filters

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Jos van den Elshout
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

filters

Bericht door Jos van den Elshout » di mei 27 2008 4:38 pm

Hoi.

Ik ben een beginnende hobby fotograaf, en ik zit graag in de bossen rondom mijn woonplaats.

Ik probeer foto's te maken van vanalles en nog wat, en volgens mij lukt dat redelijk goed.

Nou adviseerde "iemand" mij echter dat ik beter kan gaan fotograferen met een filter op mijn lens ??

Tevens hoor ik elders dat zo'n filter meer dient als bescherming voor mijn kostbare lens, en dat ik het voor de kwaliteit van de foto niet nodig zou hebben??
ik weet dat er filters zijn die alle lichtpuntjes omtoveren tot sterretjes, maar daar zie ikzelf het nut niet zo van in.. :? (als je het leuk vind is het leuk)

Kan iemand mij overtuigen van het nut van een (polarisatie??) filter, en waarom ik er 1 aan zou moeten schaffen?
Al wat je niet hoeft mee te nemen is mooi meegenomen.

Groeten uit Dongen
http://www.elshout-natuurfotografie.nl
https://www.facebook.com/jos.vandenelshout

dapp&co

Bericht door dapp&co » di mei 27 2008 5:01 pm

hoi veel mensen hebben idd een uv of protectie filter voor de lens en die heb je idd niet nodig voor je foto maar meer voor bescherming van de frontlens al zijn de meningen er stevig over verdeeld of je dit wel of niet moet gebrruiken.
Je polafilter vraag is minder snel te beantwoorden en ik denk dat er al veel over is geschreven. komt er in het kort op neer dat een pola de reflectie/schitteringen onderdrukt waardoor je opeens door de autoruit kunt kijken of in een plas water de bodem ziet in plaats van de reflectie van de lucht of licht e.d. Ook heeft een pola filter invloed op de verzadiging van de kleuren, je foto ziet er minder flets uit. er is vast nog wel wat te vertellen maar dit zijn volgens mij de belangrijkste. Google nog eens wat, kom je vast ook voorbeelden tegen.

cvdl
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door cvdl » di mei 27 2008 6:00 pm

Hoi Joske,

Een filter is meestal iets dat je gebruikt om iets te veranderen aan het normale beeld, anders is het alleen maar een glasplaatje wat het objectief niet ten goede komt.

Het poll.filter is wel een speciaal iets, dat heeft dapp&co goed beschreven, ze zijn zeker niet goedkoop en je moet er ook mee om leren gaan, door het draaien van het filter krijg je bv. een donkere lucht of verdwijnt de glans ergens van.

Als proef kan je het best beginnen op je 70-300vr, op tele werkt het beter dan op groothoek, zelf heb ik nu ook de 10-20 voorzien van het filter en ben er dik tevreden over ook al is het wel studeren.

Cees (cvdl)

ps. heb wel een voorbeeld, maar heb geen idee hoe ik het hier bij geplaatst krijg.
Mannen blijven jongens, alleen het speelgoed word iets duurder.

GdP

Bericht door GdP » di mei 27 2008 6:09 pm

cvdl schreef:Hoi Joske,

Een filter is meestal iets dat je gebruikt om iets te veranderen aan het normale beeld, anders is het alleen maar een glasplaatje wat het objectief niet ten goede komt.

Het poll.filter is wel een speciaal iets, dat heeft dapp&co goed beschreven, ze zijn zeker niet goedkoop en je moet er ook mee om leren gaan, door het draaien van het filter krijg je bv. een donkere lucht of verdwijnt de glans ergens van.

Als proef kan je het best beginnen op je 70-300vr, op tele werkt het beter dan op groothoek, zelf heb ik nu ook de 10-20 voorzien van het filter en ben er dik tevreden over ook al is het wel studeren.

Cees (cvdl)

ps. heb wel een voorbeeld, maar heb geen idee hoe ik het hier bij geplaatst krijg.

Procedure voor het plaatsen van foto's op het forum
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=6964

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo mei 28 2008 7:20 am

Lees mijn verhaal over filters:

filters

Jos van den Elshout
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jos van den Elshout » wo mei 28 2008 12:05 pm

Hoi Hans.

Ik zit nu op mijn werk (ja ja pauze) en dacht snel even je verhaal te lezen....

Ik ga het vanavond eens op mijn gemak bekijken, en dan zal ik tevens kijken of ik denk iets aan zo'n filter te hebben.

Bedankt voor de reactie.

Groeten uit Dongen

Esveldt

Bericht door Esveldt » wo mei 28 2008 2:55 pm

Nou, zo'n polarisatiefilter vind ik wel erg handig en geeft zeker mooie resultaten.

Wel een nadeel in een minder verlichte omgeving, maar dan haal ik hem vaak af.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do mei 29 2008 11:19 am

Ga nou eens gewoon achter je pc zitten en gebruik de zoekfunctie op dit forum. Er is al zo ontzettend veel geschreven pro en contra het gebruik van filters. Waarom niet eerst even gezocht alvorens een vraag te stellen?

Met enig gezond verstand kun je al gauw lezen waarom sommige mensen wat moeite hebben met de soms wat gekleurde verhalen over het gebruiken van filters. Waaronder ondergetekende.

Dan lees je ook dat je een UV-filter kennelijk verwart met een Polarisatiefilter.

In het kort: wil je een UV-filter gebruiken als bescherming, neem er dan altijd een met multicoating, en gebruik dan ook altijd de zonnekap. Nikon maakt over het algemeen de beste filters, maar dat wil niet zeggen dat andere merken veel minder zijn. Alle waar naar het geld.

E.M. de Klerk

Jos van den Elshout
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jos van den Elshout » do mei 29 2008 12:00 pm

Hoi emdeklerk.

De rede dat ik persoonlijk een vraag stel, is vooral vanwege het feit dat ik dan een antwoord krijg waarop ik kan antwoorden. Als ik een zoekfunctie uitvoer krijg ik heel erg veel info, maar de info is over het algemeen al wat ouder, en reageren heeft dan dus (waarschijnlijk) niet zo veel zin meer.

Als ik het mis heb, laat het me maar weten. (ik ben immers een beginner in dit (en andere) fora).

En is het niet zo dat het voortbestaan van een forum mede door het aantal gestelde vragen te realiseren is.

Groeten uit Dongen

Rogier

Bericht door Rogier » do mei 29 2008 12:23 pm

joske13 schreef:En is het niet zo dat het voortbestaan van een forum mede door het aantal gestelde vragen te realiseren is.
Niet persé, meer is niet altijd beter. Een vraag die al vaak gesteld en beantwoord is voegt naar mijn mening inhoudelijk weinig toe aan een forum, en zal ook niet bijdragen aan het voortbestaan ervan (?). Door eerst te zoeken had je iig de belangrijkste basiskennis over filters al op kunnen doen, en had je daarna eventuele overgebleven vragen gericht kunnen stellen.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do mei 29 2008 12:54 pm

"En is het niet zo dat het voortbestaan van een forum mede door het aantal gestelde vragen te realiseren is."

Met andere woorden: hoe vaker exact dezelfde vraag wordt gesteld, hoe meer bestaansrecht een forum heeft?

Er gaat me wel een licht op: kennelijk denken veel lieden dit...

Succes met het inlezen, E.M. de Klerk

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » do mei 29 2008 1:14 pm

emdeklerk schreef:"En is het niet zo dat het voortbestaan van een forum mede door het aantal gestelde vragen te realiseren is."

Met andere woorden: hoe vaker exact dezelfde vraag wordt gesteld, hoe meer bestaansrecht een forum heeft?

Er gaat me wel een licht op: kennelijk denken veel lieden dit...

Succes met het inlezen, E.M. de Klerk
Rustig maar EM, je hebt gelijk maar denk aan de bloeddruk! :wink:

johan1967
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door johan1967 » vr mei 30 2008 12:08 am

emdeklerk schreef:Nikon maakt over het algemeen de beste filters
De filters van Nikon worden in het algemeen inderdaad erg goed beoordeeld, maar er zijn zeker ook uitstekende filters van andere merken (Hoya, Tiffen, B+W,...) die absoluut niet minder zijn dan die van Nikon. Ik gebruik zelf Hoya Super HMC Pro1 UV-filters en daar is helemaal niets mis mee.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

link kwijt

Bericht door George Fennes » ma jun 02 2008 2:06 pm

Hallo ik ben mijzelf gek aan het zoeken naar een link die een van de forumleden hier geplaatst had betreffende Nikon NC filters.
Het was een link naar een E-bay verkoper.
Maar ik kan het op ons forum niet meer terugvinden.
Wie kan mij helpen :oops:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » ma jun 02 2008 4:13 pm

Ik weet niet of je deze bedoelde George maar hij heeft veel verschillende soorten originele Nikon filters: http://search.stores.ebay.nl/Mighty-Pho ... 78QQsofpZ0

Ik zit eraan te denken een 77mm CPL-II filter daar te kopen.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”