fotograferen in het donker
- Antoinette
- Forumlid
- Contacteer:
fotograferen in het donker
Het viel me afgelopen zaterdag op dat op een gegeven moment de camera geen bliepje meer gaf bij het scherpstellen (te donker vermoed ik). Hoe kan ik in situaties waar het te donker is toch scherpstellen op het onderwerp waar ik de scherpte op wil hebben?
Say what you like
Do what you feel
Do what you feel
Re: fotograferen in het donker
je bedoeld niet de bliep van de BULB functie denk ikAntoinette schreef:Het viel me afgelopen zaterdag op dat op een gegeven moment de camera geen bliepje meer gaf bij het scherpstellen (te donker vermoed ik). Hoe kan ik in situaties waar het te donker is toch scherpstellen op het onderwerp waar ik de scherpte op wil hebben?

- Antoinette
- Forumlid
- Contacteer:
Nee, die vergeet ik nooit meer :mrgreen: Ik bedoel het AF bliepje als de camera scherpgesteld heeft.ptimmers schreef:je bedoeld niet de bliep van de BULB functie denk ikAntoinette schreef:Het viel me afgelopen zaterdag op dat op een gegeven moment de camera geen bliepje meer gaf bij het scherpstellen (te donker vermoed ik). Hoe kan ik in situaties waar het te donker is toch scherpstellen op het onderwerp waar ik de scherpte op wil hebben?
Say what you like
Do what you feel
Do what you feel
Misschien, maar voorlopig geloof ik dat nietptimmers schreef: je bedoeld niet de bliep van de BULB functie denk ik

Ten eerste een lichtsterk objectief. De 50mm f1,4

Ten tweede AF-hulplicht, maar dat komt niet al te ver.
En als het dan nog niet wil, manuel scherpstellen anders zit er niet op. De camera gaat echt niet scherpstellen op Betelgeuze, hoe groot en lichtsterk dat lichaam ook is

Als je met AF wilt werken zul je toch moeten zorgen dat je zoveel licht hebt dat de AF het blijft doen. Feit is dat AF sowieso niet meer gegarandeerd wordt bij diafragmagetallen van 5,6 en hoger, en dat geeft al een indicatie dat er niet met weinig licht gewerkt kan worden.
En die zoomobjectiefjes die je bij de camera krijgt zijn ook al niet zo lekker lichtsterk. Op de meeste flitsers zit een AF-scherpstellicht. Als je geen flits wilt gebruiken, waar ik in kan komen, moet je toch eens proberen scherp te stellen met behulp van een zaklantarentje. De meeste Nikon-camera's hebben een scherpstelhulp in de zoeker.
Anders moet je terug naar analoog, een lichtsterk objectief (1,2 of zo) en een mooi matglas als het R-type. Maar zulks zal ongetwijfeld niet de bedoeling zijn...
Overigens: heb je niet per ongeluk het bliebje uitgeschakeld? Hij zou het juist bij te weinig licht moeten doen?
E.M. de Klerk
En die zoomobjectiefjes die je bij de camera krijgt zijn ook al niet zo lekker lichtsterk. Op de meeste flitsers zit een AF-scherpstellicht. Als je geen flits wilt gebruiken, waar ik in kan komen, moet je toch eens proberen scherp te stellen met behulp van een zaklantarentje. De meeste Nikon-camera's hebben een scherpstelhulp in de zoeker.
Anders moet je terug naar analoog, een lichtsterk objectief (1,2 of zo) en een mooi matglas als het R-type. Maar zulks zal ongetwijfeld niet de bedoeling zijn...
Overigens: heb je niet per ongeluk het bliebje uitgeschakeld? Hij zou het juist bij te weinig licht moeten doen?
E.M. de Klerk
Als ik een tipje mag geven?
De scherpstelvelden van de D80 zijn instelbaar met de kantelknop op de achterkant. Als je een uitsnede hebt bepaald, en hij wil niet scherpstellen (bijvoorbeeld op de donkere lucht net naast de erasmusbrug), kun je het scherpstelveld selecteren wat over een contrastrijker gebied valt. Op die manier wil het vaak wel, en op verre afstand wordt alles toch wel scherp.
De scherpstelvelden van de D80 zijn instelbaar met de kantelknop op de achterkant. Als je een uitsnede hebt bepaald, en hij wil niet scherpstellen (bijvoorbeeld op de donkere lucht net naast de erasmusbrug), kun je het scherpstelveld selecteren wat over een contrastrijker gebied valt. Op die manier wil het vaak wel, en op verre afstand wordt alles toch wel scherp.
- Antoinette
- Forumlid
- Contacteer:
Dat ga ik eens opzoeken dan. Zou een zaklampje anders uitkomst kunnen bieden? Dus voor het scherpstellen even een lampje op het onderwerp in de hoop dat de af hem dan wel pakt?wouterboon schreef:kun je niet gewoon handmatig scherpstellen? Volgens mij geeft je d80 links onderin het zoekerbeeld een stipje weer als je scherp gesteld hebt...
Say what you like
Do what you feel
Do what you feel
Lijkt me onhandig en omslachtig. Wat is er mis met MF?Antoinette schreef:Dat ga ik eens opzoeken dan. Zou een zaklampje anders uitkomst kunnen bieden? Dus voor het scherpstellen even een lampje op het onderwerp in de hoop dat de af hem dan wel pakt?wouterboon schreef:kun je niet gewoon handmatig scherpstellen? Volgens mij geeft je d80 links onderin het zoekerbeeld een stipje weer als je scherp gesteld hebt...
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Dan zul je voor verderweg liggende onderwerpen een behoorlijk sterke zaklamp bij je moeten hebben, een MagLite super o.i.d.Antoinette schreef:Dat ga ik eens opzoeken dan. Zou een zaklampje anders uitkomst kunnen bieden? Dus voor het scherpstellen even een lampje op het onderwerp in de hoop dat de af hem dan wel pakt?wouterboon schreef:kun je niet gewoon handmatig scherpstellen? Volgens mij geeft je d80 links onderin het zoekerbeeld een stipje weer als je scherp gesteld hebt...

Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning