Digitaal omzetten naar vierkant formaat

Discussies over fotobewerking en archivering
Perry Timmers

Digitaal omzetten naar vierkant formaat

Bericht door Perry Timmers » wo mei 21 2008 1:11 pm

Ik ben zelf helemaal verzot vierkante afdrukken en fotolijsten.

Kan iemand mij helpen om een goede workflow te maken om met mijn D300 gemaaktje kiekjes om te zetten naar een vierkant formaat (12x12, 8x8 en 6x6) mag zowel in Photoshop als Capture NX (liefst het laaste want ik moet die toch echt onder de knie gaan krijg).

Tips met het maken van dit soort foto's zijn ook welkom waar moet ik op letten in de zoeker, do en don't zijn altijd welkom.

Een hasselblad is boven mijn budget :lol: :lol: :lol:

Veganpix

Bericht door Veganpix » wo mei 21 2008 1:21 pm

In Photoshop kun je dat doen met het gereedschap Uitsnijden en dan boven in het scherm de Breedte en Hoogte invullen en cm's kiezen (evt. ook resolutie invullen) en met de muis de uitsnijding bepalen.

Rogier

Bericht door Rogier » wo mei 21 2008 1:32 pm

Veel makkelijker nog is om in Photoshop het selectiegereedschap te kiezen en een vaste verhouden van 1:1 in te stellen. Vervolgens kun je een vierkante selectie maken in je foto zonder dat daarbij het uiteindelijke formaat in centimeters al vastligt.

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » wo mei 21 2008 1:38 pm

Als je dit automatiseerd kun je toch niet meer bepalen welk deel (uitsnede) van de opname je wilt hebben?
Dat moet je toch per foto beoordelem?
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

Rogier

Bericht door Rogier » wo mei 21 2008 1:46 pm

Waar lees jij dat het geautomatiseerd moet worden?

Veganpix

Bericht door Veganpix » wo mei 21 2008 1:47 pm

@ Rogier: Bedankt. Die methode kende ik nog niet.

@ Fera Albi: Je moet het idd per foto doen. Als je weet dat je van een serie foto's alles op bijv. 1:1 wilt, dan is de methode van Rogier wel handig, lijkt me. Met de muis sleep je dan over het gewenste deel van de foto.

Perry Timmers

Bericht door Perry Timmers » wo mei 21 2008 1:48 pm

het wordt niet geautomatiseerd, ook al kan de term workflow deze suggestie wekken.

Zijn er bepaalde zaken die ik zeker moet doen tijdens het maken van de kiekjes, en belangrijker de dingen die ik moet laten

Rogier

Bericht door Rogier » wo mei 21 2008 1:50 pm

Het belangrijkste is denk ik om "in het vierkant" te denken. Dus hou er bij het maken van je compositie al rekening mee dat in het eindresultaat delen aan de zijkant van de foto zullen wegvallen. Je hebt geloof ik speciale matglazen met markering of afscherming van de delen die weg zullen vallen, maar ik weet niet of je zo ver wilt gaan.

Perry Timmers

Bericht door Perry Timmers » wo mei 21 2008 1:56 pm

Ik heb al vierkante ogen van mijn werk (computermonitor) dus dat moet lukken :lol: :lol:

Ik had gekeken naar matglazen hiervoor om dit eventueel te gaan doen, want het is goedkoper dan een hasselblad. Alleen het type kan ik niet zo snel vinden voor een D300.

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » wo mei 21 2008 6:57 pm

OK, workflow maar niet auto... :oops:
Wat Rogier al zei, bij opnemen al reeds uitkaderen met het vierkante formaat in gedachten.
Op m'n Mac krijg ik als ik in PS het cropping tool gebruik en gelijktijdig de shift-toets ingedrukt houd, automatisch een 1:1 uitsnede. 'k Weet niet of dit op de andere platforms ook zo werkt, verwacht het wel.
Van Capture weet ik niet of daar ook zo'n handig truucje in is opgenomen...
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » wo mei 21 2008 7:07 pm

Fera Albi schreef:Op m'n Mac krijg ik als ik in PS het cropping tool gebruik en gelijktijdig de shift-toets ingedrukt houd, automatisch een 1:1 uitsnede. 'k Weet niet of dit op de andere platforms ook zo werkt, verwacht het wel....
Ja hoor, ook met een Windows versie werkt dit op dezelfde manier. En dit geldt ook voor CaptureNX, shifttoets ingedrukt houden en croppen maar.
Hope this helps,

ALE
Laatst gewijzigd door ALE op wo mei 21 2008 7:13 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

newphotod60

Bericht door newphotod60 » wo mei 21 2008 7:09 pm

Fera Albi schreef:OK, workflow maar niet auto... :oops:
Wat Rogier al zei, bij opnemen al reeds uitkaderen met het vierkante formaat in gedachten.
Op m'n Mac krijg ik als ik in PS het cropping tool gebruik en gelijktijdig de shift-toets ingedrukt houd, automatisch een 1:1 uitsnede. 'k Weet niet of dit op de andere platforms ook zo werkt, verwacht het wel.
Van Capture weet ik niet of daar ook zo'n handig truucje in is opgenomen...
Bij photoshop cs3 kun je als je selectietool kiest op de balk boven instellen of je normal wilt of vaste verhouden standaard staat die op 1:1 maar kun je zelf instellen

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo mei 21 2008 7:36 pm

ptimmers schreef:Ik had gekeken naar matglazen hiervoor om dit eventueel te gaan doen, want het is goedkoper dan een hasselblad. Alleen het type kan ik niet zo snel vinden voor een D300.
Je zoekt waarschijnlijk iets van deze aanbieder

http://www.katzeyeoptics.com/page--Grid ... lines.html

Is dus ook een square format bij en je kunt ook maatwerk laten maken.

En anders gewoon net als ik een Ricoh GRD2 kopen, die heeft 3:4, 3:2 en 1:1 formaataanpassing (én een electronische waterpas a la D3) :wink:

Frederix

Bericht door Frederix » wo mei 21 2008 8:44 pm

Rogier schreef:Veel makkelijker nog is om in Photoshop het selectiegereedschap te kiezen en een vaste verhouden van 1:1 in te stellen. Vervolgens kun je een vierkante selectie maken in je foto zonder dat daarbij het uiteindelijke formaat in centimeters al vastligt.
Nog eenvoudiger is tijdens het gebruik van het rechthoekig selectiegereedschap de SHIFT-toets ingedrukt houden. De selectie wordt dan een vierkant. Bij het ellipsgereedschap krijg je een cirkel.
Laatst gewijzigd door Frederix op do mei 22 2008 7:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Perry Timmers

Bericht door Perry Timmers » do mei 22 2008 9:04 am

Ik zag dat je met Windows Live Fotogallerij heel simpel een crop kan doen met vierkant, dit is namelijk een standaard crop instelling binnen de (freeware) fotogallerij

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”