HTMC tegen flare?

Discussies over filters
Plaats reactie
miesnert

HTMC tegen flare?

Bericht door miesnert » di mei 13 2008 1:56 pm

Ik heb een op zich goede groothoek lens, overdag vindt ik 'm prachtig. Waarmee ik als ik 's nachts fotografeer veel meer last van flare heb dan bij al mijn andere lenzen. De lens is niet gecoat, ik zit te denken dat als ik er een een HTMC gecoat UV filter op zou draaien ik misschien minder last van flare zou hebben.

Klopt dit of krijg ik met een filter juist nog meer flare dan zonder met een ongecoate lens?

Rogier

Bericht door Rogier » di mei 13 2008 2:00 pm

Een filter geeft altijd extra kans op flare. Wanneer je echt veel last van flare hebt is een van de eerste dingen die normaal aangeraden worden het verwijderen van je filter. Het toevoegen van een filter zal je flare dus niet verbeteren, maar zeer waarschijnlijk zelfs verergeren.

In de gevallen dat je wel een filter gebruikt is het idd beter om een multi-gecoat (HMC) filter te gebruiken ipv een ongecoat filter. Dit omdat een HMC filter de kwaliteit minder zal verslechteren dan een ongecoat. Een filter zal de kwaliteit nooit verbeteren.

Om welk objectief gaat het hier?

miesnert

Bericht door miesnert » di mei 13 2008 2:12 pm

't gaat om de Tokina 20-35/3.5-4.5 groothoekzoom.
Bij weinig licht of overdag vindt ik 'm prima voor wat ik er mee wil bereiken. Echter echt in het donker met langere sluitertijden en (felle) straatverlichting eeft ie in sommige gevallen echt ongelooflijk veel flare. Ik weet dat het een goedkope lens is en ik denk dat ik binnenkort een Tokina 17 mm AT-X PRO/3.5 groothoek prime ga kopen, maar op zich zou ik de 20-35 er wel bij willen blijven gebruiken voor het 20-28 gebied. Vandaar...

Plaats reactie

Terug naar “Filters”