Nu vraag ik me alleen af waar ik verstandiger aan doet, het kopen van een D40, D40x of D60 ? De prijsverschillen zijn niet heel groot, al zijn ze toch ook weer niet te verwaarlozen en waarom betalen voor iets dat je niet gebruikt ??
Het verschil tussen de camera's is me redelijk duidelijk. Het belangrijkste verschil tussen de D40 en de D40x zijn het aantal megapixels. Nou ben ik niet iemand die snel hele grote vergrotingen zal laten maken, dus lijken me 6 megapixels wel genoeg... Maar nu ben ik weer een paar sets van body en lens tegen gekomen waarbij het prijsverschil tussen de D40 en D40x slechts € 24,- euro was, dan vraag ik me toch af... tóch maar voor de D40x gaan dan ??? want je weet nooit of je ooit nog eens 10 megapixels nodig hebt. (zijn er trouwens naast het verschil in megapixels nog andere verschillen tussen de D40 en de D40x ?)
Het grote verschil tussen de D40(x) en de D60 is het Antistof system, op een website las ik:
Het zal ongetwijfeld een mooi systeem zijn, maar is dat het een prijsverschil van € 35,- met de D40x en € 169,- met de D40 waard? En wat zijn de andere belangrijke verschillen tussen de D60 en de D40(x) ??Een belangrijk nieuw kenmerk voor Nikon’s instapmodel is de integratie van een antistof systeem. Een dergelijk systeem staat hoog op het verlanglijstje van de fotograaf en voorkomt teleurstelling en een hoop retoucheerwerk. Het zogenaamde Airflow Control System juich ik dan ook van harte toe daar stofdeeltjes een vervelend onderwerp is, waar echter iedere DSLR fotograaf wel mee geconfronteerd wordt.