Vandaag was het ideaal weer om interieur foto's te maken.
Graag jullie reactie
Foto 1

Foto 2

Foto 3

Foto 4

Foto 5

Foto 6

Hallo Irwan,Pancaran's schreef:Helemaal met Ale eens, alleen foto 1 kan iets lichter op mijn monitor gezien dan!!
Denk dat er nog aan de scherpte wel wat te doen is. Heb effe wat geshopt en het kan zeker, als je wilt dat ik hem weg haal, laat maar horen.
groet, Irwan
Hallo Riemken,Riemke schreef:Met welk objectief heb je gewerkt Noel? Ik zie dat je zowel de Tokina als de Nikon 17-55 hebt. Dit zijn beide objectieven waarmee je in principe ragscherpe foto's moet kunnen maken, zeker met een diafragma van 7.1.
Heb je vanaf statief gewerkt? Is denk ik noodzakelijk met dit soort foto's.
Dit overigens zoals ik er tegenaan kijk, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik deze foto's nog niet vaak gemaakt heb.
De expert op dit gebied vind ik Kees van Pelt (KVP). Vraag hem maar eens advies, hij hakt vaker met dit bijltje :D
De kleuren mogen wat mij betreft ook wat pittiger, maar ook dat is uiteraard persoonlijke smaak. Ik heb dezelfde foto ook even opgepakt om te laten zien wat ik bedoel:
Voor mij zijn 1, 4 en 6 de mooiste platen!
Noël wat de kleuren betreft, het zou iets pittiger kunnen, hier nog iets aangepast:Noël schreef: Hallo Irwan,
Hoe heb je dit voorelkaar gekregen? De foto ziet er een stuk beter uit. Ik heb alleen Lichtroom gebruikt en volgens mij kun je dan niet zoals hier verscherpen.
Kun je mij een korte uitleg geven hoe je dit in Photoshop gedaan hebt.
Bedankt.
MvrG,
Noël
Hallo Irwan,Pancaran's schreef:Noël wat de kleuren betreft, het zou iets pittiger kunnen, hier nog iets aangepast:Noël schreef: Hallo Irwan,
Hoe heb je dit voorelkaar gekregen? De foto ziet er een stuk beter uit. Ik heb alleen Lichtroom gebruikt en volgens mij kun je dan niet zoals hier verscherpen.
Kun je mij een korte uitleg geven hoe je dit in Photoshop gedaan hebt.
Bedankt.
MvrG,
Noël
Wat heb ik gedaan in CS3:
1. Smart Sharpen 160 %, radius 0,4 %
2. Unsharp Mask 160%, radius 0,2 %, treshold 0
3. Saturation + 15
Aanvankelijk heb ik eerst de verzadiging opgeschroefd en daarna verscherpt, maar ik zag toen dat de ruis toenam. In de volgorde zoals hierboven beschreven werd het beter.
That's all Folks en slechts minder dan 1 minuut werk, was meer tijd bezig met opslaan en op mijn website zetten, dan het bewerken.
Mijn laatste versie vind ik beter dan die van Riemke omdat je daar nogal wat oneffenheden ziet, met name aan de randen van de stoelen. Hoe je dat precies noemt weet ik niet.
Groet,
Irwan
Hallo Fera Albi,Fera Albi schreef:Mooie platen Noël!
Technische opmerkingen over scherpte en verzadiging deel ik met de voorgaande reacties, dus daarover ga ik niet verder uitweiden.
De compositie is in mijn ogen het mooist in foto's 6, 4 en 1 (in die volgorde)
De nrs. 2 en 3 missen wat 'spanning'. Foto 3 lijkt ook heel sterk uit twee delen (onder en boven) te bestaan.
De typische perspectief-vertekening die optreed als je een groothoek niet goed horizontaal houdt (taps toelopende verticale lijnen) heb je prima onder controle gehouden.
Het mooist blijft voor mij de beeldopbouw in foto 6:
Hier werkt de perspectief-vertekening van het objectief, de symmetrie van het plafond en de flessen in de koelvitrines mooi samen en geven een vluchtpunt naar het beeldcentrum (ergens net boven de koffiemachine).
Mooie serie, ben heel benieuwd waar dit was...
Ik vermoed dat je Jpeg-artefacten bedoelt, wellicht heeft Riemke meer dan 1 keer opgeslagen of een te hoge compressie gebruikt.Pancaran's schreef:Mijn laatste versie vind ik beter dan die van Riemke omdat je daar nogal wat oneffenheden ziet, met name aan de randen van de stoelen. Hoe je dat precies noemt weet ik niet.