Ik blijf het moeilijk vinden, hoor/lees graag suggesties/tips/opmerkingen die ik kan gebruiken aanstaande zaterdag.
1.

2.

3.

4.

Gr.
Maud
Martijn,Opgezetfan schreef:Een hele belangrijke tip: De WB goed in de gaten houden, want vanaf het moment van zonsondergang tot duisternis, veranderd je WB per minuut van temperatuur.
Bij jou foto's is dat goed te zien, je WB stond waarschijnlijk hetzelfde en je ziet de foto's blauwer worden van foto 1 naar 4.
Oplossing: Schiet in RAW, of let goed op in JPG.
Ho Ho Ho maar, wil me schoenen aanhouden alsjeblieft!!ALE schreef:Zeg tante, wilt u even stoppen ! Straks steekt u met kop en schouders boven ons uit![]()
![]()
![]()
(doe je toch al)
Wederom goed gedaan Maud. #3 had voor mij iets lichter gemogen. Ben trouwens ook zeer benieuwd naar de tips van Martijn m.b.t. de WB
CU,
ALE
thanks, zit aan Den haag te denken...Dennis71 schreef:Ja Maud...nummer 4 is wel erg fraai. Ga jij de volgende shoot regelen?
Ik heb snel wat geprobeerd, heb WB op auto gezet. Toen werd de foto al minder blauw. En ik kan de temperatuur zelf instellen trouwens bij de D80.Opgezetfan schreef:Als je in RAW schiet, kan je in de rawconverter (in PS CS3 althans) de WB zelf aanpassen. Schuif daar eens mee en kijk wat er gebeurd. Je WB moet iig warmer bij 2 t/m 3 dus een hogere kleurtemperatuur kiezen.
Als je dit op camera al wil doen is dat alleen goed te doen door je WB op een eigen gekozen temp. te zetten en dan eerst een testshot te maken en op je display te kijken of het naar wens is. Ik schat dat je foto 3 en 4 zo rond de 3500-4500 K liggen