Welke lens meenemen naar Suriname

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Welke lens meenemen naar Suriname

Berichtdoor Steef03 » vr jan 15 2016 1:27 pm

Beste medeforumers,

aangezien het hier barst van de kennis waar het mijzelf soms aan ontbreekt wil ik een vraag neerleggen.

Ik ga binnenkort op vakantie naar Suriname. Beetje Paramaribo want andere kleine bezichtigingen en Brownsberg.
Tijdens deze vakantie wil ik niet teveel met een fototas rondlopen en wil me daarom beperken tot het meenemen van maar 1 lens.

Gezien ik echt een "beginnende" amateur ben is mijn arsenaal niet erg omvangrijk en wil ik graag jullie mening wat de beste optie is.

Nikon D3100 met de volgende lenzen:
* AF-S VR DX 18-105mm f/3.5-5.6G
* AF-S 35mm f/1.8G DX
* AF-S 50mm f/1.8G DX

Zelf dacht ik aan de 35mm (want compact) of de 18-105mm (want meer bereik)

In nederige afwachting van jullie mening...

Gr. Steef :egeek:
Nikon D3100
Nikkor AF-S DX 50mm f/1.8 G + Macro voorzetlens
Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8G
Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G VR
Nikon SB-700 Speedlight
Steef03

Forumlid
Berichten: 17


Locatie: Roermond

Onderwerp:

Re: Welke lens meenemen naar Su

Berichtdoor Patrick » vr jan 15 2016 1:32 pm

Ik zie niet in waarom dit niet allemaal mee zou kunnen. Sowieso zou ik voor het geval dat twee objectieven willen hebben. Dan zou ik voor de 18-105 en 35 gaan.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26880


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens meenemen naar Su

Berichtdoor justme » vr jan 15 2016 1:45 pm

ja idd, zet die 19-105 op je body, en prop die mini 35mm in een schoen of wat dan ook, gaat overal haast in. :)
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke lens meenemen naar Su

Berichtdoor Steef03 » vr jan 15 2016 1:59 pm

Misschien is het daarnaast ook mijn onervarenheid in het maken van verre reizen... het makkelijkste voor mij was inderdaad 1 lens, maar Patrick heeft gelijk, en de tip van Wiebe is daarin zeker handig!
Bedankt alvast :D
Nikon D3100
Nikkor AF-S DX 50mm f/1.8 G + Macro voorzetlens
Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8G
Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G VR
Nikon SB-700 Speedlight
Steef03

Forumlid
Berichten: 17


Locatie: Roermond

Onderwerp:

Re: Welke lens meenemen naar Su

Berichtdoor Patrick » vr jan 15 2016 5:26 pm

En in je andere schoen stop je de 50mm. Beter mee dan om verlegen!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26880


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens meenemen naar Su

Berichtdoor Marten » vr jan 15 2016 6:26 pm

Twee schoenen, en dan dus toch weer 3 objectieven...
Je wilde er 1.
De 35 mm. Universele reportage lens op ff. Ook goed als standaardlens op DX
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke lens meenemen naar Suriname

Berichtdoor emdeklerk » za jan 16 2016 12:21 am

35mm is heel goed als standaardobjectief op een volformaatcamera.
De 1,4/35mm is al jaaaaren mijn standaard voor kleinbeeld danwel FX.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Welke lens meenemen naar Suriname

Berichtdoor JanJacob » za jan 16 2016 12:57 am

Maar op een dx of aps-c camera is het te lang voor algemeen gebruik. Je zult ook af en toe een landschap willen fotograferen. Dan is 35mm net te lang. Ik vond 28mm op aps-c altijd een stuk prettiger.
JanJacob

Forumlid
Berichten: 699


Locatie: Barendrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke lens meenemen naar Suriname

Berichtdoor Hilda » za jan 16 2016 12:11 pm

Ik wil je toch even een andere tip geven. Mijn zus woont in Suriname en zij adviseert altijd zo weinig mogelijk kostbaarheden mee te nemen. Zeker Paramaribo is voor blanke toeristen (er van uitgaande dat je blank bent) niet erg veilig en er vinden veel berovingen plaats. Zelf ben ik 2x geweest, de laatste keer in 2011 toen het er ook al niet al te veilig was. Ik heb speciaal voor de reis een fujifilm H10 gekocht. Ziet er minder duur uit, je hebt een enorm bereik, niet zwaar en ook niet onbelangrijk, je hoeft niet in het zeer stoffige Suriname je lenzen te verwisselen. Niet om je bang te maken hoor maar als waarschuwing. Als je niet te veel met je spullen loopt te pronken valt het wel mee.
Niet iedere foto laat zich maken.
Gebruikersavatar
Hilda

Forumlid
Berichten: 324


Locatie: De Marne
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke lens meenemen naar Suriname

Berichtdoor Steef03 » ma jan 18 2016 1:17 pm

beste Hilda,

Bedankt voor de tip, ik ga inderdaad als blanke toerist, maar wel met mijn Surinaamse vriendin en hoop dat het dat iets veiliger maakt.
We nemen uiteraard ook een kleine zakcamera mee en kan ook met mijn telefoon wel de nodige foto's maken.
De 35mm gaat sws mee, alleen de 18-105mm twijfel ik nog even over. We willen wel een tocht naar Brownsberg maken en ik denk dat
deze lens daar wel van pas gaat komen ivm meer mogelijkheden. Daarentegen de 35mm zorgt vaak voor onverwachte creatieve oplossingen...
ik heb nog een aantal dagen om er over na te denken.
Nikon D3100
Nikkor AF-S DX 50mm f/1.8 G + Macro voorzetlens
Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8G
Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G VR
Nikon SB-700 Speedlight
Steef03

Forumlid
Berichten: 17


Locatie: Roermond

Onderwerp:

Re: Welke lens meenemen naar Suriname

Berichtdoor Patrick » ma jan 18 2016 2:46 pm

De schade van een verloren 18-105 is natuurlijk te overzien. Tweedehands iets van 100 Euro? Ik zou niet zonder gaan. Daar krijg je spijt van!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26880


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens meenemen naar Suriname

Berichtdoor Hilda » di jan 19 2016 12:25 am

Als je echt een lens mee wilt nemen, zeker naar Brownsberg zou ik voor de 18-105 gaan. Een 18-105 kan je ook op 35mm zetten immers en in Suriname heb je licht genoeg. Ps Matapica via plantage Johanna Margaretha door het moeras is ook een erg leuk uitstapje, moet je even met Frits bellen, heb zijn telefoonnummer nog wel :D En een rondvaart over het Brokonpondomeer ook heel erg mooi en Braamspunt ook een prachtige stukje Suriname.
Niet iedere foto laat zich maken.
Gebruikersavatar
Hilda

Forumlid
Berichten: 324


Locatie: De Marne
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke lens meenemen naar Suriname

Berichtdoor whoami » di jan 19 2016 9:48 am

Hoi,

Ik ga februari weer naar Suriname. Ik ben er jaarlijks, soms paar keer per jaar.
Ik heb altijd spullen bij me. En soms ook een extra koffer als ruimbagage met apparatuur.
De eerste keer dat ik in Suriname was (2010) liep ik de hele dag met de camera in mijn hand als een echte tourist.
Maar rovers kunnen je roven voor slechts een tientje, dat is hier in NL niet anders. Mij is nooit wat overkomen, ik wil ook niet zeggen dat het niet gebeurd. Zeg maar. verkeerde plek verkeerde tijdstip.....

Gewoon meenemen en ga genieten. Wees alert en verstandig maar dat zou je ook doen als je alleen met een portomonee zou rondlopen toch?

Neem de 18-105 en de 35mm mee en een extra batterij. Diep in de jungle heb je niet volop licht zoals in de stad of open gebieden en ik neem aan dat je na de schemering ook iets wilt vastleggen.

Tip van Hilda: Brokopondomeer op, ga wel met een goede gids die het meer goed kent!

Goede reis! Wanneer ga je?
whoami

Clublid
Berichten: 568


Locatie: Alphen aan den Rijn
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke lens meenemen naar Suriname

Berichtdoor Hilda » wo jan 20 2016 11:39 pm

whoami schreef:Hoi,

Ik ga februari weer naar Suriname. Ik ben er jaarlijks, soms paar keer per jaar.
Ik heb altijd spullen bij me. En soms ook een extra koffer als ruimbagage met apparatuur.
De eerste keer dat ik in Suriname was (2010) liep ik de hele dag met de camera in mijn hand als een echte tourist.
Maar rovers kunnen je roven voor slechts een tientje, dat is hier in NL niet anders. Mij is nooit wat overkomen, ik wil ook niet zeggen dat het niet gebeurd. Zeg maar. verkeerde plek verkeerde tijdstip.....

Mijn zus en zwager lagen in 2010 lekker te slapen toen er 's nachts om 2:00 opeens 3 mannen aan hun bed stonden die hun met een zgn moordenaar uit bed hebben geslagen (een soort bouten van ± 50cm lang en 3cm doorsnede), ze hebben geprobeerd mijn zus haar knieschijf kapot te slaan, draaide net op tijd weg dus "slechts" een gekneusd been en ze heeft nog een klap met dat ding op haar rug gehad dus ook zwaar gekneusde ribben, mijn zwager hebben ze geprobeerd met zo'n moordenaar op het hoofd te slaan, belande op zijn schouder, gebroken sleutelbeen en gebroken schouderkapje. Mijn zus moest met een pistool op haar hoofd alle spullen (t/m hun toilettassen aan toe) in een tas doen. Zwager was ondertussen in gevecht met een van de andere overvallers, de 3e stond op uitkijk. Zus en zwager hadden geen extreem dure spullen bij zich maar de overvallers hadden hun (achteraf) wel een poos geobserveerd en wisten dus dat ze een fototoestel hadden, en allebei een telefoon en van die computerspelletjes enz. (overvallers zijn overigens gepakt en veroordeeld tot 7 jaar gevangenis)

Zo gewelddadig hoor je in Nederland niet veel, alleen bij mensen met veel geld. Alles wat je aan apparatuur meeneemt is voor Surinamers veel qua waarde. GA er niet mee op je terras zitten spelen, ga niet met je laptop pen en bloot zitten, kortom wat ik al eerder schreef pronk niet met alles wat je bij je hebt.
Niet iedere foto laat zich maken.
Gebruikersavatar
Hilda

Forumlid
Berichten: 324


Locatie: De Marne
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten