Vandaar dat je in-house TTL kiest voor deze techniek.

Suc6,



ALE
Laatst gewijzigd door ALE op wo okt 22 2008 2:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Gebruikersavatar
JerryBig
Clublid
Clublid
Berichten: 541
Lid geworden op: zo mar 16 2008 4:27 pm
Locatie: Nieuw-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door JerryBig » ma mei 12 2008 6:12 pm

Alvast bedankt voor alle tips.
Waarom de EXIF ontbreekt weet ik niet, ga ik nog even uitzoeken.
Ik via Picasa2 naar Picasa webalbums ge-upload, zit daar soms het probleem?

Gerrit
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”