fotograferen in het donker

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

fotograferen in het donker

Bericht door Antoinette » ma mei 26 2008 3:11 pm

Het viel me afgelopen zaterdag op dat op een gegeven moment de camera geen bliepje meer gaf bij het scherpstellen (te donker vermoed ik). Hoe kan ik in situaties waar het te donker is toch scherpstellen op het onderwerp waar ik de scherpte op wil hebben?
Say what you like
Do what you feel

Perry Timmers

Re: fotograferen in het donker

Bericht door Perry Timmers » ma mei 26 2008 3:14 pm

Antoinette schreef:Het viel me afgelopen zaterdag op dat op een gegeven moment de camera geen bliepje meer gaf bij het scherpstellen (te donker vermoed ik). Hoe kan ik in situaties waar het te donker is toch scherpstellen op het onderwerp waar ik de scherpte op wil hebben?
je bedoeld niet de bliep van de BULB functie denk ik :wink:

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » ma mei 26 2008 3:36 pm

ptimmers schreef:
Antoinette schreef:Het viel me afgelopen zaterdag op dat op een gegeven moment de camera geen bliepje meer gaf bij het scherpstellen (te donker vermoed ik). Hoe kan ik in situaties waar het te donker is toch scherpstellen op het onderwerp waar ik de scherpte op wil hebben?
je bedoeld niet de bliep van de BULB functie denk ik :wink:
Nee, die vergeet ik nooit meer :mrgreen: Ik bedoel het AF bliepje als de camera scherpgesteld heeft.
Say what you like
Do what you feel

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » ma mei 26 2008 3:38 pm

ptimmers schreef: je bedoeld niet de bliep van de BULB functie denk ik :wink:
Misschien, maar voorlopig geloof ik dat niet :?

Ten eerste een lichtsterk objectief. De 50mm f1,4 :D
Ten tweede AF-hulplicht, maar dat komt niet al te ver.
En als het dan nog niet wil, manuel scherpstellen anders zit er niet op. De camera gaat echt niet scherpstellen op Betelgeuze, hoe groot en lichtsterk dat lichaam ook is :)

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma mei 26 2008 3:44 pm

Als je met AF wilt werken zul je toch moeten zorgen dat je zoveel licht hebt dat de AF het blijft doen. Feit is dat AF sowieso niet meer gegarandeerd wordt bij diafragmagetallen van 5,6 en hoger, en dat geeft al een indicatie dat er niet met weinig licht gewerkt kan worden.
En die zoomobjectiefjes die je bij de camera krijgt zijn ook al niet zo lekker lichtsterk. Op de meeste flitsers zit een AF-scherpstellicht. Als je geen flits wilt gebruiken, waar ik in kan komen, moet je toch eens proberen scherp te stellen met behulp van een zaklantarentje. De meeste Nikon-camera's hebben een scherpstelhulp in de zoeker.

Anders moet je terug naar analoog, een lichtsterk objectief (1,2 of zo) en een mooi matglas als het R-type. Maar zulks zal ongetwijfeld niet de bedoeling zijn...

Overigens: heb je niet per ongeluk het bliebje uitgeschakeld? Hij zou het juist bij te weinig licht moeten doen?

E.M. de Klerk

wouterboon

Bericht door wouterboon » ma mei 26 2008 3:46 pm

kun je niet gewoon handmatig scherpstellen? Volgens mij geeft je d80 links onderin het zoekerbeeld een stipje weer als je scherp gesteld hebt...

dodo

Bericht door dodo » ma mei 26 2008 3:49 pm

Als ik een tipje mag geven?

De scherpstelvelden van de D80 zijn instelbaar met de kantelknop op de achterkant. Als je een uitsnede hebt bepaald, en hij wil niet scherpstellen (bijvoorbeeld op de donkere lucht net naast de erasmusbrug), kun je het scherpstelveld selecteren wat over een contrastrijker gebied valt. Op die manier wil het vaak wel, en op verre afstand wordt alles toch wel scherp.

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » ma mei 26 2008 3:51 pm

wouterboon schreef:kun je niet gewoon handmatig scherpstellen? Volgens mij geeft je d80 links onderin het zoekerbeeld een stipje weer als je scherp gesteld hebt...
Dat ga ik eens opzoeken dan. Zou een zaklampje anders uitkomst kunnen bieden? Dus voor het scherpstellen even een lampje op het onderwerp in de hoop dat de af hem dan wel pakt?
Say what you like
Do what you feel

wouterboon

Bericht door wouterboon » ma mei 26 2008 3:53 pm

dat kan, maar dan met je wel een onderwerp dichtbij hebben. Als het veraf is, mag je wel een schijnwerper meenemen ;-). Ik doe overigens meestal wat dodo zegt en af en toe handmatige scherpstelling.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » ma mei 26 2008 3:54 pm

Antoinette schreef:
wouterboon schreef:kun je niet gewoon handmatig scherpstellen? Volgens mij geeft je d80 links onderin het zoekerbeeld een stipje weer als je scherp gesteld hebt...
Dat ga ik eens opzoeken dan. Zou een zaklampje anders uitkomst kunnen bieden? Dus voor het scherpstellen even een lampje op het onderwerp in de hoop dat de af hem dan wel pakt?
Lijkt me onhandig en omslachtig. Wat is er mis met MF?

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » ma mei 26 2008 3:55 pm

Antoinette schreef:
Dan zul je voor verderweg liggende onderwerpen een behoorlijk sterke zaklamp bij je moeten hebben, een MagLite super o.i.d. :)
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Veganpix

Bericht door Veganpix » ma mei 26 2008 4:14 pm

Soms is het mogelijk om op een lichter object in de omgeving scherp te stellen, dat dan wel dezelfde afstand tot de camera moet hebben.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”