Moeten er echt 5 identieke cellen in een SB800?

Discussies over flitsers
Plaats reactie
Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Moeten er echt 5 identieke cellen in een SB800?

Bericht door Eeuw » vr mei 23 2008 2:47 pm

Wellicht al 1000 keer gevraagd hier, maar kan er niks over vinden.
Omdat het lastig is 5 cellen te laden, tegelijk, wil ik er 4x oplaadbaar in doen en 1 alkaline. Is dat de goden verzoeken of kan het geen kwaad. Ik heb het over een SB800 hè!

Wie het weet of er ervaring mee heeft, graag!
Dankje,
Ewald
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Scorpio_King
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Scorpio_King » vr mei 23 2008 2:59 pm

Deze combinatie zou ik zeker niet doen. De oplaadbare zijn 1,2V en de alkaline is 1,5V.

Aangezien het een serieschakeling is heb je kans dat de ene batterij zich over de andere zal gaan ontladen. Bovendien zal de alkaline batterij een lagere capaciteit hebben, het hele batterij pakket is tenslotte zo goed (lees: gaat zo lang mee) als de zwakste schakel.
// een hoop gouden dozen

Veganpix

Bericht door Veganpix » vr mei 23 2008 3:14 pm

Ik zou die combi ook niet aandurven om dezelfde redenen als Scorpio_King schrijft. Dan maar 'slechts' 4 oplaadbare gebruiken.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr mei 23 2008 3:26 pm

Inwendige weerstand is ook geheel anders.
NIET doen.
E.M. de Klerk

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » vr mei 23 2008 3:30 pm

Volgens mij is het extra batterijhoudertje bedoeld voor het flitsen met oplaadbare batterijen. Die zijn n.l. 1,2 V en door dan 5 batterijen te gebruiken heb je hetzelfde vermogen als met 4 "gewone" batterijen.
Die zijn 1,5V.
Ik zou het ook niet door elkaar gebruiken en zou dan met 4 gewone penlites flitsen. Heb je toch meer vermogen als met 4 oplaadbare :D
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Scorpio_King
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Scorpio_King » vr mei 23 2008 3:43 pm

Volgens mij is de capaciteit van oplaadbare penlights (NI-MH) al zo goed (2850mAh is er al) dat die bijna gelijk is aan een Alkaline AA batterij (max 3000mAh maar sterk afhankelijk van soort ontlading).
// een hoop gouden dozen

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » vr mei 23 2008 4:32 pm

Nog afgezien van de verschillende spanningen bij verschillende soorten (NiMH + alkaline) moet je ook geen verschillende NiMH door elkaar gebruiken. Alleen batterijen van hetzelfde merken en capaciteit, en allemaal helemaal opgeladen.

De batterijen zitten namelijk in serie geschakeld. Wat je dan krijgt is dat de eerste batterij die leeg is vervolgens als het ware verkeerd om wordt opgeladen door de stroom die er door heen blijft lopen door de andere batterijen. Niet alle batterijen vinden dat leuk, met mogelijke oververhitting, lekken of explosiegevaar. En een paar nieuwe batterijen zijn goedkoper dan een nieuwe SB-800.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » vr mei 23 2008 4:35 pm

Net als de rest schrijft, adviseer ik ook om het niet te doen.
Je kunt rustig vijf alkaline batterijen gebruiken, maar houd er wel rekening mee dat de flitser sneller oplaadt met vier Ni-MH batterijen dan met vijf alkaline batterijen.
Vijf Ni-MH batterijen gaat nog sneller, natuurlijk,.

Voor mij is het feit dat ik geen setjes van vijf batterijen heb en ook geen laders voor meer dan vier batterijen reden genoeg om het bij setjes van vier te houden.

Maar je kunt natuurijk eens bij Conrad kijken, want die hebben ook laders voor meer dan vier batterijen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » vr mei 23 2008 5:10 pm

Roelof schreef: Voor mij is het feit dat ik geen setjes van vijf batterijen heb en ook geen laders voor meer dan vier batterijen reden genoeg om het bij setjes van vier te houden.
Ik hou het ook maar lekker bij 4x oplaadbaar.
Jongens, iedereen bedankt voor de snelle reacties! Lijkt mijn flitser wel :wink:
Ewald
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Rogier

Bericht door Rogier » vr mei 23 2008 5:14 pm

NiMH en alkaline mixen zou ik idd niet doen. Mij is echter bij aankoop wel verteld dan je NiMH van verschillende capaciteiten gewoon kunt mixen, en ik heb hier ook nog nooit problemen mee ervaren. Ik heb een setje van 2500mah en eentje van 2700mah voor de eerste vier batterijen, en vul dit aan met nog een setje van 2500mah voor de vijfde batterij. Op die manier heb ik drie setjes die ik roeleer.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za mei 24 2008 12:45 am

Ik heb een lader waarmee ik als het moet ook 1 batterij kan opladen. Het laden gaat trouwens zo snel met een goede lader dat je in een avond heel simpel een aantal setjes van 4 op kan laden.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Toutje

Bericht door Toutje » wo jul 16 2008 11:28 pm

Even nieuw leven inblazen misschien...: volledig mee eens. Ennuhh..., wat dacht je van een tweede oplader met setje accu's? Heb je gelijk geserve, kunt wel 5 accu's opladen en wat kost dat tegenwoordig nog. Kijk desnoods eens op marktplaats. Heb er al 2 vandaag gehaald van GP incl. 4 accu's (x2 dus) en 4 AAA'tjes voor totaal 22,50. Zelfs voor een arme student is dat te regelen. Paar biertjes minder... alhoewel(-^;^-)

Ciao, Toutje

Dennis71

Bericht door Dennis71 » do jul 17 2008 12:15 am

Lees eens op bladzijde 19 van je gebruiksaanwijzing. Daar staat precies wat je kan gebruiken aan batterijen. Het is niet juist dat er van normale batterijen maar 4 gebruikt mogen worden, en van oplaadbare je er 5 moet gebruiken.
4 of 5 is voor beide mogelijk, je hebt alleen een verschil in herlaadtijd, wat logisch is natuurlijk. Let er wel op dat alle batterijen identiek dienen te zijn. Dus geen oplaadbare icm normale batterijen gebruiken.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do jul 17 2008 8:28 am

de zwakste schakel bepaald het resultaat

Robin

Re: Moeten er echt 5 identieke cellen in een SB800?

Bericht door Robin » do jul 17 2008 8:44 am

Eeuw schreef:Omdat het lastig is 5 cellen te laden, tegelijk, wil ik er 4x oplaadbaar in doen en 1 alkaline.
Zoals reeds is aangegeven niet mixen. Of alkaline of oplaadbaar, en deze laatste is uiteindeijk stukken goedkoper. Omdat je er geen 5 kunt opladen heb ik gewoon altijd een 2e setje batterijeen bij me als ik weet dat ik veel ga flitsen.

Had afgelopen zaterdag 14 uur gefotografeerd op een bruiloft. Een GP PowerBank meegenomen. Batterijen bijna leeg, snel wisselen en in de oplader. Binnen een uur weer vol. De PowerBank V800C laad ze zelfs binnen 30 minuten op geloof ik.

Deze kan inderdaad ook een losse betterij opladen (de 5e), maar dus extra wachttijd. dus afhankleijk van of je die hebt of niet .......

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”