Tips gevraagd

Discussies over fotobewerking en archivering
Franklin
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Tips gevraagd

Bericht door Franklin » do jan 24 2008 10:51 pm

Afgelopen week op een opleidingsinstituut wat foto's kunnen maken van metalen werkstukken en onderdelen.
Het valt me op dat dit soort foto's over het algemeen te donker blijven.
Met wat bewerkingen (shadow/highlight) kan daar wat verbetering in komen maar het blijft m.i. marginaal.
Graag wat tips ter verbetering.

Foto 1:
1/60 sec; f=4,5; ISO 100; Focus 54mm; flits: ja auto.
Afbeelding

Foto 2:
1/60 sec; f=5; ISO 200; Focus 40mm; flits: ja auto.
Afbeelding

Bij voorbaat dank. Franklin.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1

dragon2

Bericht door dragon2 » do jan 24 2008 11:10 pm

Ik kijk nu op een flut beeldscherm maar mij lijken ze niet echt te donker. Als je ze iets lichter wil hebben dan overbelicht je toch gewoon een halve stop ofzo? Probeer eens een belichtingstrapje en/of schiet in NEF dan kun je nog met de belichting spelen.

Wat is "flits ja auto"? In welke modus schiet je? Voor het aanpassen van de belichting moet je in P/S/A schieten.

Achteraf jpeg's veranderen als je geen NEF's hebt kan wel maar het is beter de foto meteen goed te maken uiteraard. Speel dan eens met de levels in photoshop, grijspunt naar links trekken -> lichtere foto.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do jan 24 2008 11:20 pm

Het komt door de flits. Die staat op auto, dus de sluitertijd gaat automatisch naar 1/60e en dan word de achtergrond erg donker je.

Probeer het volgende en het gaat geheid goed:

Zet je camera op M en stel diafragma en sluitertijd in op 1/20e met f/4 (beetje spelen met de instellingen ik weet hoe donker/ licht het daar is).
ISO op 400 of 800 (liefst 800, maar dit brengt wel weer ruis met zich mee).
Flitser op slowsync of rearsync op -0,3 tot -0,7.

Laat die foto's nog een keer hier zien ;)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr jan 25 2008 2:38 am

Een heel simpele verbetering lijkt mij het rechtzetten van de eerste foto; volgens mij staat hij net iets uit het lood... :?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

rik6230

Bericht door rik6230 » vr jan 25 2008 3:44 am

Dit is wel erg lastig om goed te fotograferen.

foto 1
De achtergrond is niet zo mooi. De rechthoekige vlek links boven en het stuk kozijn aan de rechterkant doen geen goed aan de foto. Links beneden zie je ook nog een stukje glasplaat. Het diafragma zou ik, of echt groter of echt minder groot kiezen. Nu heb je de voor- en achtergrond net onscherp. Dat hinkt een beetje op twee gedachten.
Door het bestaande licht krijg je oranje vlekken op de elementen.
De flits geeft overbelichte verticale lijnen met daaromheen onnatuurlijk blauw licht.
De compo is niet erg doordacht. Er zit geen lijn in.

Produktfotografie, waar ik dit onder schaar, kenmerkt door perfectie. Je hebt immers alle tijd. Mijn tips:

Zorg voor een goede (in dit geval egale) achtergrond.
Kies voor een zodanige opstelling dat de ondergrond niet stoort en
de compositie als geheel spannend is. Je kan dit doet door een regelmatig verband aan te brengen in de positie van de stukken. (Nu staat het te zeer door elkaar)
Het diafragma zou iets toe moeten voegen aan de sfeer. Hier vind ik dat een beetje van dit en een beetje van dat. Maak een duidelijke keuze. Klein en helemaal scherp of groot zodat er wat te raden is.
Scherm het bestaande licht af met bijvoorbeeld een paraplu en gebruik fotolampen eventueel met een externe flitser. Alleen met een interne flitser is hier niet zoveel eer aan te behalen.

foto 2

Het gekozen diafragma vind ik bij deze foto wel mooi uitpakken.
Het standpunt vind ik ook iets hebben.
Vanwege de compositie zou ik beneden twee tot drie centimeter croppen. De aanzet rechtsbeneden zou mooier zijn als hij in de hoek zat en hij zou links mooi weglopen. Nu houdt het links op en zie je de "tanden" van dit apparaat weglopen in een zwart gat. Met crop zou je het zwarte gat eruit krijgen.
Voor deze foto; dezelfde opmerkingen als hierboven m.b.t. het licht. Niet mooi oranje vanwege het bestaande licht en uitgebeten verticalen strepen met daaromheen blauw vanwege het flitslicht. Gebruik ook hier een paraplu, fotolampen en eventueel een externe flitser.

Misschien een wat uitgebreider verhaal als wat te doen gebruikelijk is op dit forum. Ik bedoel mijn commentaar zeker niet vervelend of negatief maar ben ook geinteresseerd in produktfotografie, vandaar :)
Laatst gewijzigd door rik6230 op vr jan 25 2008 11:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Franklin
Clublid
Clublid

Bericht door Franklin » vr jan 25 2008 8:37 am

Allereerst dank voor de goede tips.
Ik had niet bij de foto’s geschreven onder welke omstandigheden deze waren gemaakt. Had eigenlijk wel gemoeten want dan is e.e.a. mogelijk wat beter in te schatten.
De foto’s zijn nl. gewoon tijdens een korte rondleiding met nog een aantal anderen. Hierdoor niet veel (eigenlijk geen) tijd om de camera in te stellen en wat uit te proberen. Kon hier ook geen statief gebruiken. Het zijn dus eigenlijk beide snapshots. (had er nog een paar meer gemaakt.)

@ Dragon2:
De foto’s zijn nu inderdaad niet al te donker meer maar dat komt omdat ikmet photoshop wat shadow/highlight heb aangepast. De orginelen waren wel een stuk donkerder.
En ik heb inderdaad ook in Nef geschoten. Ik ben echter nog niet goed genoeg thuis in Capture om daar veel mee te doen. Ga ik binnenkort wel eens voor zitten en kijken wat het resultaat dan zal worden. De foto’s zijn in de “P” stand genomen. Met de aanduiding flits: Ja auto bedoelde ik dat er wel geflitst is in de auto stand. Heb dus niets aan de flitser bijgesteld. Levels zijn al wat aangepast.

@opgezetfan:
Ik ga de volgede keer proberen om jouw tips in de praktijk te brengen. Ergens volgende week ga ik naar eenzelfde soort school en zal proberen daar wat meer tijd te nemen maar dan ben ik afhankelijk van anderen dus weet niet zeker of het zal lukken.

@PatrickP:
Staat inderdaad wat scheef. Was mij eigenlijk niet opgevallen maar is wel terecht.

@Rik6230:
Ben het helemaal met je eens dat e.e.aa. niet helemaal doordacht ismaar de omstandigheden waren daar helaas niet naar. (Zie bovenstaande omschrijving.) De schaakstukken stonden in een vitrinekast en daar moest ik het maar even mee doen.
Ik wil absoluut wel wat meer gaan proberen op dit gebied maar kom daar nu nog niet toe.
En Rik: dat uitgebreide commentaar op deze wijze stel ik alleen maar op prijs (ook al vanwege de tijd die je er voor neemt.)en wordt door mij niet vervelend of negatief ervaren. Is alleen maar leerzaam voor me.

@allen: Als ik weer wat nieuwe heb zal ik ze wel weer even ter beoordeling voorleggen.
In ieder geval bijzonder bedankt voor jullie commentaar.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Maud » vr jan 25 2008 9:22 am

Kan je de foto's nog een keer laten zien? zie alleen kruisje
Dan kunnen de anderen misschien ook nog wat leren..

Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Franklin
Clublid
Clublid

Bericht door Franklin » vr jan 25 2008 12:23 pm

Maud schreef:Kan je de foto's nog een keer laten zien? zie alleen kruisje
Dan kunnen de anderen misschien ook nog wat leren..

Gr.
Maud
De foto's staan er nog steeds op. Zijn niet weggehaald of zo.
Mocht je ze nog steeds niet kunnen zien, dan kun je ze hier ook vinden:

http://s243.photobucket.com/albums/ff165/fhoogreef/

Het betreft de foto's DSC_4621.jpg (is foto 1) en DSC_4623.jpg (is foto 2)

Franklin.

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Maud » vr jan 25 2008 1:26 pm

Kan ze nu wel weer zien :)

dank..
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

evertfoto

Bericht door evertfoto » vr jan 25 2008 7:14 pm

Het blijkt maar weer eens dat produktfotografie niet zo makkelijk is.
Wil je het echt goed doen, dan dien je er ruim de tijd voor te nemen en lichtmeten via bv een grijskaart of losse lichtmeter.
Als je haast hebt of het moet snel gebeuren? Dan moet je maar leren leven met je en/of beperkingen.

Frederix

Re: Tips gevraagd

Bericht door Frederix » vr jan 25 2008 9:59 pm

Franklin schreef:Afgelopen week op een opleidingsinstituut wat foto's kunnen maken van metalen werkstukken en onderdelen.
Met wat bewerkingen (shadow/highlight) kan daar wat verbetering in komen maar het blijft m.i. marginaal.

Foto 1:
Afbeelding

Foto 2:
Afbeelding

Hoi Franklin, op zich een leuk onderwerp. Ik zou voor de eerste foto een andere uitsnede kiezen, iets in de trant van:

Afbeelding

Ik heb de foto iets vergroot, daardoor heeft hij wat van zijn scherpte verloren.

Franklin
Clublid
Clublid

Re: Tips gevraagd

Bericht door Franklin » vr jan 25 2008 10:15 pm

Frederix schreef:
Franklin schreef:Afgelopen week op een opleidingsinstituut wat foto's kunnen maken van metalen werkstukken en onderdelen.

Foto 1:
Afbeelding

Foto 2:
Afbeelding

Hoi Franklin, op zich een leuk onderwerp. Ik zou voor de eerste foto een andere uitsnede kiezen, iets in de trant van:

Afbeelding

Ik heb de foto iets vergroot, daardoor heeft hij wat van zijn scherpte verloren.
Is zo inderdaad een wat betere uitsnede. Ga e.e.a. eens zelf proberen vanuit het NEF bestand. Dan kan hij ook nog wat scherper blijven denk ik en zet ik hem meteen even recht..
Bedankt. Franklin.

rik6230

Bericht door rik6230 » vr jan 25 2008 11:49 pm

evertfoto schreef:Het blijkt maar weer eens dat produktfotografie niet zo makkelijk is.
Wil je het echt goed doen, dan dien je er ruim de tijd voor te nemen en lichtmeten via bv een grijskaart of losse lichtmeter.
Als je haast hebt of het moet snel gebeuren? Dan moet je maar leren leven met je en/of beperkingen.
Fotografie vergt (techinsiche) kennis, inzicht en artistiek vermogen. Bij produktfotografie kun je je nooit verschuilen achter "omstandigheden". Die heb je zelf in de hand. Daarmee zeg ik niet dat produktfotografie de "moeilijkste" tak van sport is. Wel moet je streven naar technische perfectie. Daarom denk ik ook dat produktfotografie een heel goed middel is om te leren. (afgezien van de hele mooie foto's die je onder deze rubriek kunt scharen)

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za jan 26 2008 1:23 am

Iets wat je in ieder geval moet doen bij dit soort foto's is zorgen voor een goede achtergrond, en als je daarmee pech hebt (niet gezien of geen invloed op gehad), dan kan je vaak nog best even wat wegklonen. Iets wat ik met dat vierkantje linksboven zeker gedaan zou hebben. Een heel afleidend ding waar je gelukkig zo vanaf bent in dit geval!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

cvdl
Forumlid
Forumlid

Bericht door cvdl » za jan 26 2008 2:03 pm

Probeer een poll. filter, je kan glans weg werken of versterken en natuurlijk nef gebruiken.

Cees.
Mannen blijven jongens, alleen het speelgoed word iets duurder.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”