Ik bewerk niet al mijn foto's, maar net als Patrick kijk ik ze doorgaans wel even na.
Als ik ze niet bewerk, betekent dat trouwens niet dat ze in mijn ogen perfect zijn, maar dat ze in mijn ogen goed genoeg zijn voor het doel waarvoor ik ze wil gebruiken of dat ik niet genoeg tijd heb.
Ligt er trouwens ook aan waarvoor je ze wilt gebruiken. Zelf bekijken op de PC? Dan hoef je zelfs een NEF niet te bewerken als hij goed genoeg is, want ViewNX kan hem wel laten zien.
Moet hij op internet, dan kan hij nog zo goed zijn, maar dan moet je hem toch al gauw verkleinen, als je zo'n foto dan ook nog eens op 30x45 af laat drukken dan is dat niet je verkleinde foto die ook op het net staat, maar je past de foto misschien wel even aan aan het profiel vanm de afdrukservice en laat die foto nu ook nog als zwart-wit in je wijkkrantje komen, die bewerking doe je toch zeker ook zelf en laat je niet aan iemand anders over?
Foto's bewerken is geen zonde. Hoewel ik daar vroeger veel meer als een purist over dacht, was ik zelfs toen al overtuigd van het nut van verkleinen, omzetten naar zwart wit, uitsnedes maken voor andere doeleinden, etc.
Net als er vroeger bij het ontwikkelen en afdrukken in de doka gebruik gemaakt werd van technieken als 'doordrukken' en 'tegenhouden' (vraag me niet wat het is, want dat weet ik niet) zijn er nu ook voldoende redenen om een foto even iets te corrigeren. De ene foto meer dan de andere, maar toch.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.