Aperture2

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
evertfoto

Aperture2

Bericht door evertfoto » do mei 15 2008 9:25 pm

Heb onlangs Aperture2 op mijn Mac geiinstalleerd en ben er nu mee aan het stoeien. Een leuk programma met veel correctiemogelijkheden.
Zal eerdaags wat voor en na plaatjes laten zien.

Olijfje

Bericht door Olijfje » wo jun 04 2008 12:55 pm

Ik ben heel erg benieuwd naar je bevindingen.
Met m'n D300 werd NX1 meegestuurd, maar ik twijfel zwaar of ik Aperture of NX1 ga gebruiken.
Ik ben vooral benieuwd naar betere weergave van kleur en scherpte in ofwel Aperture of NX1. Hoor graag van je. (en hoop dat Aperture gaat 'winnen' omdat ik dan niet weer een nieuw programma hoef te leren kennen).

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » wo jun 04 2008 1:04 pm

Ik heb een paar weken geleden ook 'ns gespeeld met Aperture. De RAW omzetting van NX vond ik aanmerkelijk beter.
Aperture is wel de betere wat bedieningsgemak betreft.

Olijfje

Bericht door Olijfje » wo jun 04 2008 2:34 pm

@onno,
Waarin vond je vond je de RAW omzetting beter?
En is dat een constante? B.v. in Aperture altijd te rood, of groen.
Als dat zo zou zijn, zou nl evt een vaste aanpassing kunnen worden gemaakt.

Onno
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » wo jun 04 2008 3:36 pm

Het ging me niet zozeer om de kleur maar wel om de scherpte-indruk. Vond ik minder goed bij output van Aperture.
Capture NX kan bijvoorbeeld automatisch chromatische aberratie corrigeren aan de hand van gegevens uit het NEF bestand, dat kunnen andere pakketten zoals Aperture niet.

Olijfje

Bericht door Olijfje » vr jun 06 2008 8:12 am

Gisteravond Aperture en NX naast elkaar open gehad en vergeleken (Daar was m'n iBook G4 overigens niet echt blij mee. Zo sloom als dat was) Echt grote verschillen merkte ik niet. Mogelijk dat in NX de indruk iets scherper was. Enige aanpassing in Aperture maakte dat verschil nihil.
Wat betreft de interface, echt vreselijk vond ik NX nu ook weer niet.
Maar Aperture steekt er verhoudingsgewijs wel ver bovenuit.
Wel had ik het idee dat de ruis in Aperture iets sterker was.
Maar is dat goed te vergelijken op een beeldscherm?

Wat ik wel hinderlijk vond was dat View NX er steeds (na nog geen 2 minuten) uitklapt, ook na de laatste update. (Leopard 10.5.3)

Remco Jan

Re: Aperture2

Bericht door Remco Jan » za jun 14 2008 6:36 pm

evertfoto schreef:Heb onlangs Aperture2 op mijn Mac geiinstalleerd en ben er nu mee aan het stoeien. Een leuk programma met veel correctiemogelijkheden.
Zal eerdaags wat voor en na plaatjes laten zien.
Tot voor kort was ik een enthousiaste Lightroom gebruiker, maar sinds Aperture 2 er is, ben ik verkocht. Vooral als je veel foto's in 1 sessie wil verwerken is Aperture 2 geweldig. Ik had pas nog een collectie foto's uit 2006, die ik geladen heb in Aperture. Binnen 20 minuten was alles voorzien van de juiste keywords, terwijl dat nou typisch van die taken zijn die je bij voorkeur uitstelt omdat het zo veel werk is....

rbojanssen

Re: Aperture2

Bericht door rbojanssen » vr jul 04 2008 10:07 am

Remco Jan schreef: Tot voor kort was ik een enthousiaste Lightroom gebruiker, maar sinds Aperture 2 er is, ben ik verkocht. Vooral als je veel foto's in 1 sessie wil verwerken is Aperture 2 geweldig.
Idem hier. Ben het programma ook sinds een week aan het testen. Niks dan positieve ervaring. Is wel even wennen aan de worklfow (Magoed als je door Windows "verdorven" bent dan moet je aan alles onder Mac OS wennen:P) maar als je het ook doorhebt werkt het super. Ben momenteel bezig met de nabewerking van een bruidsreportage (in RAW) en het werken met projecten / mappen en albums werkt super.

Met de Colorvision Spider een kleurprofiel aangemaakt en als test eens wat foto's geëxporteerd naar een anders gekalibreerd systeem, zag er perfect uit.

Zal mijn verdere bevindingen hier posten.

Arabia
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Arabia » vr jul 04 2008 8:51 pm

Ik moet ook zeggen dat ik voorheen een Lightroom en NX user was.
Ik heb onlangs een Mac Pro gekocht en inmiddels werk ik met Aperture 2 en de laatste versie van Capture One van Phase One software.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat de ontwikkelaars van Phase One software de bedenkers zijn van RAW.
De laatste versie van Capture One 4.1 is een zeer sterke RAW processor.

Om nu gelijk te stellen dat dit pakket het beste is gaat wel héél kort door de bocht
echter ik weet op dit moment niet echt een pakket wat beter presteerd dan
Capture One.

Hier de link : http://www.phaseone.com/4/

Groet'n
Lawrence
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”