Groepsfotografie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Marcel Bandel
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Groepsfotografie

Bericht door Marcel Bandel » vr mei 16 2008 11:11 pm

Ik ben op zoek naar wat aanwijzingen om vijftal groepen op de foto te zetten. Alhoewel de mensen zakelijk zijn gekleed wil ik toch graag een spontane foto maken, waarin niet al te formeel in wordt geposeerd. Heeft iemand hiervoor goede en bruikbare tips? De kleinste groep bevat 5 personen de grootste groep is 10 personen. Ik heb zelf het gevoel dat het foto's moeten worden waarop mensen niet te statig poseren, maar juist iets van levendigheid en ook eenheid in moet zitten.

Is er iemand die me kan vertellen hoe ik dit kan klaar spelen? Welk objectief is hiervoor het meest en best bruikbaar. Indien het weer het toelaat wil ik dit buiten doen, dus zonder kunstlicht of flitser.

Met vriendelijke groet,
Marcel Bandel
NCN lid. Nikon D200, Nikon D300, Nikon D3s, Nikon AF VR 105 Micro, AF-S 70-200 VR, Nikon AF-S 24-70. Nikon AF-S 14-24, Nikon Af-s 200-400 F4 VRIISB-800, SU R1C1

evertfoto

Bericht door evertfoto » za mei 17 2008 10:07 pm

Marcel,
Om een groep mensen niet al te stijf op de foto te zetten zijn er vele mogelijkheden.
Wat van belang is hoe de onderlinge verstandhoudingen binnen de gorep zijn.
Gebruik in geen geval een groothoeklens, het liefst een lens die overeenkomt met de ouderwetse 50mm.
Daarmee blijven de lichaamsverhoudingen zoals hoofden, armen, enz zoals ze behoren te zijn. Zorg voor een rustige achtergrond. Je kunt zelf ook een hoger standpunt innemen door op een huishoudtrap te gaan staan.

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door hans1956 » za mei 17 2008 10:13 pm

Marcel,

Inderdaad er zijn vele leuke mogelijkheden te bedenken. Wanneer je buiten gaat fotograferen kijk uit dat de zon niet te fel schijnt. Zeker niet wanneer de zon achter je staat. De mensen die jij fotografeert knijpen dan namelijk hun ogen dicht. Is geen gezicht!!

Succes Hans
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

Marcel Bandel
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Marcel Bandel » za mei 17 2008 11:15 pm

Dank jullie wel voor de aanwijzingen. Fijn te horen dat deze aanwijzingen worden gegeven. :)

Met vriendelijke groet,
Marcel
NCN lid. Nikon D200, Nikon D300, Nikon D3s, Nikon AF VR 105 Micro, AF-S 70-200 VR, Nikon AF-S 24-70. Nikon AF-S 14-24, Nikon Af-s 200-400 F4 VRIISB-800, SU R1C1

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”