Binnen fotograferen met D60

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
Johanb

Binnen fotograferen met D60

Bericht door Johanb » wo mei 28 2008 9:39 pm

Ik ben sinds een week in het bezit van een fantastiche nikon camera; D60 met 18-55 VR. Over de kwaliteit ben ik vol lof. Ik heb echter een probleem; wanneer ik binnen (bij daglicht) foto's wil maken zijn ze zeer vaak bewogen. Alle standen geprobeerd, inclusief een hoge iso-waarde. Kan iemand mij vertellen of het uberhaubt mogelijk is om op deze manier een scherpe foto te krijgen? Welke stand dien ik in te stellen?

evertfoto

Bericht door evertfoto » wo mei 28 2008 9:53 pm

Met een Nikon kun je altijd scherpe, onbewogen opnamen maken. Vooropgesteld dat je enige fotografische kennis bezit. Binnenfotografie is net zo moeilijk (of gemakkelijk) als buiteopnamen maken.
Zet de camera op de A-stand met een diafragma van 16. Zet de camera ook op uw statief. Dit ivm de lange sluitertijden.
Heeft u geen statief, schaf er dan een aan. Je opnamen zullen merkbaar beter worden.
De AF (Autofocus) heeft wel een richtpunt nodig om op scherp te kunnen
stellen.

Pieter

Bericht door Pieter » wo mei 28 2008 9:54 pm

Hoge iso waarde bv 800. A modus en diafragma zo groot mogelijk(F-getal zo klein mogelijk). En wanneer dat niet lukt kun je iso 400 proberen en dan mee flitsen, A stand verder het zelfde houden, dan "bevries" je het beeld door de flits maar pak je door 400 iso toch omgevingslicht mee.

Ik zeg, zoek er 1 met XP of downgrade hem zelf naar XP.

Pieter

Bericht door Pieter » wo mei 28 2008 9:58 pm

evertfoto schreef:Met een Nikon kun je altijd scherpe, onbewogen opnamen maken. Vooropgesteld dat je enige fotografische kennis bezit. Binnenfotografie is net zo moeilijk (of gemakkelijk) als buiteopnamen maken.
Zet de camera op de A-stand met een diafragma van 16. Zet de camera ook op uw statief. Dit ivm de lange sluitertijden.
Heeft u geen statief, schaf er dan een aan. Je opnamen zullen merkbaar beter worden.
De AF (Autofocus) heeft wel een richtpunt nodig om op scherp te kunnen
stellen.
Wat heeft hij hier nu weer aan, jij snapt toch ook wel dat hij door te lange sluitertijd een onscherpte foto krigjt en niet bedoelt dat hij heel de kamer scherp wil hebben :X

Beetje zinloos dit, diafragma 16 -_-

Johanb

Bericht door Johanb » wo mei 28 2008 10:10 pm

Bedankt voor jullie tips. Ik wil graag mijn kinderen zonder flits binnen goed vast kunnen leggen. Ik zal nog een aantal verschillende instellingen proberen. Als er nog andere tips zijn hoor ik het graag!

GuyVerschuere
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GuyVerschuere » wo mei 28 2008 10:12 pm

Je moet allereerst zien dat je enkele basisbegrippen als diafragma, sluitertijd, scherptediepte, enz... kent. Een eenvoudige basissite hierover vindt je op http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/basis1.htm

Ik fotografeer (bijna) altijd in de A-stand. Voor binnen een zo groot mogelijk diafragma gebruiken (kleine F-waarde) zoals bv 3,5-5,6. Iso waarde omhoog tot 400@800 en desnoods inflitsen.

Misschien makkelijker te beoordelen als je een voorbeeldje met exif info plaatst.
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod

Pieter

Bericht door Pieter » wo mei 28 2008 10:16 pm

Johanb schreef:Bedankt voor jullie tips. Ik wil graag mijn kinderen zonder flits binnen goed vast kunnen leggen. Ik zal nog een aantal verschillende instellingen proberen. Als er nog andere tips zijn hoor ik het graag!
Dan is het enige wat werkt iso waarde opschroeven en diafragma zo groot mogelijk houden(laag mogelijk F-getal). Om een scherpte foto te krijgen kun je de regel aan houden om je brandpuntafstand/100 te doen. Dus op 50mm minimaal 1/50ste sluitertijd. Op 100mm minimaal 1/100ste.
Op een D60 heb je een cropfactor van 1.5 dus moet je dit nog keer 1.5 doen. Dus als jij ingezoomd bent op 55mm wil dat zeggen dat je zegmaar minimaal 1/80ste sluitertijd moet hebben om je eigen beweging tegen te gaan. Over de bewegelijkheid van het onderwerp hebben we het dan nog niet. Mocht je te weinig licht hebben om die sluitertijden te halen moet je overstappen naar een statief of moet je flitsen.

Flitsen met hoge isowaarde zodat je wat meer omgevingslicht krijgt en die flits niet zo hard is kan ook, maar dat wil je niet geef je zelf al aan. :-]

Johanb

Bericht door Johanb » wo mei 28 2008 10:17 pm

Dank, ik ga eerst even studeren! Als ik nog vragen heb ik kom bij jullie terug.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”