Standen M,P, Auto

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
Jacko Duker
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Standen M,P, Auto

Bericht door Jacko Duker » di mei 13 2008 10:24 am

Beste lijsters,

Na een prachtig zonnig Pinksterweekeinde kom ik met een paar vragen bij jullie.

In de AUTO stand komt de flitser niet naar buiten als er voldoende licht is. En dat zie je dan terug in de gezichten, teveel schaduw/donkerte.
Nu ging er een belletje rinkelen dat je ook een invulflits kunt gebruiken.

Daarvoor zette ik de camera op M, en tot mijn verbazing ging dat goed, de belichtingsmeter in de gaten gehouden, en zelfs aanpassingen gedaan op de sluitertijd en diafragma. De flitser aan en een paar leuke foto's gemaakt.

Echter op het laatst zag ik de P stand, en die regelt diafragma en sluitertijd zelf en toch kan ik flitsen.

Wat zijn de grote verschillen en wat raden jullie mij aan om te gebruiken.

Dank,

Jacko
Nikon D7000; Sigma 10-20 1:4-5.6 DC HSM; Nikkor AF-S 35 mm 1:1.8G; Tamron 17-50 F/2.8 VC; Nikkor 70-300 VR
Apple minded.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » di mei 13 2008 10:45 am

P.S.A.M je regelt zelf of je flitst of niet, ongeacht de lichtomstandigheden
Auto. De camera regelt voor jou of er wordt geflitst, of niet.

Daarom fotografeer ik nooit in de auto stand

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di mei 13 2008 10:49 am

Allereerst dit soort simpele dingen zijn ook in je handleiding te lezen.

De auto stand zegt het zelf al: alles is automatisch, je kunt zelf niets instellen.
De P-stand: camera selecteert voor jou de sluitertijd en diafragma, maar je hebt wel de mogelijkheid om diverse aanpassingen te doen, zoals flitser, wb etc.
De A-stand is de stand voor de diafragma voorkeuze. Jij kiest een diafragma, de camera zorgt voor de bijbehorende sluitertijd. Ook hier heb je de vrijheid om alles in te stellen.
De S-stand is de stand voor sluitertijd voorkeuze. Jij kiest een sluitertijd en de camera zorgt voor de bijbehorende diafragma. Hier heb je ook de vrijheid alles in te stellen.
De M-stand: is volledig handmatig, dus alles stel je zelf in van wb tot sluitertijd en van ISO tot diafragma.

A-stand kies je als je de controle wilt over de scherptediepte.
S-stand voor de controle over objecten "bevriezen" of meetrekken.
M-stand voor bijv panorama's waar elke opname gelijk moet zijn.

Ik fotografeer nooit in de AUTO stand (simpelweg omdat de D300 geen AUTO kent ;))
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Jacko Duker
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jacko Duker » di mei 13 2008 10:56 am

Opgezetfan schreef:Allereerst dit soort simpele dingen zijn ook in je handleiding te lezen.Ik fotografeer nooit in de AUTO stand (simpelweg omdat de D300 geen AUTO kent ;))
Beste Opgezetfan,
Ik lees dit ook wel in de manual alleen ik ben helemaal nieuw met een digitale spiegelreflex camera! En tussen lezen en doen zit een groot verschil!

En daarom was mijn vraag ook duidelijk wat is het verschil tussen M en P.
En ik begrijp nu dus dan ook dat P een soort van AUTO stand is en dus beter te gebruiken is door de beginnende gebruiker dan de M. (Alhoewel daar weer meer te leren valt)
Nikon D7000; Sigma 10-20 1:4-5.6 DC HSM; Nikkor AF-S 35 mm 1:1.8G; Tamron 17-50 F/2.8 VC; Nikkor 70-300 VR
Apple minded.

a3sfoto

Bericht door a3sfoto » di mei 13 2008 2:28 pm

Hoi Jacko,

Inderdaad is de P stand eenvoudiger voor de beginnende fotograaf maar je leert het meeste met de M stand omdat je dan bewust instellingen kiest en die weer terug ziet en daardoor leer je het belichten sneller beheersen, althans dat is mijn ervaring geweest.
Flitsen in de P stand geeft bij mij mooiere resultaten dan flitsen in de M stand met dezelfde instellingen.
Zeker als ik flits in de D-TTL stand. Hoe dit komt ben ik nog niet achter.
Misschien heeft iemand daar wel antwoord op.
Ik gebruik de Fuji S3Pro met de SB-80DX.

Succes verder Jacko

Groet Adri

GuyVerschuere
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GuyVerschuere » di mei 13 2008 3:17 pm

Ik gebruik (bijna) altijd de A stand. Eens je doorhebt wat diafragma doet werkt dit best eenvoudig en snel. Daarbij heb je dan ook geen gedoe om de juiste sluitertijd te regelen, de camera doet de rest. Uiteraard heb je in de M stand volledige controle, maar dat gaat dan ten koste van de snelheid waarmee je werkt.
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod

wouterboon

Bericht door wouterboon » di mei 13 2008 5:40 pm

Korte aanvulling op Opgezetfan (en heeeeeele korte uitleg over diafragma en sluitertijd):

Diafragma: hoger getal, meer scherp op de foto, langere sluitertijd (meer scherptediepte, leuk voor bijv. landschappen). Kleiner getal, minder scherp op de foto, kortere sluitertijd (kleinere scherptediepte, leuk voor bijv. portretten die los van de achtergrond moeten komen)

In de M-stand zoek je alles helemaal zelf bij elkaar (zowel diafragma als sluitertijd) en let je op je belichting. In de P-stand hoeft dat niet, de camera zorgt ervoor dat de verhouding sluitertijd/diafragma altijd de juiste belichting oplevert. Als je aan de instelwieltjes draait, zul je zien dat de verhouding sluitertijd/diafragma in de P-stand verandert, maar telkens een goede belichting zal geven. Als je daarnaast onthouden hebt wat het effect van het diafragma icm sluitertijd is, dan kun je dus de verschillende diafragma/sluitertijd-verhoudingen gebruiken om op je onderwerp af te stemmen.

Ik hoop dat dat iets toevoegt aan de antwoorden hierboven.

Gr.,

Wouter

Mike-Nikon
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Mike-Nikon » di mei 13 2008 7:12 pm

P stand
En geef daarna een slinger aan 1 van de wieltjes om het diafragma naar mn zin te zetten.

Werk zelden op de M stand wand die doet voormij het zelfde als de P stand.
Lichtmeten en scherptediepte controlle......KLIK......een foto :-)
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”