D80 of D200

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
stroop

D80 of D200

Bericht door stroop » wo aug 09 2006 12:51 pm

Hoi,

Ik heb de specs van de D80 gelezen en nu twijfel ik nog steeds tussen de D80 en D200 (is toch stukkie sneller).....

Als geld geen probleem is wat zou dan in mijn geval (hobby-fotograaf) de beste keuze zijn.... wil gewoon goede foto's maken.

Ik hoor het graag...

Met vriendelijke groet,

Paul
Middelburg

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » wo aug 09 2006 1:12 pm

Ik zou voor de D80 gaan in plaats van de D200. De foto's zullen er niet minder op worden. ;-)
De besparing op de body kan je investeren in goede objectieven.

hjanssen

Bericht door hjanssen » wo aug 09 2006 1:14 pm

Ik denk dat ook er heleeboel gevoel aan de pas gaat komen: pak eens een D70 of een D200 beet dan weet je dat verschil.

En er zitten ook veel direkte instelmogelijkheden op. En een D200 kun je nu kopen als je hem kan vinden natuurlijk en D80????

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » wo aug 09 2006 2:21 pm

D80

De body registreert alleen maar het beeld. Je kunt beter inversteren in goede lenzen! Die blijven de komende tig jaar bruikbaar en verliezen weinig in waarde.
Over twee jaar is er toch weer een nieuw model, als je dan toch tekort komt kun je alsnog overstappen.

Ik heb persoonlijk nog maar weinig tekortkomingen ontdekt aan de D70...als gevorderde hobbyist!
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » wo aug 09 2006 4:01 pm

Als je je brood moet verdienen met fotografie is een camera als de D200 met magnesium behuizing en extra goede afdichting zeker aan te bevelen. Voor semi-pro/hobby gebruik is dat allemaal niet zo erg belangrijk en kan je dus kosten besparen.

Joost Wouters

Bericht door Joost Wouters » wo aug 09 2006 5:43 pm

Ligt er aan wat hij wil gaan fotograferen... Als het in stoffige of vochtige omstandigheden is, lijkt het mij duidelijk.

En het klopt dat als je geld uitspaart dat je dat kunt nvesteren in goede objectieven maar.

Maar ik las dat iemand zei, als je over twee jaar tekort komt en er is dan een nieuw model kun je die nog kopen. Maar dan ben je uiteindelijk nog meer kwijt...

Afdichtingen, magnesium en het gevoel van de D200 (evt. met grip) is gewoon weg fantastisch.

ThunderNet

Bericht door ThunderNet » wo aug 09 2006 9:45 pm

Vergeet idd niet dat de D80 stuk kleiner is.. Als je ze de D50 / D70s / D80 naast elkaar zet. Zie je dat de D80 eigenlijk hetzelfde formaat heeft als de D50, een stukje kleiner dan een D70s dus. En veel kleiner dan een D200.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » wo aug 09 2006 10:08 pm

Beide camera's hebben dezelfde sensor. Zolang je RAW fotografeert zul je (vrijwel) geen verschil zien bij dezelfde sluitertijd/diafragma/ISO. Hiervoor is het objectief vele malen bepalender.

Voor de D80: licht, kleiner, scène presets, minder instelknoppen, sluitertijd tot 1/4000, SD geheugenkaart

Voor de D200: zwaar, groter, ligt goed in de hand, veel instelknoppen, toeters en bellen zoals GPS, stevige magnesium body, sluitertijd tot 1/8000, continu AF, hogere snelheid tot 5 foto's/ sec. CF geheugenkaart

Beiden: layout menustructuur, compatibel met vrijwel alle Nikkor objectieven, keuze uit RAW en Jpeg, 10,2 Mp, dezelfde batterij, zelfde ISO gevoeligheid

De D200 is inmiddels een half jaar (nog maar...) uit: er zijn veel reviews en gebruikservaringen mee te vinden. Het ding is inmiddels ruim verkrijgbaar. Zowel in de fotohandel als online kun je er binnen een dag eentje aanschaffen en gebruikern. De D80 moet nog gedistribueerd worden en het kan dus wel even duren voor je hem in je handen hebt en dus sowieso een plaatje kunt gaan schieten. De Nikon NL site kondigt aan dat-ie "waarschijnlijk in september" geleverd wordt. Recente ervaring met distributie van nieuwe producten geven niet veel hoop.

allemaal factoren, die samen met je beschikbare budget bepalen wat je aanschaft. Ik zal met mijn recent aangeschafte D200 nog heel lang gelukkig zijn.
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

ThunderNet

Bericht door ThunderNet » wo aug 09 2006 10:21 pm

en de D200 heeft een snellere flash sync :)

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » wo aug 09 2006 10:24 pm

De D80 gaat ook als kit geleverd worden met het nieuwe 18-135mm DX objectief!

Gr, Marnix

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » wo aug 09 2006 10:28 pm

Nog een onderscheid: de D80 wordt met Capture NX geleverd, de D200 nog steeds met Picture Project :lol: :lol:
Het moet niet gekker worden.

Groeten,
Marnix

Joost Wouters

Bericht door Joost Wouters » do aug 10 2006 8:46 am

MvBoetzelaer schreef:Nog een onderscheid: de D80 wordt met Capture NX geleverd, de D200 nog steeds met Picture Project :lol: :lol:
Het moet niet gekker worden.

Groeten,
Marnix
Dat meen je niet?!?!

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » do aug 10 2006 10:32 am

Dat meen ik wel degelijk. Kijk maar op de Nikonsite onder bijgeleverde Accesiores.

Groeten,
Marnix

Joost Wouters

Bericht door Joost Wouters » do aug 10 2006 12:50 pm

MvBoetzelaer schreef:Dat meen ik wel degelijk. Kijk maar op de Nikonsite onder bijgeleverde Accesiores.

Groeten,
Marnix
Dan ga ik bellen en regelen dat ik die als nog krijg! Zou het slecht vinden als het zo zou zijn!

Joost Wouters

Bericht door Joost Wouters » do aug 10 2006 12:51 pm

MvBoetzelaer schreef:Dat meen ik wel degelijk. Kijk maar op de Nikonsite onder bijgeleverde Accesiores.

Groeten,
Marnix
Oplaadbare Li-ion batterij EN-EL3e, Snellader MH-18a, Bodydop BF-1A, Draagriem AN-DC1, Audio/videokabel EG-D2, USB-kabel UC-E4, Beschermkap LCD-Monitor BM-7, Oculairrubber DK-21, Oculairkapje DK-5, Beschermkapje flitsschoen BS-1, Nikon PictureProject Software cd-rom, Gebruikershandleiding

Schijnbaar roch niet...

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”