Tokina 100mm & Tamron 90mm

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
Hester

Tokina 100mm & Tamron 90mm

Bericht door Hester » za mei 17 2008 5:15 pm

Hej,

Ik wil graag een Lens met Macro & portret functie.
Nu heb ik deze twee lensen op het oog Tokina 100mm - Tamron 90mm
omdat deze twee lenzen binnen mijn budget passen.

Nu weet ik niet de grote verschillen en heb ik er dus weinig kaas van gegeten.
Toen ik nog met olympus fotografeerde had ik een 50mm macro lens.
Alleen soms had ik dan moeite met de afstand vooral met insecten.

Dus wie kan mij enige tips geven.

Gr. Hester :wink:

ps niet om onaardig te doen maar over de nikon 105mm VR heb ik al genoeg gelezen en vallen buiten mijn budget. :wink:

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za mei 17 2008 5:39 pm

De Tokina ken ik niet, maar schijnt niet gek te zijn. De Tamron 90mm is echter al heel lang een enorm goed aangeschreven lens, en terecht! Hij is mega-scherp.

Met de Tamron kan je niet fout zitten! Ook niet met de Sigma 105mm of de Nikon 60mm. Ook is er nog een erg goede 70mm van Sigma.

Ach, koop gewoon de Tamron en ga schieten. Krijg je geen spijt van! ;-)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » za mei 17 2008 6:50 pm

Aan beiden zul je je geen buil vallen :wink: Ze zijn alletwee goed, ik heb zelf de tokina en een vriendin heeft sinds kort de tamron.
Say what you like
Do what you feel

AlwinSitton

Bericht door AlwinSitton » za mei 17 2008 6:55 pm

Als ik zou mogen kiezen, zou ik toch voor de Tokina gaan. De Sigma zou voor mij sowieso geen optie zijn. Deze maakt teveel geluid.

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » za mei 17 2008 6:58 pm

AlwinSitton schreef:Als ik zou mogen kiezen, zou ik toch voor de Tokina gaan. De Sigma zou voor mij sowieso geen optie zijn. Deze maakt teveel geluid.
Nou mijn Tokina is ook niet bepaald stil vind ik als ie op AF staat.
Say what you like
Do what you feel

AlwinSitton

Bericht door AlwinSitton » za mei 17 2008 7:02 pm

Antoinette schreef:
AlwinSitton schreef:Als ik zou mogen kiezen, zou ik toch voor de Tokina gaan. De Sigma zou voor mij sowieso geen optie zijn. Deze maakt teveel geluid.
Nou mijn Tokina is ook niet bepaald stil vind ik als ie op AF staat.
Ah, dat wist ik niet. Ik dacht dat de Tokina weer stiller was.

Hester

Bericht door Hester » za mei 17 2008 7:19 pm

Antoinette schreef: Nou mijn Tokina is ook niet bepaald stil vind ik als ie op AF staat.
schrikt het de beestjes erg af ? :)

Gr.Hester :wink:

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » za mei 17 2008 7:31 pm

Ik heb van al die objectieven alleen de Sigma 105mm geprobeerd en die vond ik voor macro erg leuk, maar als je er eens een portretje op F/2.8 mee wil schieten schrik je van de matige prestaties. Ik weet niet hoe dat bij de andere objectieven is, want, natuurlijk, ze zijn geoptimaliseerd voor macro.

ducaudi

Bericht door ducaudi » za mei 17 2008 7:47 pm

Ik heb ook even de tokina 100mm f2.8 gehad en vond ik zéér goed.
goed van bouw en goed van kwaliteit.

Dat de tamron ook goed is van kwaliteit zal zeker zijn, maar ik heb toch mijn twijfels over de bouw van de lens. Heb al een paar tamron's gehad en de bouw is stuk minder tov sigma,nikon en tokina.
Alleen mijn tamron 180mm macro heb ik nog. Maar deze is dan terug minder geschikt voor portret.

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » za mei 17 2008 8:20 pm

Hester schreef:
Antoinette schreef: Nou mijn Tokina is ook niet bepaald stil vind ik als ie op AF staat.
schrikt het de beestjes erg af ? :)

Gr.Hester :wink:
Nee hoor, nooit iets van gemerkt in elk geval. Die schrikken eerder van mij :wink:
Say what you like
Do what you feel

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za mei 17 2008 8:25 pm

Tom schreef:Ik heb van al die objectieven alleen de Sigma 105mm geprobeerd en die vond ik voor macro erg leuk, maar als je er eens een portretje op F/2.8 mee wil schieten schrik je van de matige prestaties. Ik weet niet hoe dat bij de andere objectieven is, want, natuurlijk, ze zijn geoptimaliseerd voor macro.
De Tamron is juist al heel snel optimaal scherp. Al vinden sommigen dat voor portretten minder geschikt, vind ik dat persoonlijk alleen maar prettig; zachter maken kan ik altij nog heel eenvoudig doen.

De Tamron is overigens veel beter gebouwd dan het gevoel dat je er wellicht bij hebt als je hem voor het eerst hanteert!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Mieke53
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Mieke53 » za mei 17 2008 11:42 pm

Tom schreef:Ik heb van al die objectieven alleen de Sigma 105mm geprobeerd en die vond ik voor macro erg leuk, maar als je er eens een portretje op F/2.8 mee wil schieten schrik je van de matige prestaties. Ik weet niet hoe dat bij de andere objectieven is, want, natuurlijk, ze zijn geoptimaliseerd voor macro.
De Nikon 105 maakt zowel mooie macro´s als portretten heb ik weleens gelezen op dit forum.
Sla je 2 vliegen in 1 klap :wink: .
Sla je ook wel 2 x groter gat in je portemonnee :oops:
Maar je schaft ´m maar 1x aan :wink:

Gr.

Mieke

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”