Wie heeft - werkt er met een 85mm PC Shift Tilt objectief ?
Omdat ik spelen met onscherpte erg interssant vind. Je kan er iets anders mee dan het gebruikelijke. Om dezelfde reden ben ik geintresseerd in de DC objectieven.
Het is overigens meer interesse dan richting kopen, misschien later, maar foto's en reviews van deze lenzen volg ik al wel met belangstelling.
De foto-links die hier gepost zijn laten voor mij ook erg goed zien waarom ik interesse heb, er zitten voor mij een paar topfoto's tussen.
Het is overigens meer interesse dan richting kopen, misschien later, maar foto's en reviews van deze lenzen volg ik al wel met belangstelling.
De foto-links die hier gepost zijn laten voor mij ook erg goed zien waarom ik interesse heb, er zitten voor mij een paar topfoto's tussen.
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Hallo Yvette,
Natuurlijk maakt de 85PC wel een foto als je hem op een DX-camera zet. De grap van de PC is het verdraaien van de scherpte. Dat effect wordt sterker naar de randen van het beeld toe. Door met je DX-sensor alleen het middelste deel vast te leggen wordt het effect gewoon minder. Hij werkt dus wel, maar het tilt- en shifteffect is minder. En hij is ook op de digitale camera volledig manual, inclusief het sluiten van het diafragma!
Groeten,
Marnix
Natuurlijk maakt de 85PC wel een foto als je hem op een DX-camera zet. De grap van de PC is het verdraaien van de scherpte. Dat effect wordt sterker naar de randen van het beeld toe. Door met je DX-sensor alleen het middelste deel vast te leggen wordt het effect gewoon minder. Hij werkt dus wel, maar het tilt- en shifteffect is minder. En hij is ook op de digitale camera volledig manual, inclusief het sluiten van het diafragma!
Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Okay, dat is een helder en duidelijk antwoord, voor mij dus eerst een FF en dan die PC, zal dus wel even duren, maar toch goed om te weten.
Ik heb op school wel eens met een technische camera gestoeid en dat is echt iets waar je creatief mee kunt werken en mooie resultaten mee junt maken. Ik heb de indruk dat het principe van deze lens soortgelijk is, vandaar ook mijn interesse.
Ik heb op school wel eens met een technische camera gestoeid en dat is echt iets waar je creatief mee kunt werken en mooie resultaten mee junt maken. Ik heb de indruk dat het principe van deze lens soortgelijk is, vandaar ook mijn interesse.
Het antwoord is eigenlijk al gegeven door MvBoetzelaer.Yvette Verwer schreef:@Yoyo Waarom werkt deze lens eigenlijk niet op DX? Ik lag er nog eens over na te denken en kon geen goede reden bedenken.
De 85 PC is qua scherpte en voor Macro prima te gebruiken op DX.
De 85 PC koop je echter specifiek vanwege de PC/TS functie. Niet vanwege het feit dat hij erg duur en manual is. Zonder die PC/TS functie zijn er veel goedkopere, automatische objectieven te koop.
En laat nu die PC/TS functie erg minimaal zijn op een kleinere sensor... Zonde dus van je geld.
Zie ook : http://www.nikonians.org/html/resources ... _pc_8.html
De door mikemix genoemde technische camera is misschien wel goedkoper, makkelijker en geeft waarschijnlijk zelfs betere resultaten in de praktijk.
Dus :
Op DX heb je meer aan de PC nikkors met een kleiner brandpunt.
Op de D3 werkt de 85 PC prima.
Een technische camera is een optie, evenals een balg (Nikon PB-4) of speciale TS adapters.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Nee, beslist niet hetzelfde als een technische camera.mikemix schreef:Dat is exact hetzelfde als een technische camera.
Het effect wat jij ambieert is natuurlijk ook goed digitaal te emuleren.
Deze lens heeft slechts een tilt in één richting, evenals een "kanteling" in één richting (om aan de regels van Scheimpflug te voldoen). Een technische camera kan in alle richtingen versteld worden, bij zowel de objectiefkant als ook de "film"-kant.
Het effect van kanteling is via digitale weg niet te verwezenlijken.
Vriendelijke groet, Léon Obers