nikon d2h vs canon powershot pro 1

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6

Onderwerp:

nikon d2h vs canon powershot pro 1

Berichtdoor M.dek » wo aug 17 2005 5:37 pm

he hallo nikon fans :wink:

ik heb van een kennis foto s gezien die met canon powershot pro 1 zijn gemaakt ik moet zeggen dat deze foto s zeer scherp zijn ,ik kan de kwaliteit tussen mij nikon d2h en 17/55 2.8 af -s nou niet direct heel veel verschil zien ,deze camera is nog niet eens een spiegel reflex camera .het enigste verschil is de prijs ,ik weet dat de nikon een camera met veel meer mogelijk heden is maar dan nog en die lens van mij is ook super getest maar toch begrijp ik het niet volgens mij betaal je gewoon ook de exclusiviteit .ik ben benieuwd naar jullie reacties .

alvast bedankt allemaal doeiiiiiiii :lol:

m.dek
M.dek



Onderwerp:

Berichtdoor nikon-nl » wo aug 17 2005 7:32 pm

Hallo,
ik vrees dat je appels en peren vergelijkt. Leica is overigens een merk dat eerder opgaat voor de opmerking 'volgens mij betaal je gewoon ook de exclusiviteit'. Beide camera's zijn niet te vergelijken, want de Nikon is een spiegelreflexcamera met verwisselbare objectieven, de Canon is dat niet. Canon maakt geen rommel en levert dus camera's en objectieven die kwalitiatief niet hoeven onder te doen van die van Nikon. Sommige doen dat echter wel. Afgezien van de verschillen in uitvoering van beide genoemde camera's, is de afwerking, de duurzaamheid en daardoor waardevastheid van Nikon-apparatuur legendarisch. Niet alle Nikkor objectieven tekenen even scherp. Nikon maakt objectieven, die wel scherp tekenen, maar niet voor de veeleisende amateur of beroepsfotograaf bedoeld zijn. Een Lelijke Eend werd ook niet ontworpen voor 200 km/u. of als taxi, toch? Hij/zij was wel één van mijn geliefden. Ik heb er indertijd 2 ton mee gereden.
Terug naar jouw Nikon en Nikkor: beide uitstekende producten, waarvan de kwaliteit soms (bijna) geëvenaard wordt door producten van andere producenten.
Onthou dit als je over 10 jaar beide camera's terug ziet en merkt welke er nog even goed presteert als nu.
veel plezier met Nikon.
Nico
nikon-nl



Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » wo aug 17 2005 11:25 pm

Dag,

1) Laat ik eerst zeggen dat een digitale compact camera (Canon of Nikon) en een digitale spiegelreflex (Canon of Nikon) vaak een verschillende sensor-grootte hebben. En dat heeft toch wel enkele gevolgen....

1a) Bij gelijkblijvend aantal megapixels (en min of meer gelijkwaardige "behandeling"van signalen afkomstig van de "elementjes" op de sensor) heeft een grotere sensor het voordeel van minder ruis bij opnamen met hoge "ISO" waarden (400-800).

1b) Bij een zelfde afbeelding en een zelfde diafragma keuze (en eenzelfde afstand tot het onderwerp) geeft de camera met een grotere sensor minder scherpte-diepte. Wil je een onderwerp isoleren van zijn achtergrond dan is dit verschil zeker van belang. Hetzelfde geldt ook voor film (6x6 of 4x5 inch wordt om die reden ook vaak verkozen boven kleinbeeld).
Een grotere scherptediepte tussen camerasystemen, bijv. 6x6 versus kleinbeeld, maakt dat je extra moet oppassen bij het beoordelen van de"scherpte"....kijk je namelijk naar het gedeelte wat niet binnen de scherptediepte van het 6x6 systeem ligt dan kun je verkeerde conclusies trekken.


2) Maar er zijn natuurlijk ook andere zaken dan alleen scherpte die je moet beoordelen bij lenzen (bijv. vertekening, chromatische aberaties etc.). En in het digitale tijdperk kun je wel veel van dit soort lensfouten als vertekening etc. corrigeren, maar dat geeft toch veel extra werk.

3) Zoals je al aangaf zijn er andere voordelen in het gebruik. De Nikon D2H (of een soortgelijke camera van Canon) maakt het mogelijk om sneller opnamen achter elkaar te schieten, je kunt er andere objectieven met speciale toepassing op kwijt (bijv. micro Nikkor of macro Canon) etc.

4) Dat alles neemt niet weg dat de compact(ere) camera ook zijn voordelen heeft. "Het is altijd handig om zo'n compact cameratje bij je te hebben" hoorde ik Paul Huf eens voor de TV zeggen. En in handen van een goede fotograaf, kunnen er verbluffende foto's (qua compositie, vastlegging van het beslissende moment etc.) uitkomen....
En het maken van een treffende foto is iets wat geen enkele camera voor ons kan doen...dat moet uit ons zelf komen. En de genoemde Paul Huf of andere fotograaf slaagde/slaagt daar beter in dan ondergetekende

AG

PS overigens ben ik het met Nikon-nl niet geheel eens als het gaat over Leica M-systeem. Mijn visie is deze: De lenzen zijn loeigoed maar voor wat het beter is dan de anderen betaal je onevenredig veel meer.
Bovendien resulteert het fotograferen met een meetzoeker erin dat je heel anders fotografeert of kunt fotograferen.
Amadeus Gould




Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten